Niski nakład pierwszego wydania
Co niezwykle istotne i warte podkreślenia - nakład pierwszego wydania wynosił jedynie 3.000 egzemplarzy, zachowało się nie więcej niż 1.000 (choć wiele źródeł podaje, że jest to nie więcej niż 300-500 sztuk), a w Polsce jest ich ok. 200 (z czego zdecydowana większość znajduje się w zbiorach państwowych - bibliotecznych).
Egzemplarze znajdujące się w zbiorach prywatnych należą do absolutnej rzadkości! Z każdym rokiem kolejne egzemplarze kupowane są przez instytucje publiczne (dla przykładu egzemplarz "Pana Tadeusza" oferowany na rynku antykwarycznym w 2022 roku zakupiła do swych zbiorów Książnica Podlaska). Fakt ten jest również niezwykle istotny z inwestycyjnego punktu widzenia.
Licytację wyjątkowego "Pana Tadeusza" można śledzić na allegro. Cena książki wystawionej na licytacji rośnie z każdą godziną. W piątek rano wynosiła 15,5 tys. zł. Licytacja potrwa do niedzieli 9 lutego do godz. 22.15.
Niektóre karty posiadają rdzawe plamki
Czas i miejsce wydania: Paryż - 1834 rok. Wydawca: Aleksander Jełowicki. Ilość stron liczbowanych: tom I: 240, tom II: 288.
Wymiary okładki: 17,2 x 12 cm. Stan zachowania: dobry (pierwsze strony z zapiskami ołówkiem, niektóre karty posiadają rdzawe plamki (foxing) - co jest bardzo typowe dla tego wydania, niektóre ze stron z minimalnymi naderwaniami). Egzemplarz nie poddawany żadnym zabiegom konserwatorskim (które są możliwe do wykonania w razie potrzeby).
Obydwa tomy oprawione w ciemnobrązowy półskórek, grzbiet pięciopolowy, podzielony na pola wypukłymi zwięzami. W drugim polu złocona tytulatura. Wyklejki z ręcznie barwionego w masie papieru marmurkowego.
Precyzyjny portret Adama Mickiewicza
Książka wydana w 1834 roku w Paryżu przez Aleksandra Jełowieckiego - ówczesnego mecenasa Mickiewicza, który własnym kosztem oprócz "Pana Tadeusza" wydał również "Dziady" cz. III. Na tablicy pierwszego tomu niezwykle precyzyjny portret Adama Mickiewicza wykonany w technice stalorytu autorstwa Antoniego Oleszczyńskiego. Pierwsze wydanie poematu wyróżnia ozdobny druk i to, że niemal pozbawione jest ilustracji - jedynymi dekoracjami są drzeworytowe winietki kończące poszczególne księgi, oraz portret Napoleona Bonapartego i dwie małe ilustracje z trąbką oraz domem.
„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza to narodowa epopeja, która w mistrzowski sposób łączy historię, kulturę i tradycje Polski. To arcydzieło literatury, które nie tylko oddaje piękno polskiego krajobrazu, ale także ukazuje duchowy i społeczny wymiar narodu. Dzięki niezrównanej poetyckiej formie, głębokim portretom bohaterów i uniwersalnym wartościom, dzieło to pozostaje jednym z najważniejszych filarów polskiej literatury, które kształtuje nasze poczucie tożsamości i przywiązania do tradycji. Dzieło stanowi swoiste "zapiski" z życia społecznego i narodowego, a jednocześnie – dzięki swej uniwersalnej tematyce – pozostaje aktualne dla kolejnych pokoleń. Dla poezji jest to zatem nie tylko pomnik literacki, ale także żywy symbol polskiego ducha, tradycji i kultury.
