Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Turystyka w Małopolsce: przed sezonem samorząd województwa uruchamia nową pomoc dla firm i organizacji pozarządowych w tej ważnej branży

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
75 mln zł nowego wsparcia dla przedsiębiorców głównie z branży turystycznej, preferencyjne pożyczki bez wkładu własnego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z tej branży – do pół miliona złotych na cele obrotowe i miliona na inwestycyjne, pomoc dla organizacji pozarządowych zajmujących się przybliżaniem małopolskich atrakcji, cyfryzacja sektora, wsparcie rozwoju ścieżek rowerowych (przyciągających turystów nawet z Chin), a także bardzo mocna akcja promocyjna Małopolski w kraju i na świecie, zwłaszcza w Niemczech i Wielkiej Brytanii – oto plany władz województwa małopolskiego na najbliższe miesiące służące podźwignięciu naszej turystyki z koronakryzysu.

- Ta branża zatrudnia około 100 tys. osób i wytwarzała przed pandemią ok. 10 procent PKB w naszym regionie. Jak wszyscy wiemy, została bardzo silnie dotknięta przez pandemię i ograniczenia, ale wierzymy, że ruch turystyczny niebawem do nas wróci i zarówno Małopolska, jak i sam Kraków zapełnią się już w tym sezonie przybyszami z Polski i całego świata

- mówi Tomasz Urynowicz, wicemarszałek Województwa Małopolskiego.

Na czwartkowej konferencji przedstawił wyniki branży turystycznej w Małopolsce za rok 2020 (szczegóły w galerii):

  • Z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w 2020 r. Małopolskę odwiedziło ok. 15,3 mln turystów – czyli o blisko 14 proc. mniej niż w poprzednim roku
  • Szacunkowe wpływy z turystyki wyniosły w Małopolsce 9 840 mln zł i były niższe o 35 proc. niż w rekordowym dotąd roku 2019 (wtedy wyniosły one 15, 2 mld zł).
  • Nastąpił bardzo wyraźny spadek liczby odwiedzających z zagranicy – o 62 proc. w stosunku do roku 2019 - do 1440 tys. osób. To bardzo boleśnie dotknęło wiele firm, zwłaszcza w Krakowie, ale też w Wieliczce, czy Oświęcimiu - turysta zagraniczny zostawia u nas przeciętnie cztery razy więcej pieniędzy niż turysta polski…
  • Polskich turystów odwiedziło Małopolskę w 2020 roku ok. 14 mln, czyli zaledwie o 1 proc. mniej niż w 2019. Trzeba przy tym pamiętać, że liderem turystyki w Małopolsce są sami Małopolanie
  • Niestety, zwiększyła się liczba osób korzystających z oferty małopolskiej turystyki tylko przez jeden dzień – taki sposób odwiedzin wybrało aż 8 mln osób, a to – niestety - nie przekłada się na duży strumień pieniędzy
  • Wśród turystów zagranicznych w ostatnich latach dominowali Niemcy i Brytyjczycy, w pandemii utrzymuje się ten trend, ale mocno słabnie, co wymaga szybkiej skutecznej reakcji, bo – jak podkreśla wicemarszałek Urynowicz - sytuacja w obsłudze turystów zagranicznych jest od wielu miesięcy tragiczna i stanowi to największy problem w całej branży. Dotyka to przede wszystkim Krakowa.
  • Poza turystami z Niemiec (17,9 proc.) i Wielkiej Brytanii (16,4 proc.) Małopolskę odwiedzali najczęściej przybysze z Francji (9,6 proc.). Wśród odwiedzających z Polski, największą grupę stanowili mieszkańcy Małopolski (47,3 proc.), Śląska (17,9 proc.), Mazowsza (7,4 proc.) oraz Podkarpacia (5 proc.).
  • Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.
  • Na liście najczęściej wybieranych kierunków turystycznych w Małopolsce znalazły się: Zakopane, Kraków, Niedzica, Ojcowski Park Narodowy, Czorsztyn, Nowy Targ, Wieliczka, Szczawnica, Tatry oraz Szlak Architektury Drewnianej. Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2020 r. były: Babiogórski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy, Turbacz, Wzgórze Wawelskie, Spływ Flisacki Przełomem Dunajca, Krupówki w Zakopanem, górskie szlaki, Rynek Główny w Krakowie, Zamek w Niedzicy i Kopalnia Soli w Wieliczce.

- W pandemii jako pierwsze województwo uruchomiliśmy regionalny pakiet pomocowy dla przedsiębiorców - 361 mln zł – i beneficjentem była tu głownie szeroko pojęta branża turystyczna. Teraz będziemy kontynuować to wsparcie, a jednocześnie pomożemy w promocji naszych atrakcji, by zachęcić turystów z Polski i zagranicy do powrotu do nas, korzystania z atrakcji. Kluczowa tu jest współpraca z portem lotniczym w Krakowie-Balicach, by szybko odbudował siatkę połączeń ze światem, a także z miastem Kraków

– podkreśla wicemarszałek Urynowicz.

Grzegorz Biedroń, szef Małopolskiej Organizacji Turystycznej przypomniał, że w poprzednim sezonie turystycznym załamanie dotyczyło przede wszystkim turystyki zagranicznej oraz długoterminowej. Odnotowaliśmy natomiast wzrost ruchu turystycznego w parkach narodowych, w niektórych nawet o 40 proc. W hamowaniu niekorzystnych trendów wielką rolę odegrało też wsparcie dla samorządów górskich – otrzymały prawie 300 mln zł na rozwój m.in. turystyki

Szef MOT przedstawił działania na przyszłość (wspólne z województwem):

  • W II połowie 2021 ruszy zakrojona na szeroką skalę promocja Małopolski na rynku brytyjskim i niemieckim w celu zainteresowania tamtejszych turystów przyjazdem do Małopolski („ich brak ma fatalne skutki dla nas i dla portu lotniczego w Krakowie-Balicach”)
  • Będziemy reanimować turystykę biznesową, głównie po to, by wesprzeć Kraków, dla którego ona jest niezwykle ważna.
  • Powstaje projekt zagospodarowania głównego szlaku beskidzkiego, wyposażenia go w nowoczesne schroniska i inne obiekty, aby ten teren stał się atrakcyjny nie tylko na jednodniowe wypady.
  • Jednym z naszych atutów są obiekty UNESCO (mamy ich osiem) oraz kilkanaście innych spełniających podobne standardy – poddamy je digitalizacji i promocji w świecie, by przyciągnąć turystów do kilkudniowych wizyt w Małopolsce

Radny wojewódzki Rafał Kosowski, przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmiku Województwa Małopolskiego, podkreśla, że w szybkim tempie powstaje pierwsza w dziejach strategia rozwoju turystyki dla województwa. Małopolska jest tu pionierem: żaden inny region takiego dokumentu nie ma.

Główne założenia:

  • Zrównoważony rozwój
  • Wzmacnianie kompetencji sektora – aby konkurować ostro z innymi regionami w skali Polski i Europy
  • Rozbudowa nowoczesnych narzędzi informatycznych
  • Promocja produktów i atrakcji regionalnych
  • Bezpieczeństwo epidemiczne na dłuższy czas, bo nie wiadomo, jak długo potrwa pandemia i czy nie będzie jej nawrotów.

Zobacz szczegóły:

Wsparcie dla branży w 2021 r. - pożyczka turystyczna

W odpowiedzi na kryzys, w 2020 r. samorząd województwa małopolskiego w ekspresowym tempie uruchomił Małopolską Tarczę Antykryzysową, z której licznie skorzystali przedsiębiorcy – w dużej mierze ci działający w turystyce. W ramach tego rozwiązania właściciele firm mogli m.in. składać wnioski o bezzwrotną dotację na utrzymanie zatrudnienia czy ubiegać się o unijne pożyczki na atrakcyjnych warunkach. W ramach tego rozwiązania, w 2021 r. Zarząd Województwa Małopolskiego przyjął nową formę bezpośredniej pomocy finansowej dla firm z branży turystycznej, tzw. pożyczkę turystyczną.

O pożyczkę będzie mógł ubiegać się każdy mikro, mały lub średni przedsiębiorca, który działa na rynku dłużej niż 24 m-ce i na dzień 31.12.2019 r. nie znajdował się w trudnej sytuacji, a obecnie znajduje się w trudnej sytuacji w wyniku wystąpienia COVID-19 lub jest nią zagrożony i u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 75 % w okresie XII.2020 - II.2021 w stosunku do okresu XII.2019 - II.2020.

Maksymalna kwota pożyczki to: do 500 tys. zł dla pożyczek na cele obrotowe; do 1 mln zł dla pożyczek na cele inwestycyjne - z zastrzeżeniem max. limitu dla jednego przedsiębiorcy w wysokości 1 mln zł. Możliwe będzie udzielenie pożyczki płynnościowo – inwestycyjnej, przy zachowaniu wskazanego limitu dla wydatków płynnościowych do 500 tys. zł. Wkład własny nie będzie wymagany.

Środki pozyskane w ramach pożyczki przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć na cele obrotowe i inwestycyjne, a więc m.in. poprawę bieżącej płynności, pokrycie bieżących i zaległych płatności, w tym zobowiązań publicznoprawnych, zakup towarów i materiałów oraz wynagrodzenie zasadnicze pracowników; środki trwałe związane z rozwojem działalności gospodarczej, w szczególności związane ze zmianą profilu bądź dostosowaniem do warunków wynikających z obostrzeń/reżimów sanitarnych.

- Obecnie trwają prace nad przygotowaniem postępowania przetargowego w celu wyłonienia pośrednika finansowego. Zakładany termin uruchomienia produktu na rynku przez wybranego pośrednika finansowego to przełom II i III kwartału bieżącego roku

- mówi wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Promocja Małopolski

Województwo Małopolskie, Małopolska Organizacja Turystyczna i Miasto Kraków przeprowadzą wspólnie szeroko zakrojoną kampanię promocyjną „Małopolska – cel podróży”, skierowaną na rynek międzynarodowy. - Kampania będzie ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego. Będziemy w niej promować turystykę aktywną, w tym rowerową i górską. Zaprezentujemy także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej – zapowiada Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Kontynuowany będzie program rozwoju turystyki szkolnej „Odkrywam Małopolskę”, w ramach którego organizowane będą wycieczki dla uczniów ze szkół podstawowych z terenu regionu. Program ten spotkał się w 2020 r. z dużym zainteresowaniem ze strony samorządów – do programu przystąpiło 95 gmin. Z kolei w ramach konkursu „Małopolska Gościnna” planowane jest wsparcie zadań, których celem jest m.in. tworzenie, rozwój i promocja produktów i ofert turystycznych, organizacja wydarzeń turystycznych, w tym Juromanii – Święta Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz rozwój infrastruktury turystycznej. Prowadzone będą także dalsze działania na rzecz rozwoju i promocji turystyki rowerowej. Mowa tu m.in. o rozwoju systemu Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, zapewniającego rowerzystom dostęp do różnorodnych usług na trasie przejazdu, oraz realizację wydarzeń rowerowych w ramach „Małopolska TOUR – Rodzinne Rajdy Rowerowe".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska