FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

Ponad dwumetrowe płótno jest jednym z kilkudziesięciu ambalaży Kantora powstałych w latach 60. XX wieku. Wykorzystywana przez twórcę technika - której nazwa pochodzi od francuskiego "emballage", opakowania - łączy malarstwo z przytwierdzanymi do płótna przedmiotami. Jak podkreśla kuratorka wystawy Małgorzata Paluch-Cybulska, umieszczając w obrazach ubrania, parosole albo koperty Kantor wyrażał opisywaną przez siebie "ludzką potrzebę i namiętność przechowywania, odizolowania, ukrycia i przechowywania".
Kantor mówił o tym, że uwielbia obserwować postaci ludzkie, ludzi przemieszczających się, ubierających się, dodających sobie różnego rodzaju akcesoriów w postaci toreb. Ale podkreślał też, że czas wojny sprawił, że stracił zaufanie do dawnego wizerunku postaci ludzkiej. Poprzez deformowanie i rozbijanie jej na wiele elementów, jak na prezentowanym obrazie, gdzie nogi zostały namalowane, ubrania doszczepione, a niektóre elementy są zakryte płaszczyznami geometrycznymi - Kantor mierzył się z poczuciem utraty godności postaci ludzkiej.
- mówi Małgorzata Paluch-Cybulska.
Obraz ten wraz z innymi osiemnastoma ambalażami z lat 1965–1967 został nagrodzony na IX Biennale w Săo Paulo, odbywającym się na przełomie 1967 i 1968 roku. Do Cricoteki „Emballage VI” trafił w ramach depozytu z prywatnej kolekcji.
Jest to depozyt dla nas niezwykle szczególny ze względu na to, że nasza kolekcja muzealiów Tadeusza Kantora to przede wszystkim obiekty związane z jego teatrem - podkreśla dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka. - Na wystawach w naszej nowej siedzibie oczywiście prezentowaliśmy już jego malarstwo, jednak zawsze było ono wypożyczane bądź to z innych muzeów, bądź od właścicieli prywatnych galerii i kolekcjonerów. Tym obrazem - mam nadzieję - rozpoczynamy zupełnie nowy etap przyjmowania do kolekcji obrazów Tadeusza Kantora i prezentowania ich publiczności
- zapowiada.
Na otwartej właśnie wystawie płótno będzie eksponowane do 19 września. Prezentacji towarzyszy film „Tadeusz Kantor. Malarz. Rozmowa Denisa Bableta z Tadeuszem Kantorem”. Archiwalne nagranie powstało w roku 1982, przy okazji wystawy prac Tadeusza Kantora w Galerie de France w Paryżu. Artysta przedstawia w nim przyczyny, dla których postanowił zostać malarzem oraz okoliczności pierwszych prób malarskich, opowiada o środowisku artystycznym, inspiracjach czy historii własnego malarstwa.