https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga! Nowy rodzaj fotoradarów. W Małopolsce staną na dwóch drogach [MAPA]

Marcin Karkosza
Na czerwono zaznaczyliśmy na mapie miejsca z listy poniżej, w których powstaną odcinki pomiaru prędkości. Na niebiesko zaznaczyliśmy pięć odcinków rezerwowych
Na czerwono zaznaczyliśmy na mapie miejsca z listy poniżej, w których powstaną odcinki pomiaru prędkości. Na niebiesko zaznaczyliśmy pięć odcinków rezerwowych grafika Grażyna Gajewska
W tym roku na wybranych drogach krajowych zaczną działać urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. W Małopolsce nowe fotoradary zmierzą czas przejazdu kierowców na dwóch odcinkach. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapewnia, że chodzi o poprawę bezpieczeństwa. Jednak według policji w 2013 roku na tych fragmentach małopolskich tras, gdzie pojawią się fotoradary, doszło zaledwie do trzech wypadków.

Na czym polega kontrola odcinkowa? Na początku i końcu danego odcinka drogi ustawione będą kamery. System odczyta numery rejestracyjne i zmierzy czas przejazdu między punktami. Na tej podstawie obliczona zostanie prędkość auta. Jeśli będzie wyższa od dozwolonej, kierowca dostanie mandat na takiej samej zasadzie, jak w przypadku zdjęcia z fotoradaru.
GITD wytypował 29 odcinków dróg krajowych (w ramce obok) i 5 rezerwowych. Na zatwierdzonej już liście znalazły się dwa miejsca z naszego regionu - 3,5-km fragment starej krajowej "czwórki" między Tarnowem a Ładną i o 2 km dłuższy odcinek S7 między Stróżą a Pcimiem.

- Wybieraliśmy miejsca szczególnie niebezpieczne - zapewnia Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD.

Jednak wybór miejsc pomiarowych w Małopolsce zastanawia. Policyjne statystyki pokazują, że na wytypowanych odcinkach w zeszłym roku doszło zaledwie do trzech wypadków. Żaden nie był śmiertelny. - Na tle innych dróg w Małopolsce odcinki te są całkiem bezpieczne - przyznaje Janusz Nowobilski z małopolskiej drogówki.

Dlaczego więc, zamiast na bezpiecznej ekspresówce, GITD nie zdecydował się na odcinkową kontrolę np. w Libertowie, Gaju czy Mogilanach, gdzie pod kołami giną piesi? - W Gaju jest już fotoradar. Poza tym, staraliśmy się wybierać odcinki, gdzie jest jeden limit prędkości i nie ma skrzyżowań - tłumaczy Majchrzak. - Niewykluczone, że system odcinkowej kontroli będzie rozszerzany - dodaje.

Lista miejscowości i dróg, na których Główny Inspektorat Transportu Drogowego wprowadzi system odcinkowego pomiaru prędkości

  • Tomaszów Mazowiecki, woj. łódzkie, droga krajowa nr 48, odcinek o długości 2,15 km
  • Kluki, woj. łódzkie, droga nr 8, długość 1,6 km
  • Złota, woj. łódzkie, droga nr 72, długość 3,3 km
  • Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna, woj. podkarpackie, droga nr 9, 3,6 km
  • Krościenko Wyżne - Iskrzynia, woj. podkarpackie, droga nr 9, długość 1,3 km
  • Babigoszcz - Gniazdowo, woj. zachodniopomorskie, droga nr 3, długość 4,82
  • Kalisz Pomorski - Pruszcz
  • woj. zachodniopomorskie, droga nr 10, długość 1,65 km
  • Torzym- Koryta, woj. lubuskie, droga nr 2, długość 3,9 km
  • Sulechów, woj. lubuskie, droga nr 32, dlugość 3,35 km
  • Szlichtyngowa - Górczyna, woj. lubuskie, droga nr 12, długość 2,5 km
  • Łosiów,woj.opolskie, droga nr 94, długość 2,17 km
  • Tarnowo Podgórne, woj. wielkopolskie, droga nr 92, długość 2,5 km
  • Zwierki - Zabłudów, woj. podlaskie, droga nr 19, długość 3,8 km
  • Kisielnica - Stawiski, woj. podlaskie, droga nr 61, długość 6,2 km
  • Mokrzym, woj. pomorskie, droga nr 20, długość 3,18 km
  • Rumia, woj. pomorskie, droga nr 6, długość 2 km
  • Rogóźno, woj. kujawsko-pomorskie, droga nr 16, długość 2 km
  • Szubin, woj. kujawsko-pomorskie, droga nr 5b, długość 4,7 km
  • Olsztyn - Gietrzwałd, woj. warmińsko-mazurskie, droga nr 16, długość 12,7 km
  • Mrągowo, woj. warmińsko-mazurskie, droga nr 59, długość 5,83 km
  • Gózd - Suchedniów, woj. świętokrzyskie, droga nr S7, długość 6,8 km
  • Stróża - Pcim, woj. małopolskie, droga nr S7, długość 3,5 km
  • Tarnów - Ładna, woj. małopolskie, droga nr 4, długość 5,4 km
  • Borzęcin - Prusice, woj. dolnośląskie, droga nr 5, długość 6,8 km
  • Rybitwy - Szymaki, woj. mazowieckie, droga nr 7, długość 9,8 km
  • Strachówka , woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 3,5 km
  • Sochaczew, woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 2,9 km
  • Karniewo, woj. mazowieckie, droga nr 60, długość 1,95 km
  • Regut - Człekówka, woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 4,8 km

Napisz do autora:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lubień-Stróże
Lubień-Stróże - pułapka dla znudzonych korkiem na jednopasmowej Zakopiance :D
K
Kasa
Jednak wybór miejsc pomiarowych w Małopolsce zastanawia. Policyjne statystyki pokazują, że na wytypowanych odcinkach w zeszłym roku doszło zaledwie do trzech wypadków. Żaden nie był śmiertelny. - Na tle innych dróg w Małopolsce odcinki te są całkiem bezpieczne - przyznaje Janusz Nowobilski z małopolskiej drogówki. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LICZY SIĘ KASA A NIE BEZPIECZEŃSTWO.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
K
Kasa
Dalsze polowanie na kierowców (KASĘ).
Dopiero co ukazały się artykuły że nieprawdą jest iż szybkość jest głównym powodem wypadków.
m
mikaangelo
w porównaniu do pomiarów własnej prędkości przez nieoznakowane patrole jadące za kierowcą w mniejszym lub (częściej) większym odstępie..
p
p
Porządnych dróg nadal nie ma i nie będzie, ale na stawianie fotoradarów co pół kilometra pieniędzy nie brakuje. Pytanie - co bardziej wpływa na poprawę bezpieczeństwa - równa droga, bezkolizyjne skrzyżowania i kładki dla pieszych, czy filmowanie kierowców ? Odpowiedź zna każdy myślący człowiek. Tu nie chodzi o żadne "bezpieczeństwo" tylko o nabicie kabzy. Najlepiej świadczy o tym wybór odcinków do pomiaru prędkości - tam gdzie można spokojnie jechać trochę szybciej będziemy was karać, a tam gdzie giną ludzie niech dalej giną. Skoro minister finansów zakłada w budżecie określone wpływy z mandatów to jakoś trzeba te coraz ambitniejsze cele realizować...
A tak przy okazji to jaki konkretnie przepis pozwala na karanie kierowców za średnią prędkość na danym odcinku ?
s
sgb
Porządnych dróg nadal nie ma i nie będzie, ale na stawianie fotoradarów co pół kilometra pieniędzy nie brakuje. Pytanie - co bardziej wpływa na poprawę bezpieczeństwa - równa droga, bezkolizyjne skrzyżowania i kładki dla pieszych, czy filmowanie kierowców ? Odpowiedź zna każdy myślący człowiek. Tu nie chodzi o żadne "bezpieczeństwo" tylko o nabicie kabzy. Najlepiej świadczy o tym wybór odcinków do pomiaru prędkości - tam gdzie można spokojnie jechać trochę szybciej będziemy was karać, a tam gdzie giną ludzie niech dalej giną. Skoro minister finansów zakłada w budżecie określone wpływy z mandatów to jakoś trzeba te coraz ambitniejsze cele realizować...
A tak przy okazji to jaki konkretnie przepis pozwala na karanie kierowców za średnią prędkość na danym odcinku ?
k
krakus
chrzanić system!!!
n
nfoasbfao
Jak sie nie ma kultury i nie przestrzega sie przepisow.
S
Szymon
Yanosik ma ostrzeganie o odcinkowych, więc mandatów nie będzie
w
wq
A jesli w polowie trasy zmienia sie kierowcy, pierwszy będzie jechal powiedzmy 40 km/h za szybko, a ten drugi bedzie jechal zgodnie z przepisami. Ktory dostanie mandat? Jak to bedzie weryfikowane? No chyba,ze odpowiedzialnosc zbiorowa...ale to trąci mi troche bezprawiem, a przynajmniej bublem prawnym.
A
Antyradar
Wiecie jaka jest wada ?

Wjechałeś w Bramkę A ---- zatrzymujesz się na stacji - parkingu - sklepie i wyjeżdzasz z powortem - do brami B -- Efekto ( Mandat za prętkosć ! a w zasadzie jej brak - tamowanie ruchu ) może wyolbrzymiam... ale to Polska kraj absurdów więc moja teza jest uzasadniona
j
jaro
Tutaj chodzi o bezpieczeństwo, a w Krakowie o rotacje miejsc parkingowych w rozszerzonej się do granic absurdu strefie (zwłaszcza przy sądach). Śmiechu warte, argumentacja dla debili. Zaskakująca postawa policji, jednak zdarzają się tam rozsądni.
M
Michał
Ja się cieszę, że pojawiają się odcinkowe pomiary prędkości, bo może ostudzi to zapał domorosłych mistrzów kierownicy. Szczerze mówiąc, boję się wyjeżdżać na polskie drogi. Kretyn za kretynem, którzy w poważaniu mają przepisy, ograniczenia prędkości itp. W terenie zabudowanym 90, poza 130, a na autostradach po 200. Jeszcze ta denerwująca buta, kiedy jedzie się zgodnie z przepisami, a oni mrugają, trąbią i ryją się byle przyspieszyć, a ja jadąc przepisowo dojeżdżam do jednego z drugim kilkanaście kilometrów dalej... Jeżdżę całkiem dużo - około 50 000 km rocznie.
Ja przestrzegam przepisów, dlatego nie płacę mandatów. Prosta zasada. Dodatkowo mam nadzieję, że mandaty pójdą w górę oraz immunitet nie będzie zwalniał z przestrzegania zasad ruchu drogowego.
m
mieszkaniec
Ktoś tu sie mija z prawdą! "Poza tym, staraliśmy się wybierać odcinki, gdzie jest jeden limit prędkości i nie ma skrzyżowań - tłumaczy Majchrzak","3,5-km fragment starej krajowej "czwórki" między Tarnowem a Ładną i o 2 km dłuższy odcinek S7 między Stróżą a Pcimiem" jeżeli nic sie nie zmieniło to na tej arcy bezpiecznej nowej zakopiance nie ma jednego limitu prędkośći, gdyż na każdym zakręcie obowiązuje ograniczenie prędkości do 90!!! Wiec po co ma być tam odcinkowy pomiar??? gdzie ten jeden limit??
T
Tomasz
a nawet więcej: g prowda:-) Co innego odporność na stres, utrzymanie się "w kontroli przy sytuacji skrajnej", itd. Nic nie da test kierowcy TIRa, który nie odmówi szefowi szmaciarzowi, który każe jechać bo każe i ma być wykonane. 3500 ofiar rocznie to nie przepisy, kamery, stan złomo-aut na drogach, a świadomość społeczeństwa, które widocznie komfortowo czuje się z tym.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska