22 kursy w dni powszednie, a soboty i niedziele po 14 - taki jest harmonogram przejazdów autobusu 243 kursującego z Krakowa przez Kokotów do Węgrzc Wielkich. Od początku funkcjonowania linii - od lutego 2008 roku - nie dołożono na tej trasie nawet jednego kursu.
To jedyny transport MPK z północy gminy Wieliczka w stronę centrum Krakowa (autobus dojeżdża do przystanku SKA Podgórze). Z linii 243 korzystają nie tylko mieszkańcy Kokotowa i Węgrzc Wielkich, ale także sąsiednich Śledziejowic, Czarnochowic, Strumian i Małej Wsi.
Od 2011 roku ludzie już kilkakrotnie upominali się o zwiększenie częstotliwości przejazdów obleganego autobusu. Apelowali, by dołożono kursów choć w godzinach szczytu, tak by połączenia były wtedy co 30 minut (są co godzinę), ale prośby te nie przyniosły efektu. Ostatni wniosek w tej sprawie, skierowany przez Wieliczkę do Krakowa jesienią 2018 roku został odrzucony m.in. z powodu „ograniczonych możliwości organizacyjnych MPK” (brak taboru autobusowego).
Nie ma wątpliwości, że wzmocnienie linii 243 jest niezbędne. - Z autobusu korzysta bardzo dużo osób, w tym uczniowie dojeżdżający do szkół. Dodatkowo od miesięcy są komunikacyjne kłopoty związane z ograniczeniem kursowania pociągów przez Kokotów (jest to spowodowane przebudową linii kolejowej Podłęże - Tarnów - red.) - mówi sołtys Kokotowa Krzysztof Kobiałka.
Teraz apele pasażerów „243” wróciły ze zdwojoną siłą, ale w zmodyfikowanej wersji. Pismo w tej sprawie zostało skierowane do wielickiej Rady Miejskiej oraz magistratu.
Mieszkańcom, którzy zainicjowali ten projekt krakowski Zarząd Transportu Publicznego już w styczniu br. odpowiedział, że nie ma możliwości zwiększenia częstotliwości przejazdów linii 243 na obecnej trasie, dlatego pojawił się inny pomysł. To skrócenie trasy autobusu do pętli „Kraków Bieżanów Południe” przy ul. Aleksandry, w zamian za zwiększenie liczby jego kursów (ZTP odpowiedział wstępnie, że jest to możliwe).
Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji powiedział nam, że społeczny projekt skrócenia trasy „243” będzie konsultowany z mieszkańcami. - Zapytamy o to podczas zebrań wiejskich trwających teraz w gminie. Odpowiedź na pytanie, czy pomysł skrócenia trasy linii 243 odpowiada większości mieszkańcom, będzie znana w ciągu miesiąca - mówi Piotr Krupa.
Ewentualne skrócenie trasy „wielickiego” autobusu ma jeszcze inny wątek. Odcinek ulicy Bieżanowskiej (pomiędzy ulicami Nad Potokiem i Jerzmanowskiego), którą jeździ obecnie linia 243 pójdzie wkrótce do przebudowy. Kraków zapowiada, że podczas prac, które mają ruszyć na przełomie kwietnia i maja br., a zakończyć się w roku 2020, autobusy będą kursować objazdami.
Masz konto na Facebooku? Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami z powiatu wielickiego? Dołącz do specjalnej grupy! Co słychać w powiecie wielickim
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Liczba zadłużonych Polaków rośnie