https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ma pierwsze pieniądze na metro

Piotr Tymczak
W poniedziałek podpisano umowę na dofinansowanie opracowania studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Koszt przedsięwzięcia to 10 mln zł, z czego 50 proc. zagwarantuje miasto jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Ogłoszenie przetargu na studium dla metra przewidziano na koniec 2017 roku, a planowany termin odebrania opracowania to koniec 2019. Dokument odpowie na pytanie, jaki może być przebieg trasy i lokalizacje stacji metra.

Podstawą do prac planistycznych ma być Studium rozwoju transportu dla Krakowa, jakie na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) przygotowało Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania. Autorzy opracowania (przedstawiono je na początku zeszłego roku) zarekomendowali budowę linii metra Nowa Huta - Bronowice. W pierwszym etapie miałby powstać tunel pod centrum. Jako alternatywne rozwiązanie specjaliści z Poznania zaproponowali budowę tunelu tramwajowego od ronda Grzegórzeckiego do rejonu ul. Czarnowiejskiej.

W przypadku metra początkowo mógłby powstać podziemny przejazd od ronda Mogilskiego do ul. Królewskiej o długości około 3 km. Koszt takiego przedsięwzięcia to ok. 1,5 mld zł. Miasto nie ma na to pieniędzy. Liczy jednak na fundusze zewnętrzne. Może je przekazać prywatny podmiot. Inna możliwość to fundusze unijne.

Pieniądze z UE na budowę metra mogłyby się znaleźć nawet jeszcze w obecnym okresie finansowania na lata 2014-2020. Może tak się stać, jeżeli w pełni nie zostaną wykorzystane fundusze na transport i będzie można po nie sięgnąć nawet do 2022 roku (podobnie jak to było w unijnej perspektywie dofinansowania na lata 2007-2013, z której fundusze wykorzystywano do 2015 r.).

Działania urzędu związane z planowaniem podziemnej komunikacji są wynikiem referendum z 25 maja 2014 roku. W nim ponad 55 proc. mieszkańców biorących udział w głosowaniu opowiedziało się za budową metra.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 22

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
aaa
nowo wybranym prezydentem jezeli przepisy na to pozwola to będzie ten sam człowiek co teraz,wbrew temu co lansują Gibały i inne nielogiczne alternatywy to J. M, ma spore poparcie.
a
aaa
Artykuł wspomina tylko o 10 mln do zmarnowania na stwierdzenie czy metro nam potrzebne, czy da sie je zbudować i jakie bedą z tego plusy i minusy. W artykule nie ma nawet mowy o projekcie budowlanym bo za ten też trzeba będzie zapłacić ale nie z tych 10mln
a
ala
Z artykułu wynika tylko tyle, że tzw. władze miasta wraz z krewnymi i znajomymi, którzy dostaną zlecenie na opracowanie tej "dokumentacji", wyniuchały okazję, żeby ukraść 10 mln, w tym 5 mln z kieszeni krakowian, a 5 mln z kieszeni podatnika unijnego.
D
Dżon
Gdzie są pola rolne kawałek za Grzegórzeckim :O
l
lol
Tak w grudniu beda mieli dokument, projektowanie potrwa 2 lata minimum, budowa 5 lat, a oni chca wykorzystac fundusze EU jak kasa zostanie do 2022 roku, ale bajki opowiadaja, masakra.
l
lol
Ale glupia rekomendacja. Co takiego jest na rondzie grzegorzeckim? Kawalek dalej sa pola rolne. Sorry? Ale juz AGH (Kawiory) - Teatr Bagatela, Dworzec Glowny, Rondo Mogilskie bylo duzo bardziej sensowne.
B
Burmistrz Nowej Huty
musi sie zajac na powaznie nowo wybrany prezydent miasta-wodzenie mieszkancow za nos kolejnymi ekspertyzami juz sie wszystkim znudzilo
R
Rhw-centuś
PO CO TO METRO, KRAKÓW JEST INNY, w KRAKOWIE BEZ KOMPLEKSÓW ! ŻYJMY W KRAKOWIE PO KRAKOWSKU - JAK CENTUSIE I DOBRZE ! tramwaje i autobusy a nawet konne tramwaje ! a jak by się dało przywrócić prawdziwe dorożki (małe ciasne przytulne jednokonne). Przepraszam nowoczesnych ale odpłynąłem~~~
O
Ontc
Mam nadzieję.ze metro bedzie typu wiedeńskiego a nie warszawka ....
O
O to chodzi :)
jeszcze 4 linie tramwajowe, - do Górki Narodowej, do ul. Jasnogórskiej przez Azory, do Mistrzejowic przez Prądnik Czerwony i wzdłuż ul. Piastowskiej, a potem czas na linie metra z Nowej Huty z tunelem pod Śródmieściem do AGH i w stronę Klinów Borkowskich przez Dębniki i campus UJ.
s
sfgb
tylko miastem przyjaznym do mieszkania. A jest przyjazny deweloperom, urzędnikom i zagranicznym korpo. Mieszkańcy Krakowa są w nim ludźmi trzeciej kategorii, takie zło konieczne dla którego od czasu do czasu trzeba wybudować np. kawałek drogi. Sposób "zarządzania" tym miastem jest skandaliczny, i tragedią jest to że obecnie znaczny procent mieszkających w nim ludzi to imigranci którzy albo nie mają pojęcia o tym jak Kraków powinien wyglądać, albo nie obchodzi ich to zupełnie. Dlatego właśnie mafie urzędniczo-budowlane najchętniej by widziały masowy import imigrantów - takim tłumem łatwiej rządzić, bo nie ma takich wymagań jak ludzie przywiązani do tego miasta. Jeżeli nie obronimy Krakowa przed mafią urzędniczą, nie zostanie tu nic z dawnego charakteru tego miasta, tylko galerie, bloki, korki i stada biegających w półmaratonach korpomisiów - czyli obrazek jaki można zaobserwować wszędzie na całym korpo-świecie.
M
Marek
Kraków mógł być liderem a jest outsiderem przez tego lenia bez wizji.
g
gosc
UE sypała pieniedzymy od 14 lat, ale leń majchrowski nie potrafił się schylić po nie. Zajęty był robieniem własnego majątku obliczanego dzisiaj na gruuube mln zł.
Najgorszy prezydent od 1989 roku.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska