W założeniu ma powstać rondo, które spowolni nieco ruch na drodze krajowej, ale za to go upłynni – zarówno jeśli chodzi o drogi podporządkowane. Nowe skrzyżowanie przybierze de facto postać dwóch rond – jedno będzie na wysokości skrętu w kierunku Olczy, a drugie kilkadziesiąt metrów dalej – na skrzyżowaniu drogi krajowej z drogą w kierunku Harendy.
- Pierwsze rondo, jadąc od strony Nowego Targu, zbudujemy na skrzyżowaniu ul. Wojdyły z ul. Kasprowicza (DK47). Będzie ono turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach - do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji - wyjaśniają Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Natomiast drugie rondo powstanie 50 metrów dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą. To poprawi płynności ruchu w Zakopanem.
W ramach inwestycji powstaną trzy przejścia dla pieszych – dwa na ul. Kasprowicza, po jednym przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. Przebudowana zostanie infrastruktura techniczną m.in. zatoki autobusowe. Pojawi się też nowe oświetlenie i odwodnienie.
- Ogłosiliśmy właśnie przetarg na budowę tych dwóch rond. Termin składania ofert upływa 6 września. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał maksymalnie 12 miesięcy, nie licząc przerw zimowych - informuje GDDKiA.
Projekt budowy nowych rond przygotowało miasto Zakopane. Gmina również wystąpiła z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda Małopolski wydał zezwolenie 25 lipca 2023 roku. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa.
Po wyłonieniu wykonawcy prace nad budowa rond rusza najprawdopodobniej jesienią. Natomiast w drugim kwartale 2024 roku ma zakończyć się budowa innego ronda na drodze krajowej na terenie Zakopanego – na wysokości Spyrkówki. Tam prace trwają już od kilku miesięcy. Tamtejsze rondo ma ułatwić komunikację dla kierowców włączających się do drogi krajowej ze Spyrkówki, ale także ułatwić wyjazd z drogi dla autobusów, którą miasto chce budować. Droga ta ma kierowca autokary do centrum komunikacyjnego – tam by nie musiały przejeżdżać przez centrum miasta.
Nowe ronda mają usprawnić wjazd i wyjazd z Zakopanego. Z kolei do 2030 roku ma odbyć się modernizacja zakopianki na odcinku Nowy Targ – Zakopane. Modernizacja ta została podzielona na dwa odcinki: Nowy Targ – Szaflary i Szaflary – Zakopane.
Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, GDDKiA chce dobudować dodatkowe pasy ruchu. Drogowcy planują ponadto rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie chodnika w miejscach, gdzie go nie ma.
Szybciej zakończą się prace przy budowie zupełnie nowej drogi na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Tam prace trwają już od 2020 roku. W ramach prac przebudowywane są drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. Powstają cztery bezkolizyjne węzły drogowe - Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Do tego budowanych jest 22 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów, estakad. Zakończenie robót przewidywane jest na początek września 2024 r. Wartość całej inwestycji to 972 mln 395 739 tys. zł brutto.
Paraliż komunikacyjny w Zakopanem. Dziś lepiej nie jeździć a...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
