Po ostatnim etapie prac – związanym z rozciąganiem liny przy użyciu drona – do Soliny dotarły oraz zamontowane zostały nowoczesne wagony kolei widokowej. To przełomowy moment w budowie inwestycji podobnie, jak sam transport wagonów do nowego ośrodka Grupy PKL ze szwajcarskiej fabryki - jednego z najbardziej renomowanych producentów kolei linowych na świecie.
- Nowy ośrodek PKL Solina będzie nowoczesny. Dlatego również nowoczesne są wagony kolei widokowej, którymi turyści z prędkością 6 metrów na sekundę będą podróżować nad zaporą podziwiając niezwykłe krajobrazy. Zadbaliśmy o każdy detal, by nasi klienci czuli się nad Soliną komfortowo. Konstrukcja wagoników umożliwi widok 360 stopni, dzięki temu każdy podróżujący będzie mógł oglądać widoki panoramy Bieszczad i Jeziora Solińskiego – mówi Daniel Pitrus, prezes Polskich Kolei Linowych.
Gondole do Soliny samochodem ciężarowym zostały dostarczone przez pochodzącą z Bieszczadów Iwonę Blecharczyk - najpopularniejszą kobietę w Polsce jeżdżącą samochodami ciężarowymi, youtuberkę oraz twórczynię znanego samochodowego kanału Trucking Girl.
- Ten transport był dla mnie wyjątkowy. Wychowałam się na Podkarpaciu i pierwsze wyjazdy wakacyjne, jakie pamiętam, były właśnie nad Solinę. Dowiezienie gondoli moją własną wymarzoną ciężarówką, na którą pracowałam tyle lat, było jak ukoronowanie tych dziesięciu lat pracy i wpisanie się na karty historii Soliny – mówi Iwona Blecharczyk.
Na ponad 1,5 km trasie kolei widokowej, przebiegającej nad solińską zaporą, zamontowanych zostało 25 gondoli, którymi już latem turyści wyruszą w podróż ze stacji początkowej Plasza znajdującej się przy solińskim deptaku do stacji końcowej usytuowanej na Górze Jawor.
Dobrą widoczność umożliwia zastosowanie specjalnego tworzywa, które nie tylko absorbuje promienie słoneczne, ale też jest odpowiednio przyciemnione, by móc oglądać wschody i zachody z wysokości wagonika nad zaporą w Solinie.
Wagoniki kolei w Solinie są 8-osobowe, co oznacza, że podczas podróży każdy będzie miał zapewniony komfort, by móc swobodne podziwiać widoki na zaporę, Jezioro Solińskie oraz krajobrazy Bieszczad.
Wagony kolei widokowej przystosowane są dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dla pasażerów korzystających z przejazdu koleją, komfortowe będzie również wsiadanie i wysiadanie z wagonów. Gondole w stacjach będą zwalniać do prędkości 0,2 m/s, umożliwiając łatwy dostęp dla podróżnych, dodatkowo wejście i wyjście z nich będzie bezstopniowe.
Na trasie kolei znajduje się pięć podpór o różnych wysokościach. Najniższa podpora ma wysokość 17 metrów, a najwyższa - 75 metrów i jest to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce. Na ponad półtorakilometrowej trasie kolei gondolowej PKL wagony pokonają odległość aż 682 metrów pomiędzy podporami nr 2 i 3, co również będzie rekordową odległością w naszym kraju.
- Tworzymy atrakcyjny ośrodek turystyczny, który już latem tego roku będzie oferował nie tylko możliwość przejazdu wagonikiem kolei linowej nad zaporą w Solinie, ale również będzie całodziennym sposobem na poznanie historii oraz bieszczadzkich legend
– mówi Patryk Białokozowicz z zarządu PKL.
Obecnie nad Soliną trwa także budowa dodatkowych atrakcji turystycznej - wieży widokowej oraz parku tematycznego.
Koszt budowy ośrodka turystycznego w Solinie to ok. 110 mln zł.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
