https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Praca przez 6 dni w tygodniu w systemie 3 zmian. Wszystko pod czujnym okiem kamer. Pomysł na remont mostu Grunwaldzkiego

Aleksandra Łabędź
Anna Kaczmarz/Freepik.com
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie zbliża się wielkimi krokami. Perspektywa wielomiesięcznych utrudnień dla funkcjonowania komunikacji miejskiej i ruchu samochodowego przeraża niejednego mieszkańca miasta. Tymczasem były radny miejski przychodzi z pomysłami, którego jego zdaniem mają usprawnić przebieg prac. Co zaproponował?

Były radny miejski Łukasz Wantuch zwrócił się do władz miasta z petycją. Postuluje w niej, by podczas remontu ulicy Starowiślnej i mostu Grunwaldzkiego wprowadzić 3-zmianowy system pracy przez 6 dni w tygodniu. Dodatkowo proponuje, by prace odbywały się pod okiem kamer w celu społecznej kontroli inwestycji.

Jakie zdanie na temat godzin prac ma miasto?

- Zgodnie z postanowieniami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z 13 maja 2024 r. wydanej dla przedsięwzięcia pn. "Przebudowa torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągu ul. Starowiślnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich" określającymi warunki korzystania ze środowiska, w fazie realizacji i eksploatacji wszelkie prace terenowe związane z realizacją przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej w godz. 6.00 - 22.00, a prace, których przerwanie nie jest możliwe ze względów technologicznych do godz. 1.00 - wyjaśnia zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.

Jeżeli zaś chodzi o prace związane z remontem mostu Grunwaldzkiego, to wiceprezydent miasta wyjaśnia: - W proponowanych postanowieniach projektu umowy zawarto wymóg zapewnienia przez przyszłego wykonawcę prac wielozmianowego systemu pracy w dni robocze do godziny 21.00 oraz prowadzenia robót w dni wolne od pracy - tłumaczy.

W przypadku mostu Grunwaldzkiego, godzina od której prowadzone będą prace oraz godziny pracy w dni wolne od pracy zostaną ustalone po wyłonieniu wykonawcy.

Co z kamerami?

Łukasz Wantuch zaproponował też, by w pobliżu prowadzonych prac zamontowano kamery, które umożliwią transmisję on-line do internetu.

W tym wypadku Stanisław Kracik tłumaczy, że tego typu rozwiązanie jest regulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) - o ochronie danych osobowych (RODO). Zaznacza też, że administrator, który zamierza prowadzić monitoring, powinien wykazać zasadność jego stosowania, w tym proporcjonalność tego środka do celu, jakiemu ma służyć.

- Cele dla monitorowania przestrzeni publicznej zostały określone w art. 9a ustawy o samorządzie gminy. Gmina może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu w przestrzeni publicznej w celu zapewnienia: porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej - tłumaczy Kracik.

To jednak nie wszystko. Dalej zastępca prezydenta Krakowa wyjaśnia też, że: - Monitoring placu budowy nie wchodzi w zakres celu monitorowania przestrzeni publicznej i może w znaczący sposób naruszać prawa i wolności osób fizycznych. Plac budowy jest również miejscem pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy - dodaje.

Kracik tłumaczy też, że wprowadzenie przez pracodawcę monitoringu może nastąpić, gdy jest to niezbędne do: zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

- Publiczna kamera mogłaby umożliwić udostępnienie wizerunku pracownika budowy oraz jego kontrolowanie przez osoby do tego nieupoważnione. Sposób wykonywania pracy przez konkretnego pracownika i jej jakość może być oceniania tylko i wyłącznie przez pracodawcę, a nie przez osoby postronne. Udostępniając taką kamerę lub kamery należy również brać pod uwagę ryzyko związane z dalszym udostępnianiem wizerunku pracowników i bezpośrednim narażeniem ich dóbr osobistych - podkreśla Stanisław Kracik.

Podsumowując wiceprezydent tłumaczy, że z uwagi na wszystkie wspomniane okoliczności, nie jest planowany obligatoryjny montaż kamer z transmisją obrazu w Internecie dla przedmiotowych zadań, tj. zarówno przebudowy ul. Starowiślnej, jak i remontu mostu Grunwaldzkiego.

Zmiany w organizacji ruchu na moście Grunwaldzkim podczas remontu

Na początku bieżącego tygodnia Zarząd Dróg Miasta Krakowa przedstawił koncepcje zmian w organizacji ruchu na czas remontu mostu Grunwaldzkiego.

- Aby zapewnić sprawne przeprowadzenie prac i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców, planowany jest podział na kilka etapów realizacji. Przygotowane zostały założenia organizacji ruchu dla pierwszego z nich - poinformowała miejska jednostka.

Remont mostu potrwa dziesięć miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć także tramwaje.

Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja i potrwa przynajmniej do wakacji. W ramach tego etapu ruch na moście zostanie wyłączony, z wyjątkiem ruchu pieszego i rowerowego.

ZDMK

W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, zostanie wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwi kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa będzie prowadziła od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino, do Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Z ul. Dietla tramwaje zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo, na ul. Dietla, przed mostem, zostanie wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu.

Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy będzie musiał być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.

W ramach prowadzonych prac zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu „Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowej”, powstanie linia nr 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu linii nr 184.

ZDMK

Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ulicach: Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.

Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.

ZDMK

- Zaproponowana organizacja ruchu nie uwzględnia budowy mostu tymczasowego. Miasto analizuje i sprawdza warunki do budowy przeprawy tymczasowej. Ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zostały podjęte, jeśli jednak zapadnie decyzja o budowie mostu, założenia organizacji ruchu zostaną odpowiednio dostosowane - wyjaśnia krakowski magistrat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska