Zakopane. Dzieci będą uczyły się gwary i nie tylko

Łukasz Bobek
O porozumieniu Związku Podhalan z Kuratorium Oświaty w Małopolsce rozmawiamy z Andrzejem Skupniem, prezesem Związku Podhalan.

Panie Andrzeju, podpisali Państwo porozumienie z kuratorium ws. wychowania regionalnego w szkołach podstawowych. Na czym ma ono polegać?
Tak, podpisaliśmy takie porozumienie. Dotyczy ono szeroko pojętego wychowania regionalnego, które ma być prowadzone w przedszkolach i szkołach podstawowych. Obie strony zobowiązały się współpracować w zakresie realizacji zadań w dziedzinie edukacji dzieci, ale także doskonalenia kadry nauczycielskiej. Mamy podejmować także wspólne działania kulturalne, które mają na celu popularyzować kulturę Podtatrza, przez co będzie kształtowana postawa dzieci i młodzieży. Zamierzamy też pozyskiwać do współpracy partnerów, którzy działają na rzecz rozwoju regionu. Liczymy, że dzięki temu zatrzymamy zanikanie więzi międzypokoleniowej oraz stereotypizacji ludowej kultury narodowej.

To brzmi tak, jakby do tej pory czegoś takiego w podhalańskich szkołach czy przedszkolach nie było...
Tak nie jest. Odbywa się to, ale dzięki temu porozumieniu chcemy wzmocnić te działania, choćby poprzez współpracę z Podhalańską Państwową Wyższą Szkołą Zawodową i innymi instytucjami. W praktyce ma to polegać na tym, że powstanie zespół specjalistów ze strony kuratorium, jak również działaczy regionalnych, głównie nauczycieli, to m.in. dr Stanisława Trebunia Staszel, pani dr Anna Mlekodaj czy nauczyciel i działacz kultury Julian Kowalczyk. Chcemy stworzyć program, który mógłby być realizowany w szkołach. Nie tylko jeśli chodzi o dzieci, ale i dokształcanie nauczycieli.

Jak w praktyce mogłoby to wyglądać?
Chodzi o warsztaty metodyczne, pozyskanie literatury czy rekwizytów dla szkół. Np. stroje regionalne. Chcemy poszerzać biblioteki szkolne o materiały dotyczące tradycji czy kultury regionu. Nie musi to być od razu przedmiot o regionie. Ale wystarczy, że na lekcji historii będziemy uczyć z naciskiem na historię regionu, na lekcji biologii nauczyciele będą mówić o przyrodzie Podhala, Tatr, a na lekcji literatury będziemy zwracali uwagę, że mamy regionalnego, góralskiego pisarza.

Jakieś elementy gwary góralskiej na języku polskim na przykład?
Absolutnie tak. To na pewno jest też ważnym elementem. Bo znajomość gwary czy czytanie w gwarze jest ważną wartością, na którą chcemy położyć nacisk w tym nauczaniu regionalnym. Chcemy, by te dzieci, które nie poznały gwary regionu w domu, mogły się z tym zapoznać w szkołach.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie