https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Ważny krok w kierunku budowy linii kolejowej Kraków - Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice

Grzegorz Skowron
W środę 20 lutego 2019 roku zostanie podpisana umowa na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Opracowanie ma określić możliwości realizacji nowej linii kolejowej oraz wskazać jej przebieg. W dokumencie znajdą się także warunki jej włączenia w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wykonanie koncepcji i wskazanie przebiegu linii kolejowej Kraków – Myślenice to kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji. Od dłuższego czasu zabiegają o nią samorządy lokalne, ale linia z Krakowa do Myślenic nie znalazła się w krajowym planie inwestycji kolejowych. Wykonanie opracowania, które pokaże zasadność i opłacalność dla nowej linii kolejowej w Małopolsce, może sprawić, że rząd znajdzie na nią pieniądze.

Początkowo także władze województwa małopolskiego nie przewidywały podjęcia przygotowań do realizacji tej inwestycji, ale w marcu 2018 roku linia kolejowa Kraków – Myślenice znalazła się w planie zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego. Dokument nie gwarantował jej budowy, ale zalecał przystąpienie do analiz, których efektem może być decyzja o realizacji tej inwestycji w przyszłości. Przetarg na studium wykonalności został ogłoszony w czerwcu ubiegłego roku.

Nowy most na Wiśle w Krakowie. Rusza najważniejszy etap [ZDJ...

Umowa z wykonawcą opracowania zostanie podpisana w środę 20 lutego 2019 roku. Autorzy studium muszą wskazać możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe realizacji inwestycji, określić potencjalne, możliwe przebiegi linii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz wskazać rozwiązanie optymalne.

Pomysł na budowę tej linii nie jest niczym nowym. Tory z Krakowa do Myślenic, a nawet do Mszany Dolnej planowali Austriacy już ponad sto lat temu. Przedsięwzięcie zniweczyła I wojna światowa, potem były kolejne próby przed drugą wojną światową, ale i te spełzły na niczym. Do pomysłu wrócono jeszcze w latach 70, wtedy również żadne decyzje nie zapadły.

Dziś koszty tej inwestycji szacowane są na 3-4 mld zł.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Uwaga kierowcy! Są kolejne nowe znaki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosc
Metro byloby budowane w Krakowie gdyby byla olimpiada
K
Krakus
do kosztów linii przez Piekiełko którą sam przytoczyłeś (6-7 mld).
g
gniewko_syn_ryba
wskazuje na tunele i estakady ?...
K
Krakus
Szacowany koszt podany w artykule wskazuje na estakady i tunele, ale czytanie ze zrozumieniem już przerasta umiejętności.
A
Andrzej
Do Radziszowa to jest ok. 17 km, byłoby znacznie taniej niż przez Świątniki do Swoszowic. Dlaczego nie wybrać takiego wariantu?
S
Seba
zapraszam, sam jeździj sobie tak jak ja teraz starymi zdezelowanymi busami przyklojony do szyby, a nie wal głupot.
Kolej rozwiąże problem komunikacyjny, bo obecnie do Myślenic nie ma ani kolei ani PKS, ani linii aglomeracyjnej.
L
Lol
Ale idiotyczne pomyslys zmarnowac gruba kase na pierdoly typu linia w polach gdzie biegaja zajace i nikt z niej nie bedzie koszystal wydax pare miliardow zlotych. Potem doplacac do pociagow. Kto mogl taki debilizm wymyslic. W Krakowie jak nie maja co zrobic to niech lepiej zbuduja metro z Nowej Huty na Kliny i przy autostradzie zrobia Park and Ride. Nieliczni mieszkancy Myslenic przesiada sie tam z Aut na Metro. Ale marnowac kase na takie debilizmy jak linia kolejowa do miasteczka 10 tys mieszkancow pociagnieta kreta trasa miedzy pagorkami z predkoscia kolarza to szczyt glupoty
g
gniewko_syn_ryba
a marzą o Myślenicach... ;))) Ciekawe którędy chcą tę trasę poprowadzić skoro teren jest mocno pagórkowaty, a tunele i estakady kosztowne, zaś jak poprowadzą zakolami, to pociąg popędzi z zawrotną prędkością do 20 km/h i podróż z Myślenic do K-wa potrwa właśnie z godzinę albo dłużej (raczej dłużej bo przecież będzie musiał się jeszcze zatrzymywać na przystankach)... ;))) Poza tym, biorąc pod uwagę perturbacje ze wspomnianą wyżej linią Podłęże - Piekiełko (która miała być budowana od 3 lat), realizacja tego pomysłu może nastąpić nie wcześniej niż za 20 lat...
W
Wyrzucona kasa
Polska specjalizacja - realizacja koncepcji liczacej sobie 100 lat. Halo - kiedy to sie zwróci? PO ile będa bilety. I czy będą rozstrzliwali jadących samochodami, żeby napędzic klientów?
s
sgfv
na miarę klasy robotniczo-chłopskiej. Stwierdził że po co tam budować jakieś drogi czy koleje, trzeba po prostu zorganizować olimpiadę w Zakopanem, a przynajmniej ją obiecać. A reszta sama się jakoś zrobi, a jak nie to ludzie i tak sobie poradzą ! To się nazywa wizjonerstwo i geniusz, którego my, zwykli ludzie, nie ogarniamy.
W
Wojtek22
A jak są szacowane koszty wariantu przez Radziszów?
G
Gość
Prędzej kaktus mi na ręce wyrośnie jak PISuar zbuduje linię kolejową do Myślenic. Na Nowogrodzką to im się na pewno uda :)
b
bolek
Szybka kolej aglomeracyjna do Myślenic wydaje się konieczna, patrząc na liczbę samochodów wjeżdżających z tego kierunku.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska