Droga krajowa numer 94 w Olkuszu przejdzie przebudowę
Przebudowa drogi krajowej numer 94 w Olkuszu to prawdopodobnie jedna z najbardziej wyczekiwanych zarówno przez mieszkańców Srebrnego Miasta jak i kierowców inwestycji. Droga na niemal całym odcinku jest pełna nierówności i spękań.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie (GDDKiA) do próby wyłonienia wykonawcy, który podjąłby się przebudowy olkuskiej krajówki podchodziła dwukrotnie. Oba przetargi zostały jednak unieważnione z uwagi na zbyt wysokie kwoty, które wpłynęły w ramach postępowań.
Dopiero ogłoszony w tym roku trzeci przetarg pozwolił wyłonić firmę, która przebuduje drogę krajową numer 94 w Olkuszu. Umowa nie została jeszcze podpisana.
- Oferent z najniższą ceną został odrzucony z powodu złożenia niewystarczających wyjaśnień dotyczących jego oferty. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. W przypadku ich braku wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przedstawienia gwarancji należytego wykonania robót. Wtedy będziemy mogli podpisać umowę – wyjaśnia Monika Skrzydlewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Zaplanowana przez GDDKiA w Krakowie inwestycja obejmie około 4,5 kilometra olkuskiej krajówki. Przebudowane zostanie sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Skrzyżowanie DK 94 z Kościuszki i Rabsztyńską stanie się dwupoziomowe. Na poziomie gruntu poprowadzony zostanie ruch między drogami gminnymi. Poniżej z kolei będzie przebiegała droga krajowa. Duże zmiany „dotkną” także skrzyżowania z Długą i Kruszcową. Powstanie tam rondo turbinowe.
Na pozostałych czterech skrzyżowaniach, czyli z ulicą Gwarków i Wspólną, z ulicą 20 Straconych i Mickiewicza, z ulicą Wiejską i Słowackiego oraz z ulicą Wyszyńskiego znajdzie się sygnalizacja świetlna.
W planach są także: budowa nowych chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych a także budowa ekranów akustycznych oraz budowa kładki dla pieszych, która połączy ulice Cegielnianą i Szkolną. Dodatkowo wykonane zostaną: odwodnienie terenu, nowoczesne oświetlenie oraz przebudowa części dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej.

Jak podkreślają przedstawiciele krakowskiego GDDKiA na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące, nie licząc przerw zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca.
- Trasa jest jedną z pięciu dróg zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 procent. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców – zapewnia Monika Skrzydlewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Obawy mieszkańców Olkusza i okolic
Mieszkańcy Olkusza i okolic obawiają się korków, które spowoduje rozpoczęcie realizacji inwestycji a te będą raczej nie do uniknięcia. W samym Olkuszu jedynym sposobem na ominięcie chociaż części krajówki jest przejazd drogami lokalnymi. Te nie będą w stanie „utrzymać” tak dużego natężenia ruchu.
Na ten moment nie wiadomo jak dokładnie będzie wyglądać sama przebudowa. Najprawdopodobniej drogowy wyłączą jeden pas ruchu. Drugi w tym czasie będzie przejezdny.
Innym problemem jest skrzyżowanie DK 94 z ulicą Wspólną. Po przebudowie ma tam bowiem powstać sygnalizacja świetlna. Ta poprawi bezpieczeństwo kierowców dojeżdżających do Olkuskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ale najprawdopodobniej pogłębi problemy komunikacyjne Wspólnej.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Domy w cenie mieszkania w Olkuszu i okolicy
- Zobacz, jakim wyposażeniem dysponują strażacy z Olkusza
- „Pojezierze olkuskie” już jest ogromne, a będzie jeszcze większe
- Przemarsz i ślubowanie klas pierwszych "Mechanika" w Olkuszu
- 109. rocznica bitwy pod Krzywopłotami, „legionowych Termopili"
- Znamy pełną listę sklepów, które znajdą się w N-Parku w Olkuszu
