Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykonawca przebudowy DK 94 w Olkuszu wybrany. Czy umowa na remont krajówki zostanie podpisana? Zobacz zdjęcia

Paweł Mocny
Paweł Mocny
DK94 w Olkuszu
DK94 w Olkuszu Paweł Mocny
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wybrała firmę, która podejmie się przebudowy odcinka drogi krajowej numer 94 przebiegającego przez Olkusz. Zakres prac obejmie między innymi: wzmocnienie nawierzchni, budowę wiaduktu, przebudowę skrzyżowań a także przebudowę przejść podziemnych dla pieszych. Wartość inwestycji wyniesie około 218 milionów złotych. Umowa na realizacje przedsięwzięcia nie została jednak jeszcze podpisana.

Droga krajowa numer 94 w Olkuszu przejdzie przebudowę

Przebudowa drogi krajowej numer 94 w Olkuszu to prawdopodobnie jedna z najbardziej wyczekiwanych zarówno przez mieszkańców Srebrnego Miasta jak i kierowców inwestycji. Droga na niemal całym odcinku jest pełna nierówności i spękań.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie (GDDKiA) do próby wyłonienia wykonawcy, który podjąłby się przebudowy olkuskiej krajówki podchodziła dwukrotnie. Oba przetargi zostały jednak unieważnione z uwagi na zbyt wysokie kwoty, które wpłynęły w ramach postępowań.

Dopiero ogłoszony w tym roku trzeci przetarg pozwolił wyłonić firmę, która przebuduje drogę krajową numer 94 w Olkuszu. Umowa nie została jeszcze podpisana.

- Oferent z najniższą ceną został odrzucony z powodu złożenia niewystarczających wyjaśnień dotyczących jego oferty. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. W przypadku ich braku wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przedstawienia gwarancji należytego wykonania robót. Wtedy będziemy mogli podpisać umowę – wyjaśnia Monika Skrzydlewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

DK94 w Olkuszu
DK94 w Olkuszu Paweł Mocny

Zaplanowana przez GDDKiA w Krakowie inwestycja obejmie około 4,5 kilometra olkuskiej krajówki. Przebudowane zostanie sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Skrzyżowanie DK 94 z Kościuszki i Rabsztyńską stanie się dwupoziomowe. Na poziomie gruntu poprowadzony zostanie ruch między drogami gminnymi. Poniżej z kolei będzie przebiegała droga krajowa. Duże zmiany „dotkną” także skrzyżowania z Długą i Kruszcową. Powstanie tam rondo turbinowe.

Na pozostałych czterech skrzyżowaniach, czyli z ulicą Gwarków i Wspólną, z ulicą 20 Straconych i Mickiewicza, z ulicą Wiejską i Słowackiego oraz z ulicą Wyszyńskiego znajdzie się sygnalizacja świetlna.

W planach są także: budowa nowych chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych a także budowa ekranów akustycznych oraz budowa kładki dla pieszych, która połączy ulice Cegielnianą i Szkolną. Dodatkowo wykonane zostaną: odwodnienie terenu, nowoczesne oświetlenie oraz przebudowa części dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej.

DK94 w Olkuszu
DK94 w Olkuszu Paweł Mocny

Jak podkreślają przedstawiciele krakowskiego GDDKiA na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące, nie licząc przerw zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca.

- Trasa jest jedną z pięciu dróg zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 procent. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców – zapewnia Monika Skrzydlewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Obawy mieszkańców Olkusza i okolic

Mieszkańcy Olkusza i okolic obawiają się korków, które spowoduje rozpoczęcie realizacji inwestycji a te będą raczej nie do uniknięcia. W samym Olkuszu jedynym sposobem na ominięcie chociaż części krajówki jest przejazd drogami lokalnymi. Te nie będą w stanie „utrzymać” tak dużego natężenia ruchu.

Na ten moment nie wiadomo jak dokładnie będzie wyglądać sama przebudowa. Najprawdopodobniej drogowy wyłączą jeden pas ruchu. Drugi w tym czasie będzie przejezdny.

Innym problemem jest skrzyżowanie DK 94 z ulicą Wspólną. Po przebudowie ma tam bowiem powstać sygnalizacja świetlna. Ta poprawi bezpieczeństwo kierowców dojeżdżających do Olkuskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ale najprawdopodobniej pogłębi problemy komunikacyjne Wspólnej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska