Wyjątkowa atrakcja. Obserwatorium astronomiczne zyska nowy teleskop

Remigiusz Szurek
Obserwatorium zyska nowy sprzęt
Obserwatorium zyska nowy sprzęt Fot. Marcin Cikała, obserwatorium.lubomir.weglowka.pl
Jedna z ciekawszych atrakcji zlokalizowana w pasmie Beskidu Wyspowego w pobliżu powiatu limanowskiego (ok. 8 km od miejscowości Przenosza), miejsce odwiedzin wielu limanowian zyska nowy teleskop.

Dlaczego tak dużo kobiet nie pracuje?

od 16 lat

Taką informację na swoim profilu w mediach społecznościowych zamieścił Robert Bylica, radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.

„Na wniosek gminy Wiśniowa jak i mojej interpelacji Obserwatorium Astronomiczne na Lubomirze otrzyma 70 tys. zł na zakup teleskopu” – obwieścił.

Obserwatorium Astronomiczne im. Tadeusza Banachiewicza znajduje się na górze Lubomir (904 m n.p.m.), najwyższym wzniesieniu Beskidu Makowskiego i jest wyjątkowym miejscem posiadającym wiekową historię oraz bogatą naukową tradycję.

Jak można wyczytać z broszur informujących o tymże miejscu, w roku 1925 oraz 1936 odkryto tam dwie komety.

Warto wiedzieć, że jako jedno z nielicznych w Polsce jest otwarte dla turystów przechodzących pobliskim szlakiem. To również jedyne obserwatorium w Polsce organizujące pokazy obiektów na niebie, których obserwacje możliwe są tylko na niebie nie zanieczyszczonym jakimkolwiek światłem, czy też wymagającym bardzo stabilnej atmosfery.

Tadeusz Banachiewicz, którego imię nosi obserwatorium urodził się w 1882 roku w Warszawie, z zmarł w 1954 roku w Krakowie. Był naukowcem, astronomem, matematykiem oraz geodetą. Ten autor ponad 230 publikacji naukowych w 1925 roku opracował tzw. „krakowiany”, czyli specjalny typ macierzy stosowanych w geodezji oraz mechanice nieba. Ułatwiały one obliczenia przy użyciu stosowanych w tamtych latach ręcznych arytmometrów. To dzięki nim Banachiewicz już sześć lat później, 1 marca, zaprezentował pierwsze obliczenia orbity Plutona, planety którą odkryto rok wcześniej - w lutym 1930 roku.