https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielkie opóźnienie w remoncie odcinka trasy PKP Kraków - Katowice [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski, Bartosz Dybała
Pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się m.in. nowej stacji Kraków Bronowice. Jest za to dobra informacja dla kierowców.

Od poniedziałku kierowcy mogą w końcu ponownie przejeżdżać ul. Rydla, pod nowym wiaduktem PKP. Główny problem w tym, że miał być on gotowy... już w ubiegłym roku. Coraz bardziej opóźniają się bowiem prace na modernizowanym przez kolejarzy odcinku Główny Towarowy - Kraków Mydlniki.

Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem budowy wiaduktu, kierowcy jadący ul. Rydla przejeżdżali bezpośrednio przez tory kolejowe. Przez ostatnich kilkanaście - w związku z robotami - przejazd był całkowicie zablokowany, co dodatkowo komplikowało ruch w tej części miasta. Od poniedziałku kierowcy mogą przejeżdżać już bezpośrednio pod wiaduktem, po którym kursują pociągi.

„Nowy obiekt ma 40 m długości i 4,6 m wysokości. Zastąpił skrzyżowanie drogi z 6 torami. Kierowcy pojadą jezdnią o dwóch pasach ruchu, po 3,5 m każdy. Piesi przejdą dwoma oświetlonymi chodnikami, położonymi ok. dwóch metrów nad jezdnią. Obok wiaduktu wybudowane zostały dwie dodatkowe drogi dojazdowe, ułatwiające komunikację w okolicy” - informowali już przed weekendem kolejarze, przekonując, że ta inwestycja „zdecydowanie poprawi warunki komunikacji w krakowskich Bronowicach.

Obiekt nad ul. Rydla powstał w ramach wartej 250 milionów złotych przebudowy wspomnianego odcinka linii kolejowej Główny Towarowy - Kraków Mydlniki (cały czas trwają też roboty na dalszej części trasy do Katowic, np. między Krzeszowicami i Trzebinią). Zgodnie z pierwotną umową, podpisaną w listopadzie 2016 roku, główny wykonawca tej inwestycji miał 18 miesięcy na realizację prac budowlanych. Czyli powinien zakończyć je już... blisko rok temu. Ale tak się nie stało.

- Zgodnie z bieżącą analizą sytuacji na placu budowy można określić, że główne prace budowlane na tym odcinku zakończą się pod koniec 2019 roku - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

Budowa zakopianki

Budowa zakopianki. Coraz więcej asfaltu! Trasa coraz bliżej ...

Dopiero w IV kwartale 2019 r. otwarty zostanie więc też nowy przystanek Kraków-Bronowice (w rejonie ul. Armii Krajowej) na którym zatrzymywać będą się pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Dzięki czterem peronom, usytuowanym na liniach kolejowych w kierunku lotniska i Katowic, oraz bliskości linii autobusowych i tramwajowych, podróżni zyskają bardzo ważny węzeł przesiadkowy. Komunikację ułatwią windy i schody oraz nowe przejście podziemne - wyliczają kolejarze.

W PKP PLK przekonują, że prace na linii Kraków Główny Towarowy - Kraków Mydlniki trwają dłużej niż zakładano „ze względu na przyczyny obiektywne, niezależne ani od inwestora, ani od wykonawcy”. Dodają również, że „wykonawca, podaje jako przyczyny opóźnień m.in. odmienne warunki geologiczne i gruntowe, dużą liczbę kolizji z niezaznaczoną na mapach infrastrukturą podziemną, niewybuchy znajdywane na terenie budowy.

Wolniejsze tempo niektórych robót wyjaśnia także ograniczoną liczbą podwykonawców”.

Piotr Hamarnik zapewnia jednak, że w PKP obecnie szczegółowo analizują przedstawione przez wykonawcę - czyli spółkę Torpol - argumenty. Nie odpowiada jednak wprost na pytanie, czy rozważane jest nałożenie na nią kar umownych. - Wyniki analiz będą podstawą do dalszych decyzji . Natomiast czas na dokonanie szczegółowych rozliczeń pomiędzy inwestorem i wykonawcą będzie po zakończeniu prac - podkreśla Piotr Hamarnik. Zapytaliśmy spółkę Torpol, dlaczego prace na odcinku Główny Towarowy - Kraków Mydlniki opóźniają się. Na razie nie dostaliśmy odpowiedzi.

Modernizacja całej trasy z Krakowa do Katowic, która rozpoczęła się... 9 lat temu, ma dobiec końca najwcześniej w trzecim kwartale 2020 roku. Jak już informowaliśmy, realnie dopiero więc na przełomie 2020 i 2021 roku najszybsze pociągi osiągną zapowiadane od lat czasy przejazdów i w około godzinę dojadą z Małopolski na Śląsk.

FLESZ - Będą zmiany w rządzie. Oni jadą do Brukseli

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-05-28T10:11:26 02:00, e gość:

Powinno być rondo przy skrzyżowaniu radzikowskiego z rydla zamiast tego lewo skrętu.

2019-05-28T11:01:56 02:00, Gość:

Zgadzam się. Znowu dyletanci w akcji. Jest jeszcze jedna kwestia jak będzie wyglądało skrzyżowanie z Bronowicką - bo jak tak samo jak przed remontem nowe bloki = zaparcie i sens tunelu jest ograniczony do bezpieczeństwa na przejeździe.

2019-05-28T11:02:26 02:00, Gość:

plus nowe bloki

taki naleśnik wystarczy, ale chłopcy to utrudniają życie Bronowicom, a nie Azorom

K
Krzyś
Od początku widać brak uwzględnienia ruchu rowerowego - można wnioskować ze zdjęć, że ten ma szanse nie być mały. Z moich obserwacji więcej rowerów tamtędy jeździ obecnie niż pieszych przechodzi. Taki tunel to będzie niebezpieczne dla rowerzystów miejsce. Dodatkowo, wyjazd z tunelu bezpośrednio na pasy z miniętym lewoskrętem... ciekawe jak często będą kolizje. Brak uspokojenia ruchu z Radzikowskiego (np. rondo) daje opcję na wjechanie na "pełnej prędkości" (pierwszeństwo) do zacienionego tunelu za zakrętem... Brak zatoczki na przystanek autobusowy przy jednoczesnym poszerzeniu chodnika do rozmiarów niespotykanych za i przed nim. Jednostronne wyłączenie ul. Zygmuntowskiej z utrzymaniem jej dwukierunkowości. Fajnie tam - będzie się działo.
G
Gość
..,,praca online za 22.300zł/miesięcznie

został milionerem w wieku 18lat dzięki Uberowi, wprowadza do biznesu znajomych i rodzinę, każdy może zarabiać olbrzymie kwoty pracując w domu, zobacz jak tego dokonał tu: http://forom.pl
G
Gość
2019-05-28T10:11:26 02:00, e gość:

Powinno być rondo przy skrzyżowaniu radzikowskiego z rydla zamiast tego lewo skrętu.

2019-05-28T11:01:56 02:00, Gość:

Zgadzam się. Znowu dyletanci w akcji. Jest jeszcze jedna kwestia jak będzie wyglądało skrzyżowanie z Bronowicką - bo jak tak samo jak przed remontem nowe bloki = zaparcie i sens tunelu jest ograniczony do bezpieczeństwa na przejeździe.

plus nowe bloki

G
Gość
2019-05-28T10:11:26 02:00, e gość:

Powinno być rondo przy skrzyżowaniu radzikowskiego z rydla zamiast tego lewo skrętu.

Zgadzam się. Znowu dyletanci w akcji. Jest jeszcze jedna kwestia jak będzie wyglądało skrzyżowanie z Bronowicką - bo jak tak samo jak przed remontem nowe bloki = zaparcie i sens tunelu jest ograniczony do bezpieczeństwa na przejeździe.

G
Gość
karwa, toż to szok ! nie wierzę, aż oczy bolą, 'odwarzyć' przez ' rz' ? jednak cuda się zdarzają. Nie zwracam wiekszej uwagi na błędy ortograficzne , ale ten będzie mi się długo odbijał.
h
henrk
zgadzam się co to tego , że największą przyczyną opóźnień jest niekompetencja i bezkarność. Jak się biorę za remont mieszkania to wszystko mam przygotowane , tak aby zakończenie prac było błyskawiczne.Nigdy nie są wymieniane nazwiska osób odpowiedzialnych za ten bałagan, pojaw`ią się dopiero na otwarciu i poświecewniu. Kar za niedotrzymanie terminów nie będzie bo to nie tylko wykonawcy są winni. Jeżeli chodzi o wiadukt, to sprawą powinien zająć się z urzędu Prokurator. Odpowiedzialni za zamkniecie drogi /ul. Rydla/ powinni odpowiedzieć dlaczego dopuścili do komunikacyjnego armagedonu w tym rejonie miasta. Wszyscy pamiętają leżące przez kilkanaście miesięcy kupy piachu po obu stronach przejazdu i jakichkolwiek symptomów rozpoczęcia robót związanych z tunelem.

Cała organizacja prac na linii Kraków -Katowice to jeden wielki skandal i wstyd dla Polski. Przebudowa 60 km drogo kolejowej trwa już prawie 20 lat. sss- ma całkowitą rację z tym Stalexportem. Zadziwiające , że ani SLD, AWS, PO, PiS nie odwarzyły się odtajnić tej umowy dotyczącej przejęcia i ciągłego remontowania wybudowanej w czasie PRL autostrady z Krakowa do Katowic. To pralnia pieniędzy dla watykańskiej mafii.

https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?s=e7ea42a2cd552b6b842ea5514d86983c
e
e gość
Powinno być rondo przy skrzyżowaniu radzikowskiego z rydla zamiast tego lewo skrętu.
t
także tego
największą przyczyną obiektywną jest prawdopodobnie niekompetencja. O czym się można było wielokrotnie przekonać podczas spotkań torpolu i PLK z mieszkańcami przed inwestycją.
s
sss
2019-05-28T08:33:42 02:00, janek:

Jeszcze tylko parę lat i do Katowic będzie się dało dojechać trochę szybciej. W 2027 kończy się podobno tajny aneks do umowy na dzierżawę autostrady A4 Kraków-Katowice i wtedy dopiero pociągi będą mogły przyspieszyć.

Tajna umowa (co jest oczywistym skandalem a Ziobro sie tym nie zajmuje) ma tajny aneks , który umożliwia przedłużenie umowy o następne 10 lat jak obecny rząd jej nie wypowie w terminie a nie wie kiedy jest termin bo umowa jest tajna nawet dla obecnego rządu. NIech żyje AWS autor przekrętu i wszystkie Ziobry tego świata.

ż
żenada
przyczyny obiektywne, czyli kosmici. wszyscy. oni. nie my. kosmici. obiektywnie. jak dzieci w przedszkolu palcem - to on.
j
janek
Jeszcze tylko parę lat i do Katowic będzie się dało dojechać trochę szybciej. W 2027 kończy się podobno tajny aneks do umowy na dzierżawę autostrady A4 Kraków-Katowice i wtedy dopiero pociągi będą mogły przyspieszyć.
g
gosc
Lenie i partacze z PKP. jeszcze nic nie zrobili na czas, zawsze miesiące opóźnienia
G
Gość
tunel do nikąd. A może by tak od razu zapytać kiedy otworzą skrzyżowanie Rydla / Bronowicka. I dlaczego nie puszczą ruchu przez Bronowicką do Głowackiego. To ulżyłoby trochę. Ale pewnie nie da się położyć tego asfaltu
P
Pkp
A to ci nowina...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska