https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka musi słono zapłacić za gminne autobusy

Jolanta Białek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Anna Kaczmarz
Wielicki tabor autobusowy będzie droższy niż zakładano. Gmina chce jednak dołożyć pieniędzy i uruchomić swoje linie we wrześniu tego roku

Wielickich autobusów ma być dwanaście: osiem pojazdów klasy maxi oraz po dwa średnie i małe. Koszty zakupu całego taboru szacowano na 14,2 mln zł, ale przetarg pokazał, że były to wyliczenia zbyt optymistyczne. Ponadto chęci dostarczenia autobusów typu mini (według szacunków dwa takie pojazdy mają kosztować Wieliczkę 1,9 mln zł), nie zgłosiła żadna firma.

Na przetarg wpłynęła tylko jedna oferta - spółki Solaris Bus&Coach. Deklaruje ona gotowość dostawy do Wieliczki dużych autobusów za cenę 11,5 mln zł oraz średnich - za 2,580 mln zł, podczas gdy gmina ma na zakup pojazdów maxi 10 mln zł, a klasy midi - 2,2 mln zł.

- Trwa analiza oferty Solarisa. Jeśli okaże się, że spełnia ona wszystkie wymogi, jest szansa, że rozstrzygniemy przetarg mimo zbyt wysokich cen i pierwsze gminne autobusy pojadą zgodnie z planem, we wrześniu tego roku - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Ostateczne decyzje w tej sprawie mają być podjęte do końca czerwca. Mniej więcej w tym terminie powinien być gotowy także biznesplan dla gminnej spółki, którą Wieliczka powoła dla zarządzania nową komunikacją.

Spółka ma powstać w drugiej połowie sierpnia, krótko przed terminem dostawy do Wieliczki pierwszych czterech autobusów (w tym dwóch dużych). Te pojazdy mają obsługiwać - w ramach pilotażu - dwie trasy: Wieliczka - Janowice (przez Sierczę i Koźmice Wielkie) oraz Wieliczka - Sułków - Mała Wieś - Węgrzce Wielkie.

Gminne autobusy mają kursować docelowo na czterech trasach. Od stycznia przyszłego roku dojdą także przejazdy relacji Wieliczka - Grabówki - Sygneczów - Golkowice oraz Wieliczka - Bogucice - Czarnochowice - Kokotów - Brzegi. Uczniowie z gminy Wieliczka będą korzystać z nowej komunikacji za darmo (od stycznia 2019 roku).

Na realizację komunikacyjnego projektu o łącznej wartości ok. 22 mln zł, Wieliczka otrzymała 11,5 mln zł unijnej dotacji. Gminne autobusy będą najnowszej generacji: spełniające normę emisji spalin co najmniej Euro 6, niskopodłogowe, z klimatyzacją, monitoringiem itp. Pod szyldem tego projektu w mieście i gminie zamontowanych zostanie także 105 nowoczesnych wiat przystankowych (wyposażonych m.in. w ogniwa fotowoltaiczne).

ZOBACZ KONIECZNIE:

dziennikpolski24.pl

data-hide-cover="false" data-show-facepile="false">

WIDEO: Poważny program - playlista 3 odcinków

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
ww
Również uważam, że dogadanie się z MPK zamiast tworzenia nowej spółki miałoby więcej sensu, w dodatku oni mają tabor. Z ZIKITem niekoniecznie, bo tam chorzy ludzie pracują, którzy ulice widzieli tylko przez telewizory na Centralnej. Idea wspólnego biletu, to jest coś o czym chyba nikt nie myśli, a tymczasem jest to jeden z kluczowych warunków dla ograniczenia ruchu samochodów. W takim Zurychu - kupuję bilet w kiosku, wsiadam do tramwaju, przesiadam się na dworcu na pociąg (może być lokalna odmiana regio, może być ekspress, ic) i jadę sobie spokojnie na lotnisko. U nas? Nie chce mi się zostawiać samochodu jak musze kupić 2 albo 3 różne bilety żeby dojechać do celu. Natomiast koniec końców - program unijny zapewne ma swoje zasady i pewnie zakładał zakup autobusów przez gminę (chociaż też nie do końca rozumiem po co - nie lepiej leasing?). A budowanie wiat z fotowoltaiką... no cóż - lepiej byłoby wybudować trochę chodników - przynajmniej zwiększyłoby się bezpieczeństwo pieszych.
S
Staszek
Burmistrz chce na wybory uruchomić autobusy bo już wie że będzie ciężko mu wygrać ale jedzie myślą i nie dadzą się znów zwieść!!
z
zaiksek
Po co kupować te autobusy za tyle pieniędzy? Burmistrz myśli, że ta spółka będzie przynisić zyski? Z definicji komunikacja miejska nie jest rentowna. Po co defraudować te pieniądze!!! Lepiej podjąć rozmowy na odpowiednim poziomie z ZIKITem w sprawie uruchomienia tych połączeń w obsłudze MPK KRAKÓW. Przynajmniej taryfa będzie zintegrowana, a siatka połączeń będzie przejrzysta i dostępna w jednym miejscu!!!!
Niech się Burmistrz z tego wycofa, kiedy jest jeszcze czas.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska