Dziś majątek Karola „Friza” Wiśniewskiego wyliczany jest na ponad 150 milionów złotych. Nic dziwnego: jego kanał w serwisie YouTube ma ponad 5 milionów subskrybentów, a wszystkie filmy, które nakręcił i opublikował, obejrzano w sumie ponad 2 miliardy razy. To pozwoliło mu wraz z innymi kolegami i koleżankami po fachu założyć w 2021 roku zespół siedmiu przedsiębiorstw – Ekipa Holding. Część z nich zajmuje się biznesem internetowym, inne produktami modowymi i spożywczymi. Jednym z nich jest Laniakea Pictures, które zostało powołane w celu produkcji filmów fabularnych. „100 dni do matury” to jego pierwsze dzieło.
Willa za 10 milionów
Wszystko zaczęło się na jednym z krakowskich osiedli, na którym Friz jako nastolatek lubił jeździć na rolkach. Tak mu dobrze szło, że w pewnym momencie wpadł na pomysł, aby nagrywać swe ewolucje komórką i wrzucać te filmiki do serwisu YouTube. Najpierw oglądali je jego znajomi, potem krąg odbiorców wyszedł poza osiedle i szkołę. Okazało się, że chłopak ma dryg do wymyślania zabawnych historyjek, które świetnie sprawdzają się w rosnącym wówczas dopiero w siłę serwisie. Friz zaczął więc poszerzać tematykę filmików – ponieważ był zapalonym graczem komputerowym, sięgnął i po tę tematykę.
Największą popularność przyniosły mu jednak dopiero „wideopranki” – spontanicznie reżyserowane skecze, które po sfilmowaniu trafiały na jego kanał w YouTube’ie. Z czasem zasięgi Friza stały się tak duże, że w 2018 roku wraz z dwoma kolegami założył Ekipę. Był to projekt, w skład którego z czasem weszło kilku internetowych influencerów, z których każdy specjalizował się w innej tematyce. W 2020 roku członkowie Ekipy wynajęli za 10 milionów ekskluzywną willę w Krakowie i zamieszkali w niej razem. Wtedy o młodych ludziach zrobiło się głośno nawet w „poważnej” prasie.
Wysadzone Audi
Żarty wymyślane przez członków Ekipy z roku na rok nabierały coraz większego rozmachu i ocierały się wręcz o łamanie prawa. W 2021 roku youtuberzy wysadzili w powietrze nowe auto marki Audi, załadowując je stoma litrami benzyny i czteroma kilogramami materiałów wybuchowych. Radny miasta Mielec, w którym odbył się happening, złożył nawet zawiadomienie do prokuratury, ale sprawę umorzono, ponieważ okazało się, że Ekipa powiadomiła wcześniej o swym wygłupie policję i straż pożarną.
W tym samym czasie Friz rozkręcił program dla youtuberów z całej Polski – „Twoje pięć minut”. Z jego zwycięzców utworzono kolejny zespół – Genzie, którego jedną z najważniejszych dziedzin działalności okazała się muzyka. Internetowi influencerzy zaczęli nagrywać piosenki, a nawet całe płyty, które z miejsca stawały się bestsellerami. Nic więc dziwnego, że współpracy nie odmawiały im młode gwiazdy polskiego popu czy hip-hopu w rodzaju Cleo, Roksany Węgiel czy Donatana. W końcu przyszedł czas i na film.

Na skalę światową
„100 dni do matury” to komediowa opowieść o maturzystach, którzy postanawiają zatrzymać czas i nadal cieszyć się beztroską młodością. Na wielkim ekranie debiutują topowi influencerzy z grupy Genzie m.in.: Bartek Laskowski (Świeży), Hania Puchalska (HiHania), Patryk Baran (Mortalcio) Bartek Kubicki, Pola Sieczko, Kinga Banaś, Julita Różalska, Alan Kowalczewski (Posti) oraz Dominik Kwolczak (Kwolczi).
- Najciekawsze i zarazem najbardziej ekscytujące jest to, że dzięki filmowi jako influencerzy, którzy od zawsze działali tylko w internecie, możemy przedostać się do branży filmowej – mówi Hania Puchalska. – To stresujące zadanie, bo zobaczą i ocenią nas nie tylko nasi widzowie, ale i inni odbiorcy, ale przyznam, że dla mnie to jest właśnie najciekawsze, żeby sprawdzić się w nowych wyzwaniach i pokazać szerszej publice, jak sobie z nimi radzę.
W drugoplanowych rolach w „100 dni do matury” zobaczymy uznanych aktorów polskiego kina i teatru: Małgorzatę Foremniak, Jowitę Budnik, Piotra Głowackiego, Jacka Komana i Radka Krzyżowskiego.
- Tworzymy projekt na skalę światową, łącząc influencerów z profesjonalnymi aktorami, co przyniesie świeżość obu branżom – mówi Łukasz Wojtyca, producent filmu i prezes Ekipa Holding. – To największy projekt Ekipy, z ogromnym budżetem i ryzykiem, ale także wielkim potencjałem sukcesu, który otworzy drogę do kolejnych globalnych przedsięwzięć filmowych.
„100 dni do matury” objęło swym honorowym patronatem Ministerstwo Edukacji Narodowej, ponieważ produkcja „porusza tematykę pierwszych ważnych wyborów, przyjaźni i gotowości do zmian, z jakimi mierzą się młodzi ludzie w szkołach średnich w kluczowym momencie swojej edukacji”.