Dlaczego komary są pożyteczne?

"Urodzeni mordercy" to najbardziej kontrowersyjny film w karierze Olivera Stone’a. Ta pełna przemocy i formalnych eksperymentów produkcja została zrealizowana na podstawie scenariusza Quentina Tarantino, który ze względu na daleko idące zmiany w historii, zażądał wycofania swojego nazwiska z napisów początkowych.
Tytułowi “urodzeni mordercy” to Mikey (Woody Harrelson) i Mallory Knox (Juliette Lewis). Ta para kochanków i psychopatycznych zabójców, jedzie przez Amerykę drogą 666. W trakcie podróży dokonuje brutalnych morderstw na przypadkowo spotkanych, niewinnych ludziach. Knoxowie zawsze zostawiają jednego żywego świadka, aby opowiedział o tym, co zobaczył. Dokonania pary z lubością relacjonują wszędobylskie media, które kreują ich na bohaterów zbiorowej wyobraźni.
Zdjęcia do filmu kręcono niemal w całych Stanach Zjednoczonych: od Arizony po Chicago, a także w pilnie strzeżonym więzieniu stanowym Stateville. Film Stone’a to kwintesencja postmodernizmu: intertekstualny, kolażowy, pastiszowy eksperyment z formą i narracją. W "Urodzonych mordercach" znalazły się zdjęcia kolorowe i czarno-białe, dające wrażenie autentyczności ujęcia “kamerą z ręki”, niechronologiczna narracja oraz liczne nawiązania do popkultury. Muzykę do filmu skompilował Trent Reznor z grupy Nine Inch nails.
Film w momencie premiery wzbudził wiele kontrowersji i był oskarżany o gloryfikację przemocy. Stanowił inspirację dla wielu prawdziwych przestępców, m.in. sprawców głośnej masakry Columbine High School, którzy swoje mrodercze działania sygnowali akronimem NBK ("Natural born killers"). Dziś film "Urodzeni mordercy" uważany jest przede wszystkim za wyrazistą satyrę na temat roli mediów we współczesnym świecie.
Pokaz w kinie Agrafka poprzedzi słowo wstępne dr Iwo Sulka – filmoznawcy, doktora nauk humanistycznych (w 2017 roku obronił pracę zatytułowaną "Historia formatu szerokoekranowego: technika i estetyka"). Zajmuje się on kinem amerykańskim i europejskim oraz historią stylu i techniki filmowej. Współpracował z krakowskim kinem Agrafka w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, festiwalem filmowym Etiuda&Anima i czasopismem "E-Splot". Prowadził warsztaty w ramach programu "Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej". Stale współpracuje z czasopismem "Ekrany".
Pokaz w Kinie Pod Baranami poprzedzi wykład Patrycji Włodek – doktor habilitowanej nauk o sztuce, absolwentki socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesorki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. To autorka książek "Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach" (2018) i "Świat był przemoczoną pustką. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie" (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej. Interesuje się przede wszystkim historią kina amerykańskiego i serialami nowej generacji.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów