W przesłanym komunikacie ZUS ostrzega przed oszustami wykorzystujący tzw. Spoofing. - Polega to na tym, że oszuści podszywają się pod wybrany numer lub instytucję, z której rzekomo telefonują i chociaż telefon odbiorcy wyświetla taką informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny – tłumaczy Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku, cytowana w przesłanym komunikacie.
Ekspertka wyjaśnia, że w ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów w tym także pod ZUS.
Potwierdzenie zmiany numeru telefonu
Rzeczniczka dodaje, że w ostatnich dniach wpłynęły do Zakładu zgłoszenia z informacją, że telefonował do nich ktoś z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00- taki numer miał się wyświetlać na telefonie klienta.
- W czasie rozmowy osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu - mówi Kowalska-Matis.
Konsultanci ZUS nie dzwonią w takich sprawach
Przedstawicielka Zakładu wyjaśnia, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
- Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem, które wcześniej zostało zadane przez klienta – zapewnia.
Zaznacza, że "połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą ani numeru telefonu ani innych danych identyfikujących, służących do uwierzytelnienia klienta w systemie".
Rzeczniczka apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS.