https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zbyt drogie oferty na budowę wiaduktu łączącego Kraków z Zielonkami

Piotr Ogórek
Szczegóły planowanego wiaduktu
Szczegóły planowanego wiaduktu Fot. archiwum
We wtorek otwarto oferty na budowę wiaduktu nad ulicą Powstańców w Krakowie, łączącego się z Zielonkami w Batowicach. Na inwestycję przewidziano nieco ponad 18 mln zł, a tymczasem najtańsza oferta opiewała na ponad 27 mln zł.

Kolejna ważna inwestycja dla mieszkańców północy Krakowa miała być zrealizowana do końca 2018 roku. Umowę na realizację wiaduktu, który połączy Kraków z Batowicami w gminie Zielonki, prezydent Jacek Majchrowski podpisał z wicestarostą powiatu krakowskiego Wojciechem Pałką, członkiem zarządu powiatu krakowskiego Arkadiuszem Wrzoszczykiem i wójtem gminy Zielonki Bogusławem Królem w czerwcu zeszłego roku. Teraz nie wiadomo, czy termin realizacji zostanie utrzymany.

Na inwestycję w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zaplanowano 18,3 mln zł. Tyle miało wystarczyć na budowę wiaduktu nad torami, łączącego ul. Powstańców w Krakowie z drogą powiatową nr 2156K wraz z przebudową przyległego układu drogowego i przebudową dróg powiatowych nr 2156K i 2293K w miejscowości Batowice, Dziekanowice, Bosutów i Węgrzce.

Tymczasem dwie zgłoszone oferty - firmy IMB Podbeskidzie oraz Berger Bau Polska, znacznie przekroczyły zakładany budżet. Pierwsza opiewała na ponad 27 mln zł, a druga na 31,6 mln zł. Na drugą część inwestycji planowano niecałe 4,2 mln zł. Tu ofertę złożyła tylko Berger Bau - wartą 9,5 mln zł.

Teraz będzie trzeba albo znaleźć dodatkowe pieniądze, albo rozpisać nowy przetarg. Teraz gminy i partnerzy zaangażowani w projekt mają 60 dni na podjęcie decyzji, co dalej. To wszystko powoduje, że inwestycja może się opóźnić.

Planowany wiadukt będzie miał około 60 metrów długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, co jeszcze bardziej usprawni ruch. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ulicy Piasta Kołodzieja, około 550 metrów na wschód od starego wiaduktu. Obecny przejazd, ze względu na swoją szerokość, pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Po stronie gminy Zielonki powstanie również nowa droga i rondo umożliwiające połączenie z drogą powiatową nr 2156K.

Inwestycja znacznie usprawni komunikację pomiędzy Krakowem a gminami: Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter – ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej, pieszym i rowerzystom. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Wiadukt umożliwi również dotarcie do planowanego w sąsiedztwie zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów. W ramach węzła powstanie parking P+R, nowy przystanek kolejowy oraz zostanie przedłużona linia tramwajowa.

Projekt jest jednym z kilkudziesięciu przedsięwzięć służących poprawie dostępności komunikacyjnej Metropolii Krakowskiej, realizowanym w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Strategia ZIT wdrażana jest przez 15 gmin tworzących Stowarzyszenie Metropolia Krakowska a w jej ramach planowane jest między innymi wybudowanie do końca 2021 roku ponad 20 parkingów P+R, przebudowanie 17 kilometrów lokalnych dróg dojazdowych łączących Kraków z gminami ościennymi oraz wybudowanie około 100 kilometrów ścieżek rowerowych.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
La
Wiadomo coś?
K
Kasia
Puknij się w łeb!
k
krakus
lepiej budowac metro nic ta inwestycje na zadupiu mista
f
figurka
Gdzie rezerwa inwestycyjna?
Kto szacował koszty zadania?
Dlaczego amatorzy biorą się z udowe wiaduktu? Gmina zielonki miała budować? Żart. Zielonki nawet obok zlokalizowanego mostku utrzymać nie umieją, tylko go zamknęły.

Kto jest odpowiedzialny za tą inwestycję? Personalnie!
D
Dziadek
Oczywiście jak będzie inny prezydent to natychmiast powstanie północna obwodnica Krakowa!!!
Ten nowy(a) kandydat na prezydenta najlepiej wie jak zdobyć pieniądze na wszystko! A kuku...!!!
r
rene
Pan prezydent Majchrowski przez lata rzadzenia kompletnie nie zadbal o wjazd do Krakowa tzw S7 od strony Warszawy, to co w tej chwili dzieje tego sie nie da opisac korki siegajace kilkunastu km i tak codziennie - aby w 21 wieku tak wygladal wjazd do Krakowa - Stolicy turystycznej Polski . która zostala wpisana na liste 10 najbardziej odwiedzanych miast swiata .Wstyd !!!!
J
Ja
Dlaczegóż to nie ma być ścieżek rowerowych? Którędy mają jeździć rowerzyści? Cóż oni Ci złego zrobili? Po chodniku źle, ulicą też źle. Widać jesteś osobą, której wszystko przeszkadza. Pomyśl. Planując taką inwestycję ktoś mądrze myśli o bezpieczeństwie i ekologii. Rower na całym świecie jest dobrą alternatywą poruszania się nie tylko po mieście.
o
olo
Najważniejsze, że ścieżki rowerowe będą... Puste, ale będą
u
ua
Może człowiek nie potrafi inaczej? Zapoznawanie się z faktami, zapamiętanie ich i łączenie w związki logiczne może komuś sprawiać trudności. A pluć wolno każdemu.
...
Najpierw sprawdź kto był odpowiedzialny za przygotowanie tej inwestycji, a potem dopiero szczuj.
m
m
Przecież to on będzie nadal prezydentem, nie będzie żadnego następcy w kolejnej kadencji...
F
Foxtrot
Tak zwija się Kraków. Jaśnie panujący wygasza kolejne obiecane inwestycje, bo zajęty jest kampanią wyborczą a budowa poszłąby na konto następcy, więc po co się męczyć.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska