Właśnie zakończył się V Krajowy Kongres Sekretarzy, zorganizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego i Krajową Radę Forów Sekretarzy JST. Powrócił po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią. Było to ogólnopolskie wydarzenie dotyczące bieżących, najważniejszych aspektów funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego (JST). Blisko 400 uczestników kongresu wzięło udział w kilkudziesięciu debatach i panelach wymiany doświadczeń oraz spotkaniach eksperckich.
Jednym z głównych tematów był wpływ pandemii na funkcjonowanie JST. Z badania ponad 2 tys. sekretarzy wynika, że zakłóciła ona realizację zaplanowanych działań w większości gmin (60 proc.). Ponad trzy czwarte badanych przyznało, że część zatrudnionych w ich urzędach pracowników musiała wykonywać dodatkowe zadania związane z przeciwdziałaniem skutkom zagrożenia.
Swoje doświadczenia walki z pandemią uczestnicy kongresu mogli skonfrontować z głosami zagranicznych gości. – Sytuacje w wielu krajach różniły się, natomiast można dojść do wspólnego wniosku, że wszędzie tam, gdzie brakuje spójnych przepisów, ważne, żeby pojawił się rozsądek i logika – skomentował panel międzynarodowy Grzegorz Frugalski, sekretarz Miasta Sosnowca.
– Pandemia zmieniła wszystko, musieliśmy w jednej chwili dostosować się do całkowicie nowych warunków. To jest pouczające, żebyśmy wyciągnęli z tej sytuacji wnioski na jutro. Takich zdarzeń w naszej rzeczywistości może być więcej. Dlatego takie spotkania jak Kongres Sekretarzy są niezwykle potrzebne – podsumowała Magdalena Majkowska, sekretarz Wielunia.
Ważnym elementem kongresu była również debata poświęcona oczekiwanym zmianom ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia ws. wynagradzania pracowników JST. To właśnie niedobór wykwalifikowanych pracowników i rosnące wymagania płacowe są coraz poważniejszym problemem dla samorządów.
To nie wszystko. Za największą bolączkę, z którą na co dzień w swojej pracy mierzą się sekretarze, ankietowani uznali niestabilność przepisów prawa. Tak wynika z raportu FRDL „Skuteczny urząd samorządowy”. Wskazuje on również, że potrzeba szkoleń i wiedzy eksperckiej dla kadr samorządowych (raporty z badań sekretarzy dostępne są na stronie frdl.org.pl).
Tradycyjnie podczas kongresu wręczono nagrody dla najlepiej zarządzanych samorządów: Statuetki ELoGE – Europejskiego Znaku Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym. Spośród czterech przyznanych w tym roku statuetek aż dwie trafiły do Małopolski – do Urzędu Miejskiego w Andrychowie i Urzędu Gminy Skrzyszów (pozostałe dwie otrzymały Urząd Miejski w Dzierzgoniu i Starostwo Powiatowe w Tarnowskich Górach).
