https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Tarnowie obniżą ceny autobusowych biletów?

Robert Gąsiorek, Andrzej Skórka
Krzysztof Urban z Tarnowa, który jest bezrobotny, liczy, że radni przyjmą uchwałę proponowaną przez SLD. Decyzja na kolejnej sesji
Krzysztof Urban z Tarnowa, który jest bezrobotny, liczy, że radni przyjmą uchwałę proponowaną przez SLD. Decyzja na kolejnej sesji Robert Gąsiorek
Radni SLD złożyli projekt uchwały zmniejszającej ceny biletów na komunikację miejską o 50 gr. Dodatkowo darmowe przejazdy przewidziano dla dzieci do szóstego roku życia i bezrobotnych.

Leży im na sercu dobro mieszkańców, czy po prostu chcą zbić polityczny kapitał, nie wierząc nawet w powodzenie swojej inicjatywy? Niezależnie od intencji projekt rajców SLD z Tarnowa, który właśnie trafił do kancelarii rady miejskiej, ma być na kolejnej sesji opiniowany przez inne ugrupowania. Ostateczna decyzja o tym, czy rzeczywiście w mieście komunikacja miejska będzie tańsza i czy pojawią się nowe ulgi dla wybranych grup mieszkańców, jest teraz głównie w rękach radnych PiS-u, którzy mają większość.

Obniżka cen biletów autobusowych miałaby sięgać ponad 16 proc. W dodatku za darmo autobusami mogłyby jeździć dzieci w wieku do sześciu lat (obecnie do lat czterech) oraz bezrobotni. Skorzystałby na tym m.in. Krzysztof Urban, który od pewnego czasu pozostaje bez zatrudnienia. - Jak na tarnowskie warunki, ceny biletów są zdecydowanie za wysokie - twierdzi mężczyzna. - Nawet te 50 groszy mniej za bilet to dobre rozwiązanie, szczególnie dla osób takich jak ja, które muszą się liczyć z każdym groszem - dodaje.

Inicjator akcji obniżenia stawek, Jakub Kwaśny z SLD, argumentuje pomysł tym, że ceny paliwa idą w dół, a więc przewoźnik nie musi czerpać aż tyle z kieszeni podróżnych. - Kiedy dwa lata temu wprowadzano ostatnią podwyżkę, tłumaczono to rosnącymi cenami benzyny i ropy. Skoro te spadają, to trzeba skorygować ceny biletów - przekonuje Jakub Kwaśny. - Chcemy realizować postulaty zgłaszane w trakcie kampanii i to robimy.

Wynik ewentualnego głosowania nad obniżką cen biletów stoi jednak pod znakiem zapytania. Sam Sojusz ma tylko 3 głosy w radzie. W dodatku nie konsultował poparcia projektu z innymi ugrupowaniami.

- Przy tak ważnych decyzjach finansowych pośpiech nie jest wskazany - mówi Bartłomiej Babuśka, szef klubu radnych PO. - Tymczasem zdaje się, że dyskusja na ten temat trwa może trzy dni. Trzeba dokładnie przeanalizować skutki i zastanowić się nad faktycznymi możliwościami miasta. Nawołuję do rozsądku.

Jego zdaniem obniżka negatywnie odbiłaby się na kondycji finansowej MPK, które przygotowuje właśnie wniosek o dotację w wysokości około 30 mln zł na zakup nowego taboru. Gdyby dotacji nie otrzymało, nowych autobusów nie kupi. Obniżkom cen biletów mimo wszystko nie mówi kategorycznego "nie" Prawo i Sprawiedliwość.

- Nie ulega wątpliwości, że obniżka cen to jedna z dróg do rozładowania korków na ulicach miasta. Sam w trakcie kampanii opowiadałem się za tym - mówi Kazimierz Koprowski, szef klubu PiS. - Podejmowanie decyzji musi być jednak poprzedzone realną analizą ekonomiczną. Czekam na nią od służb prezydenta miasta - zaznacza.

Tarnowski Organizator Komunalny wczoraj otrzymał projekt uchwały i dopiero wyliczy ewentualne skutki finansowe jego wprowadzenia. - Przy obecnych cenach miasto dopłaca do komunikacji około 12 mln zł rocznie - mówi jedynie Krzysztof Kluza, dyrektor TOK.

Jakub Kwaśny już przed dwoma laty lansował wprowadzenie w Tarnowie radykalnych zmian w komunikacji miejskiej. Miała być ona zupełnie za darmo. Ten plan szybko spalił jednak na panewce.

Proponowane zmiany

Ceny biletów wg projektu

1) bilety jednorazowe w obrębie jednej strefy: normalne - 2,50 zł,
ulgowe - 1,50 zł
2) bilety jednorazowe w obrębie dwóch stref:
normalne - 3,00 zł
ulgowe - 2,00 zł
3) bilety czasowe 15-minutowe:
a) normalne - 2,00 zł
b) ulgowe lokalne - 1,00 zł
4) bilety czasowe 30-minutowe:
a) normalne - 2,50 zł
b) ulgowe lokalne - 1,50 zł
5) bilety czasowe 60-minutowe:
a) normalne - 3,00 zł
b) ulgowe lokalne - 2,00 zł
6) karnety 5-przejazdowe:
a) normalne - 10,00 zł
b) ulgowe lokalne - 5,00 zł
7) bilety rodzinne - 5,00 zł

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec
Po co autobusy idac czy to w tygodniu czy to w sobote na rynek, trzeba byc przed godz 23 na przystanku bo ostatnia 30 jest o 23.01 na przystanku k*** burku,pozniej albo piechota ,albo taksowka.Autobusu brak,widocznie za male osiedle.I jak rynek ma tetnic zyciem? Przepraszam takie mamy miasto,i takich mamy rzadzacych po firmach.
j
jaa
Proponuje jezdzic samochodami jak to bylo dawniej po 3,4 osoby ,a nie po jednej osobie, to drogi beda mniej popsute.
B
Bilecik
tani populizm bo może mieszkańcy to chwycą...
g
gf21
A czy to nie przypadkiem pan Kwaśny jest pomysłodawcą przejścia podziemnego na Mickiewicza? Ostatnio widziałem że zrobiono koło tego przejścia zebrę:) Parę(paręnaście) milionów poszło w błoto, pomysł z podkopem pod Mickiewicza wyjątkowo durny. Za 30% kosztów tej dziury można było zrobić 2 kładki: jedną od teatru w kierunku skwerku z fontanną, a drugą ze skwerku za przystankiem w kierunku Goldhamera. Jeśli by były z głową wkomponowane w architekturę otoczenia, było by to rozwiązanie które faktycznie rozładowywało by korek na Mickiewicza. Co komu po tej dziurze w ziemi, jak ruch samochodowy i tak jest wstrzymywany 200 m od podkopu przejściem dla pieszych koło UM. Co do inicjatywy z biletami, wątpię aby coś z tego wyszło. Ważne że ruch w interesie jest:)
A
AliceFromWonderTarnów
Całkowicie zgadzam się z postulatem obniżenia cen biletów autobusowych w Tarnowie. Do tego dorzucić należy jeszcze obniżenie cen biletów miesięcznych (wystarczy porównać ten wydatek choćby z wiele większym Krakowem i wypadamy cenowo i jakościowo bardzo blado... żeby nie powiedzieć, że przeźroczyście!). Wyżej ktoś pisze o dodatkowym moście- przydałby się i to bardzo a widać to szczególnie teraz, kiedy miasto owładnięte inwestycjami długoterminowymi (oczywiście z pewnością terminy się znacznie wydłużą! znając życie...) jest po prostu chaotyczne i zakorkowane na maxa!!! TOK poczynił zmiany w rozkładach jazdy bez większego jednak skutku...czyli jak były opóźnienia tak są nadal (a jak ma ich nie być skoro całe miasto stoi a w Mościcach jeden przejazd pociągu i zamknięcie torów kończy się korkiem pod samo Mościckie Centrum Kultury). Jeżeli chodzi o darmowe bilety dla bezrobotnych- pomysł super ale obawiam się, że nie do zrealizowania (jeszcze trochę a darmowe bilety dla bezrobotnych w Tarnowie będą równe z darmową komunikacją w mieście dla wszystkich!). Rządzący nie zdają sobie sprawy ile kosztuje przejazd bezrobotnego do PUP'u w Tarnowie (tam i powrót na wezwanie, potem ze skierowaniem tam i powrót do/od pracodawcy i od nowa do PUP'u aby oddać skierowanie też tam i powrót). Wychodzi spokojnie około 15 zł... osobiście przerobiłam tą sytuację kilkakrotnie... za 15 zł to było wtedy jedzenia na kilka dni (z Biedry bo z Biedry ale było!). Pomysł pana Kwaśnego super...obawiam się jedynie, że nie do zrealizowania w naszym mieście... Trzymam kciuki szczególnie za przejazdy bezrobotnych- wiem co to jest i nikomu nie życzę...a pamiętać należy, że spotkać to może każdego z nas!
R
Ramzes
Kwaśny rzuca hasła przedwyborcze. Ponoć chce być prezydentem Polski lub minimum posłem. Będziemy mieli co miesiąc jakieś nowe rewelacyjne pomysły pod publikę.
o
oloKKM
a pieprzysz jak potłuczony. Powinny co najmniej jeszcze 1 most na Białej zrobić bo jak pokazuje praktyka mostów jest za mało.
w
wiatr
A może na inwestycje w infrastrukture przeznaczyc ta kase? Np. parkingi i bardziej pojemne drogi. Dzieci dostaja i tak dużo, szkoły są w Tarnowie przeinwestowane. Komunikacja w miastach wielkosci tarnowa nie jest potrzebna. Dotowanie jej to bzdura, dobry gospodarz miasta uwolniłby ceny.
d
dana
Mnie dziwi ta pazerność przedsiębiorstw zamiast niższe ceny i więcej pasażerów to drogie bilety i wożą powietrze.
m
mieszkaniec
PKS tez niby doplacal i juz nawet nie lapie oddechu.Przyszly busy i jakos da sie jezdzic i zarabiac.A Moze by tak zlikwidowac to MPK oddac w rece wlascicieli autobusow linie,a 12 mln przeznaczyc na dozywianie dzieci w szkolach,na Domy Dziecka.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska