https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę, czyli ważna umowa podpisana

Arkadiusz Maciejowski
Dzięki nowej linii kolejowej pociągi mają szybciej dojeżdżać z Krakowa do Nowego Sącza
Dzięki nowej linii kolejowej pociągi mają szybciej dojeżdżać z Krakowa do Nowego Sącza Andrzej Banas / Polska Press
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dzisiaj umowę za 180 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Chodzi o tzw. linię Podłęże-Piekiełko, dzięki której pociągi mają szybciej dojeżdżać z Krakowa m.in. do Nowego Sącza. "To ważny etap inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne" - mówią kolejarze.

- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A. To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii, umownie zwanej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory.

Wykonawca dokumentacji, dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne. Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane. Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną .

-Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.– powiedział Ireneusz Merchel – prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

"Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - informują kolejarze.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” jest realizowane w latach 2018 - 2021.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Smog skraca życie. Jesteśmy jak palacze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
friki
bo gdy jadą z siedzeniami ustawionymi tylko do tyłu, to porzygać się można!
H
Hbm
otworz sobie podrecznik geografi szkoly podstawowej i poszukaj rozdzialu "uksztaltowanie terenu ". To tylko jeden z czynnikow, ktore decydowaly juz dawniej o wytyczeniu drog koleji zelaznej. Kierunek na Zakopane nie ma tak istotnego znaczenia w ogolnej strukturze transportu gospodarczego, czy tranzytowego w ruchu miedzynarodowym. Oczywiscie jest jeszcze ruch turystyczny. Jednak poza
Zakopiec juz sie jechac nie da.Linia na Szunc jest czescia wiekszego planu transportu polnoc-poludnie. Artykul to zreszta objasnia. Poza tym nowobudowana droga Krakow-Zakopane odsuwa na dalszy plan modernizacje kolei na tym odcinku. Kolej bedzie przegrywac z ta autostrada i taki jest rachunek ekonomiczny. Kolejowi tez umieja liczyc.
PS. Myslenice ? A co to jest Myslenice..
j
ja
Jak wezmą się do pracy i zrobią chociaż 1% torów do wyborów, a nie będą tylko obiecywać (jak przez ostatnie 20 lat), to może być "brawo", inaczej to chyba tylko ktoś z zanikiem pamięci się na to nabierze przed kolejnymi wyborami z rzędu. Ich koledzy z POPSL też parę bezmyślnych wyborców w ten sam sposób oszukali, parę razy wybory wygrali i tyle samo torów ułożyli co PiS.
k
keisyr
Brawo Prawo I Sprawiedliwość. Szybkie połączenie kolejowe Krakow-Nowy Sącz to poważny impuls rozwojowy dla Nowego Sacza !!!
x
xf
a gdzie są Myślenice. Otwórz sobie mapę i sprawdź, więcej nie będę wyjaśniać. Jedna trasa idzie w linii prostej, przez całkiem duże miasteczko, a druga drogą okrężną przez różne wioski i jest dłuższa o kilkadziesiąt km. BEZSENS.
j
ja
Czyżby wybory się jakieś zbliżały, że powtórka artykułów z 1997 2001 2005 2007 2011 i 2015?
R
Raek
przeczytaj artykul raz jeszcze,tym razem ze zrozumieniem.
A
ACC
PKP to spółka, która jedynie korzysta z torów kolejowych, które są własnością PLK.
B
Burmistrz Nowej Huty
z Bronowic wiadukt przez ul.Piastowska,Krolewska,Basztowa,Dworzec Glowny,Rondo Mogilskie,Pilotow,Bora Komorowskiego,Wislicka,DH Wanda,Rondo Kocmyrzowskie,Plac Centralny do Kombinatu STP
g
gsd
i dalej do Chabówki, wtedy kolej byłaby świetną i przypuszczalnie lepszą alternatywą od samochodu. Dzisiaj przejazd do Zakopanego to 140 km pokonywane w 4 godziny, bo to taka trasa. Poprowadzenie nowej linii przez Myślenice skróciłoby to do około 100 km, a zakładając że infrastruktura byłaby nowoczesna to pozwoliłoby to skrócić czas przejazdu do godziny, a może nawet mniej !! Ale od czego mamy leśne dziady z PKP, oni zrobią trasę w poprzek. Skandal.
g
gsd
Puk puk, PKP, czy wy cokolwiek tam myślicie? Trasa Kraków - Myślenice - Chabówka czeka na realizację od 1939 roku, kiedy to szacowano że skróci przejazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego do 1,5 godziny - już wtedy ! Dzisiaj pewnie mogłoby to być około 1 godziny, a w kontekście gigantycznego ruchu samochodowego do Zakopanego należałoby się spytać - CZY W PKP KTOKOLWIEK W OGÓLE MYŚLI??? Dzisiaj przejazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego wynosi około 4 godzin, co jest skandaliczne w kontekście zapotrzebowania na tą trasę. A oni wywalają miliardy żeby połączyć Tymbark z Nowym Sączem, po prostu ręce opadają.
B
BJ
Kraków - Zakopane to 90 km. Spokojna i ekonomiczna jazda z prędkością 100 km/h oznacza pokonanie tego odcinka w ok 60 min. Śmiem twierdzić, że droga czteropasmowa lepiej by się do tego lokalnego rozwoju przyczyniła. Wsiadasz w prywatne auto i jedziesz. Spokojnie, wygodnie, bezpiecznie. To telepanie pociągiem to jakaś XIX wieczna paranoja. I to za jakie kwoty?!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska