Zakopane. W lipcu rozpocznie się przebudowa w centrum miasta. Będą utrudnienia w ruchu dla kierowców

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Zapowiada się zakorkowane lato w Zakopanem. Na początku lipca rozpoczną się prace remontowe przy przebudowie ronda Armii Krajowej w rejonie dworców kolejowego i autobusowego. Roboty potrwają przez całe wakacje.

Planowana modernizacja będzie miała bardzo szeroki zakres. Przebudowa związana jest z budowanym obok nowym centrum komunikacyjnym. Nowe rondo na być przesunięte w kierunku ulicy Kościuszki. Dzięki temu upłynniony zostanie ruch na rondzie, jak również ułatwiony będzie wjazd na planowany w rejonie torów parking wielopoziomowy, jak również zjazdy na plac dworcowy dla autobusów i busów.

- Dodatkowo uda nam się wygospodarować dodatkowy pas postojowy po stronie dworca. Będzie to miejsce, gdzie będzie można podwieźć kogoś lub odebrać z dworca kolejowego lub autobusowego - mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego.

Roboty w czasie sezonu

Problem jednak w tym, że roboty zaplanowano na wakacje. Tymczasem okres ten zawsze jest tłoczny w Zakopanem. A rejon dworców to ścisłe centrum miasta. Na dodatek na tym rondzie spotyka się ruch wjeżdżający i wyjeżdżający z miasta.

- Jak rozkopią rondo, to będzie oznaczało spore problemy. Już kilka tygodni temu mieliśmy tego przedsmak, gdy przebudowywano podziemne instalacje na ulicach odbiegających od tego ronda. Wówczas zmieniono organizację ruchu i tworzyły się korki. Choć sezonu turystycznego nie było - mówi pan Bartłomiej, kierowca taksówki z Zakopanego.

W tym roku roboty zaczną się w sezonie. - Na początku lipca ruszymy z pracami przy modernizacji ronda. Plan jest taki, by utrzymać przejezdność ronda przez cały czas. Jednak musimy wszyscy liczyć się z pewnymi utrudnieniami w tym okresie - mówi Tomasz Filar, wiceburmistrz Zakopanego, który zajmuje się inwestycjami pod Giewontem.

Prace przy modernizacji ronda mają potrwać do października. Kierowców czekają więc długi miesiące utrudnień.

Nie dało się przed sezonem?

Kierowcy pod Giewontem boją się lata. - Dlaczego urząd miasta nie zrobił tego przed sezonem? Albo w czasie pandemii, gdy ludzie do nas nie przyjeżdżali? Firmy budowlane i drogowe przecież pracowały cały czas. Nikt by wtedy nie miał żadnego problemu z tym - dziwi się pan Bartłomiej.

Tomasz Filar zaznacza, że nie można było przeprowadzić prac wcześniej, bo… byłyby one nielegalne. - Dopiero w maju uzyskaliśmy pozwolenie na prace przy tym rondzie. Nie mogliśmy więc zrobić tego wcześniej - zaznacza.

Poprzednie zaś miesiące związane były z pracami projektowymi. W ich trakcie projektanci musieli uzgodnić przebieg także wszystkich innych instalacji podziemnych w rondzie, a następnie zaplanować ich przebudowę.

Centrum komunikacyjne - co dalej?

Modernizacją ronda zajmie się Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Nowego Targu. Jest to w ramach jednego kontraktu na budowę centrum komunikacyjnego. Oprócz ronda powstanie nowy dworzec dla autobusów dalekobieżnych i lokalnych. Wybudowany zostanie parking wielopoziomowy od strony ulicy Smrekowej. W ramach zadania wykonana zostanie także nowa brama wejściowa na perony kolejowe - ta na której wisi obecnie neon „Zakopane”. Neon oczywiście zostanie zachowany. Ten etap inwestycji będzie kosztowała ok. 40 mln zł, z czego 15 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.

Część robót już zakończono

Budowa całego centrum komunikacyjnego podzielona została na trzy etapy. Pierwszy już się zakończył. Był to remont zabytkowego budynku dworca kolejowego. Dworzec został odnowiony i częściowo już zagospodarowany. Podróżni mają komfortowe warunki by kupić bilet, czy poczekać na połączenie. Powstało nowoczesne centrum informacji turystycznej.

W tym budynku powstanie także m.in. medioteka, planowana jest także cześć gastronomiczna. Urząd miasta zakłada, że uda się dworzec zagospodarować całkowicie do końca roku.

Ostatnim etapem prac przy budowie centrum komunikacyjnego będzie budowa zupełnie nowego placu przesiadkowego w Kuźnicach, gdzie rozpoczyna się wiele popularnych szlaków w Tatrach, a także znajduje się dolna stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch.

Miejsca postojowe dla busów pasażerskich, autobusów i taksówek mają znaleźć się pod ziemią. Górna zaś płyta placu w Kuźnicach ma być przeznaczona dla turystów, ewentualnie dla dorożek konnych. Na płycie mają powstać miejsca do odpoczynku, elementy małej architektury, a także fontanna. Modernizacja placu w Kuźnicach pochłonie w sumie ponad 20 mln zł.

Całkowite zaś koszty budowy nowego centrum komunikacyjnego w Zakopanem (wszystkich trzech etapów) to ok. 90 mln zł.

FLESZ - Uwaga nad Polskę nadciągają upały

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie