Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT oblicza jak ma wyglądać rower miejski 4 generacji [GRAFIKA]

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Obliczenia do roweru 4G
Obliczenia do roweru 4G fot. ZIKiT
Wypożyczalnie roweru miejskiego w Krakowie ciągle nie zostały uruchomione. Urzędnicy tłumaczą to tym, że przygotowują się do uruchomienia systemu "czwartej generacji" roweru. Właśnie opublikowali zdjęcie z tablicą, gdzie mają dokonywać skomplikowanych obliczeń w tej sprawie. Obiecują dziś przedstawić zasady funkcjonowania roweru. Nie wiadomo jednak kiedy znajdą firmę, która będzie jego operatorem i kiedy mieszkańcy i turyści będą mogli w końcu wypożyczać jednoślady. Marcin Wójcik, oficer rowerowy, tłumaczy czym jest rower "czwartej generacji".

Inne miasta rozwijają wypożyczalnie rowerów. Tam sezon już ruszył. A w Krakowie puste stojaki. Urzędnicy miejscy mówią, że potrzebują więcej czasu, bo szykują system... „czwartej generacji” - pisaliśmy w poniedziałek.

Opublikowany przezFacebook

W Krakowie jednoślady tkwią w magazynach. Urzędnicy dopiero szukają operatora, który będzie zarządzał systemem i w niego zainwestuje. Nie wiadomo, kiedy zostanie wybrany, a co więcej, ile będzie potrzebował czasu na przygotowania. Nawet kilka miesięcy. Nieoficjalnie mówi się, że turyści i krakowianie skorzystają z usługi dopiero... w sierpniu. A to znaczy, że rowery nie posłużą również pielgrzymom na Światowe Dni Młodzieży, kiedy miasto będzie zakorkowane.

CZYTAJ TEŻ: Kraków. Puste stojaki na rowery. Inne miasta rozwijają wypożyczalnie

Urzędnicy publikują też wywiad, który przeprowadzili z Krzysztofem Mirskim z zespołu przygotowującego zasady koncesji dla roweru miejskiego w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Ciągle nie wynika z tego jednak kiedy mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z jednośladów. Zależy to od firm, które mają rywalizować w przetargu na obsługę wypożyczalni. Powinny one rozwinąc system i unowocześnić, ale przecież miasto ma 34 stacje wypożyczalni i 300 rowerów, które nadal pozostają w magazynach. A w innych miastach jednoślady już jeżdżą. A w Krakowie mówi się o "sierpniu", "może przed wakacjami", "w tym roku".

- Dlaczego rower miejski nie ruszył na wiosnę 2016 roku?

- Warto zauważyć, że przygotowujemy pierwszą koncesję na usługę roweru miejskiego w Polsce. Można więc śmiało powiedzieć, że przecieramy szlaki. Jako pionierzy nowego rozwiązania potrzebowaliśmy więcej czasu. Żeby ten proces przyspieszyć, w spotkaniach na każdym etapie postepowania, uczestniczył radca prawny i doradca ekonomiczny.

- Czy zatem prace nad koncesją nie zaczęły się zbyt późno?

- Prace nad uruchomieniem procedury koncesji ruszyły już na wiosnę ubiegłego roku. W kwietniu 2015 roku przeprowadziliśmy tzw. dialog techniczny, czyli cykl spotkań z firmami polskimi i międzynarodowymi konsorcjami, które zajmują się zarządzaniem systemem rowerów miejskich w kraju a także w Niemczech, Francji, Austrii i USA. Rozmowy trwały do czerwca 2015 r. i na ich podstawie została opracowana analiza ekonomiczna. Następnie przygotowaliśmy wniosek do wszczęcia postępowania koncesyjnego i rozpoczęliśmy starania o wpisanie tego zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Kolejnym krokiem było głosowanie nad budżetem przez Radę Miasta Krakowa. Następnie zarządzeniem Dyrektora ZIKiT, powołano komisję rowerową i rozpoczęły się przygotowania do ogłoszenia koncesji (1 grudnia 2015 r.). Obecnie jesteśmy już po złożeniu wniosków i po dwóch turach negocjacji z potencjalnymi koncesjonariuszami.

- Jaki jest rower czwartej generacji?

- Taki, który pod względem jakości i techniki jest na najwyższym światowym poziomie. Krakowskie rowery miejskie będą bezpieczniejsze, wygodniejsze i o wiele łatwiejsze do zlokalizowania, dzięki wyposażeniu w komputer pokładowy z GPS. Oznacza to, że rower będzie musiał być wypożyczany na stacji, ani tam odstawiany, bo i tak bez problemu będzie można go odnaleźć. Dzięki temu zyskamy także informacje, np. która stacja jest najmniej popularna i w którym miejscu byłaby bardziej potrzebna. Dzięki nowoczesnej technologii będzie także możliwość wypożyczenia roweru na podstawie Krakowskiej Karty Miejskiej, Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej czy też poprzez aplikację mobilną w telefonie komórkowym. Bezpłatna aplikacja pozwoli też na sprawdzenia lokalizacji innych rowerów miejskich lub zapisanie trasy przejazdu i np. udostępnienie jej na Facebooku. Nie będą też widoczne w przestrzeni miejskiej wysokie totemy stacji, do których często użytkownicy musieli stać w kolejce, żeby wypożyczyć rower, tylko niewielkie panele informacyjne z mapą, kontaktem i instrukcją obsługi.

- Na jakim rower miejski jest obecnie?

- Czekamy do 13 kwietnia na oferty, do których dołączone będą dwa testowe rowery. Spośród nich wyłonimy najbardziej korzystną opcję, przy czym zwrócimy uwagę przede wszystkim na takie kwestie jak szybko będą mogły zostać uruchomione wypożyczalnie, w jakim tempie planowana jest ich rozbudowa, a także ile będzie kosztować miasto utrzymanie roweru miejskiego w przeciągu jednego miesiąca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska