https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka. Most jest i będzie za wąski. Plany za pół miliona do szuflady

Łukasz Bobek
Most w Białym Dunajcu jest za wąski i po remoncie, który pochłonie 5 mln zł, nadal będzie wąskim gardłem zakopianki.
Most w Białym Dunajcu jest za wąski i po remoncie, który pochłonie 5 mln zł, nadal będzie wąskim gardłem zakopianki. fot. Łukasz Bobek
Decyzja o remoncie mostu na zakopiance w Białym Dunajcu, zamiast o budowie nowego, jest fatalna - uważają samorządowcy z Podhala. Ich zdaniem pokazuje to bałagan i słabość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Bo przygotowane za 500 tys. zł projekty nowej przeprawy na razie nie zostaną zrealizowane.

Piotr Popa, rzecznik ministerstwa infrastruktury oznajmił, że w efekcie protestów grupy mieszkańców Białego Dunajca, GDDKiA podjęła decyzję o remoncie mostu. Ma on pochłonąć 5 mln zł i objąć wszystkie elementy przeprawy, z wyjątkiem fundamentów.

Tymczasem krakowska GDDKiA już wydała pół miliona złotych na projekt i pozwolenia budowlane związane z nowym mostem. Wszystko wskazuje na to, że trafią one do szuflady na czas bliżej nieokreślony. Bo mało prawdopodobne wydaje się, by najpierw GDDKiA wyrzuciła 5 mln zł na remont mostu, który następnie miałby zostać zburzony, gdy obok powstanie nowy - za 24 mln zł.

Rzecznik resortu pytany o los planów nowej przeprawy odpowiada, że "prace będą miały charakter przygotowawczy".

Władze Zakopanego nadal pracują nad nową decyzją środowiskową dla tej inwestycji, tymczasem wczoraj krakowska GDDKiA dostała z centrali sygnał, by ruszyć z przygotowaniem remontu, który ma się odbyć w tym roku. - Konieczne jest wyremontowanie całego ustroju nośnego starego mostu: przegubów, belek poprzecznych i podłużnych, pomostu, wieszaków i łuków - dodaje rzecznik Popa.

W trakcie prowadzenia prac most zostanie wyłączony z użytkowania. Obok powstanie przeprawa tymczasowa, jednokierunkowa, z ruchem wahadłowym. Kierowcy będą tak jeździli co najmniej pół roku. Faktycznie oznacza to, że drogowcy wyremontują most bez jego poszerzania. Wciąż będzie on za wąski - dwie ciężarówki nie są tam w stanie się minąć.

- To zła wiadomość dla Podhala - uważa Andrzej Gąsienica Makowski. - Nadal będziemy mieli to samo, czyli wąskie gardło i korki na zakopiance. Teraz GDDKiA wyda 5 mln zł, a za 3-4 lata trzeba będzie szukać pieniędzy, bo się okaże, że fundamenty się sypią. Drogowcy zmarnowali szansę na budowę nowego mostu. Pieniądze na ten cel przepadną - dodaje.

O dziwo, z takiego obrotu sprawy niezadowolona jest także Federacja Obrony Podhala i rodzina Dzierżęgów z Białego Dunajca, którzy walczyli przeciwko budowie nowego mostu.

- Bałagan. Tyle mogę powiedzieć o GDDKiA - mówi ostro Józefa Chromik, prezes Federacji. - Chcieliśmy nowego poszerzonego mostu w miejscu starego. Ludzie godzili się na taki wariant, ale nie na most w nowym miejscu.

- Jeszcze kilka miesięcy temu drogowcy wmawiali nam, że stary most się sypie i absolutnie nie da się go naprawić. Teraz okazuje się, że się jednak da. Kto tu mówi prawdę? - pyta z kolei Bernadeta Dzierżęga.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
most
a co tusk ma do mostu? to niedorozwinięci hodowaniu wsobnie górale zablokowali tę inwestycję!
m
most
zamknąć ten most raz na zawsze!
e
europodatnik
No to się doigrali. Ta cała federacja i jakieś tam dzierżęgi, to przykład podhalańskiego prostactwa!!! Bałagan to oni mają, ale w swoich pustych i kanciastych łbach. Zaorać ten dojazd w diabli, ogrodzić dzikusów wysokim murem i niech wynajmują swoje nędzne kwatery duchom swych przodków!!!
m
martinoff salon24
Tym skąpcom powinno zaorać się pola. U nas w Anglii tak by dawno zrobili.
l
lucek
No to wkońcu ta rodzina Dzierzegów jest za mostem czy przeciw. Są za a nawet przeciw.
y
yale
Wszystkich winnych mamy na miejscu, są między nami - na chodnikach, korytarzach,w biurach i w urzędach. Niektórzy są naszymi krewnymi, braćmi, sąsiadami.
y
yale
Nie ma innej rady. Inaczej NIGDY się z tego nie uwolnimy. Poproszę projektantów, konsultantów, decydentów do apelu.
f
fbaofbao
Tedy maja jezdzic ekipy olimpijskie. Slynna ciezarowka norweskich servicemanow moze w ogole sama sie nie zmiesci...
j
jo
ewidentne rąbanie małopolski na wszystkich kierunkach pewnie brakło gdzies w gdańsku może wrocławiu a może jakiś niemiecki zabytek potrzebuje to właśnie nasze po z poparcia niemiec specjalnie wszystko z małej litery wk...iony
j
jo
ewidentne rąbanie małopolski na wszystkich kierunkach pewnie brakło gdzies w gdańsku może wrocławiu a może jakiś niemiecki zabytek potrzebuje to właśnie nasze po z poparcia niemiec specjalnie wszystko z małej litery wk...iony
j
jo
ewidentne rąbanie małopolski na wszystkich kierunkach pewnie brakło gdzies w gdańsku może wrocławiu a może jakiś niemiecki zabytek potrzebuje to właśnie nasze po z poparcia niemiec specjalnie wszystko z małej litery wk...iony
G
Gość
że przez tyle lat swoich rządów olewasz skutecznie mieszkańców Małopolski. Jeden zasrany, wąski mostek blokuje dojazd do "stolicy polskich Tatr" i końca nie widać.
k
kk
obok tymczasowa przeprawa- nie wiadomo po co ta GDAKA ta się szarpie. Polecam przykład remontu mostu dębnickiego w Krakowie Dało się?
w
wert
Ja mysle ze fop powinien zablokowac remont mostu ,nowy most w starym sladzie obok tymczasowa przeprawa.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska