Promienie słoneczne mogą powodować nowotwór skóry. Jak się chronić?

Beata Zuba to artystka pochodząca z krakowskiego Salwatora i związana od zawsze z Krakowem. W swojej twórczości malarskiej portretuje góry i pokazuje je w różnych kontekstach, wychodząc poza galerie i tradycyjne miejsca ekspozycyjne. Jak sama mówi, "góry często wracają w góry, tak jak na Kopiec". Nad cyklem "…Przenikanie góry" pracuje od wielu lat, a wybór miejsc, w których pojawiają się obrazy artystki, nie jest przypadkowy. Stąd przy tytule wystawy również liczby oznaczające położenie tych miejsc – w przypadku Kopca to 330 metrów nad poziomem morza.
- "... Przenikanie Góry 330..." to wielowątkowy, artystyczny projekt poświęcony górom, który ma pokazać związek między górami na krańcach świata. To tak naprawdę przenikanie miejsc, kultur, międzynarodowy dialog, porozumienie bez granic, to rozmowa bez słów, gdzie obrazy znaczą więcej, gdzie każdy czyta je po swojemu, ucząc się jednocześnie tego co znaczą dla innych. To rozmowy gór na krańcach świata, które postrzegamy przez pryzmat naszych całkowicie różnych doświadczeń, to to co łączy, mimo różnorodności – mówi o swoim projekcie Beata Zuba.
Góry są również jednym z najważniejszych motywów kultury Japonii, dlatego w projekcie łączą i przenikają się wątki gór i kopców, elementy kultury polskiej i japońskiej. To właśnie podczas ubiegłorocznej wizyty na Kopcu profesor Akiko Kasuya z Kioto University of Art, zauważone zostało podobieństwo w formie i genezie krakowskiego Kopca Kościuszki do budowanych w okresie Edo japońskich kopców Fujizuka.
W ramach projektu zaprezentowane zostaną więc rysunki, nawiązujące do drzeworytów z wizerunkiem Fujizuka, a także unikatowa kolekcja kart metra z wizerunkami japońskiej góry Fuji, będąca własnością prof. Piotra Dobosza, prezesa Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie. Swoje prace zaprezentują też artyści seniorzy z Centrum Aktywności Seniorów Willi Decjusza. Są to miniaturowe interpretacje własne góry Fuji, inspirowane japońskimi drzeworytami.
- Wystawa stanowi niezwykle istotny element rozumienia dwóch kultur w obrębie „kultur kopców”, tych w Japonii i tych w Polsce. Mamy nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem i przybliży motywację japońską i polską wznoszenia kopców – mówi prof. Piotr Dobosz, prezes Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie.
Wernisaż wystawy odbędzie się 11 sierpnia, w japońskie Święto Góry, o godz. 16, w Centrum Wystawowo–Konferencyjnym przy Kopcu Kościuszki. Tego dnia na zboczu Kopca zostanie rozwieszony wielkoformatowy obraz "Góra". Wystawę będzie można oglądać do 30 listopada.
W ramach projektu "… Przenikanie góry 330…" zaplanowano również wydarzenia towarzyszące, które odbędą się przy Kopcu Kościuszki w kolejne miesiące:
8.09 godz. 12 - koncert Muzealne Esspreso, dziedziniec przy Kopcu Kościuszki. Wykonawcy: Adam Kozłowski – waltornia, Piotr Marciak – skrzypce, Małgorzata Szuba-Kmiecik – skrzypce, Ryszard Sneka – altówka, Monika Krasicka-Gajownik – wiolonczela. W programie: W.A. Mozart – Kwintet waltorniowy Es-dur, Arnold Cooke – Arioso i Scherzo. "Filmowy bis", który jest tradycyjną częścią koncertu, będzie nawiązywał do muzyki japońskiej. Koncert odbywa się pod patronatem radia RMF Classic.
16.09 - Keirō-no Hi - japoński Dzień Szacunku dla Ludzi Starszych - warsztaty i spotkanie edukacyjne na temat gór, Fuji i Fujizuka dla seniorów z Centrum Aktywności Seniorów Willi Decjusza.
12.10 godz. 16 - Symbolika góry na Dalekim Wschodzie - wykład Kraków - Tokio - miasta kopców - Bogna Dziechciaruk-Maj - historyczka sztuki, wieloletnia dyrektor Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
3.11 godz. 16 - Bunka-no Hi – Dzień Kultury - opowieść przy obrazach Kraków - Tokio - miasta kopców - Bogna Dziechciaruk-Maj oraz warsztaty z malowania kopców.
Beata Zuba - absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza (2021) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2023). Finalistka konkursu o Nagrodę Eibischa i Konkursu MGS Zakopane Moje Zakopane.
Prowadzi artystyczną działalność edukacyjną, m.in. autorskie wykłady z cyklu "Co malarz widzi za obrazem?" w Instytucie Kultury Willa Decjusza oraz zajęcia z malarstwa i oprowadzania po muzeach, za co została nominowana do nagrody Osobowości Roku 2022 przez „Gazetę Krakowską” i „Dziennik Polski”.
Pokazała siedemnaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brała udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w Japonii w ramach wystawy Mountain. Wonder and Fear, prezentowanej w galerii Zuiun-an w Kioto oraz na festiwalu sztuki Tatsuno Art Project.