Wyciąg w Tatrach ma ponad 50 lat
Modernizacja wyciągi w Goryczkowej to jedno z najdłużej przygotowywanych zadań inwestycyjnych na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. O konieczności modernizacji tego obiektu mówi się od długich lat. Dwuosobowa kolei ma już ponad 50 lat. Powstała w 1968 roku i od tamtej pory przechodziła jedynie drobne remonty, ale nigdy nie została objęta gruntowną modernizacją. Tymczasem trasa zjazdowa w Dolinie Goryczkowej uważana jest przez narciarzy za jedną z najpiękniejszych tras zjazdowych w Polsce.
Początkowo PKL chciały przebudować kolejkę, wydłużyć jej przebiegi jak i samą trasę zjazdową o ok. 150 metrów. Tym samym był plan, by dolna stacja kolejki stanęła w innym miejscu – na Niżniej Goryczkowej Równi. To jednak oznaczałoby wylesienie fragmentu terenu w obszarze chronionym. Dodatkowo PKL chciał zbudować system sztucznego dośnieżania trasu zjazdowej, a pod dolną stację – zbiornik na wodę do śnieżenia.
Na takie plany nie zgodziła się jednak Rada Naukowa Tatrzańskiego Parku Narodowego uznając, że byłaby to zbyt duża ingerencja w przyrodę. Wydawała za to zgodę na modernizację kolejki w jej dotychczasowym przebiegu. W 2022 roku urząd miasta w Zakopanem wydał decyzję środowiskową na wymianę dwuosobowej kolei na czteroosobową i zwiększenie jej przepustowości – z 720 osób na godzinę do 2400 osób na godzinę.
Decyzja środowiskowa dla Goryczkowej ważna
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego od niej złożyła Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot – organizacja ekologiczna. Teraz – po dwóch latach SKO podtrzymało decyzję środowiskową. Teraz PKL stara się o uzyskanie warunków zabudowy. Dopiero z tym dokumentem będzie możliwe wnioskowanie o pozwolenie na budowę.
Po planowanej modernizacji długość kolejki po stoku ma wynosić ok. 1695 metrów, ma ona poruszać się z prędkością maksymalną 5 m/s. Czas przejazdu z dolnej na górną stację ma zająć 6-7 minut. Wymienione mają być wszystkie podpory kolei, a także zmodernizowana górna stacja, gdzie zbudowany zostanie nowy peron. Modernizację ma być objęta także dolna stacja, tyle że w tym samym miejscu. Dodatkowo jest zgoda na dostosowanie górnego trawersu zjazdowego z górnej stacji kolei. Natomiast teren przeznaczony dla narciarzy będzie w granicach obecnej trasy zjazdowej – terenu udostępnionego dla narciarzy przez Tatrzański Park Narodowy. Jest to obszar 217 528 metrów kwadratowych.
- Oto najniebezpieczniejsze szlaki w Tatrach jesienią. Sprawdź, gdzie trzeba uważać
- Katedra Wawelska zrobiona z lodu. Kopia, ale jaka! To trzeba zobaczyć
- Zakopiańska stacja kolejowa uznana za najlepszą w Polsce. Niedawno została odnowiona
- Największa zimowa atrakcja Gubałówki już gotowa. Tak wygląda w tym roku
