https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ABC strefy czystego transportu na Kazimierzu. Sprawdź, czy możesz do niej wjechać

Bartosz Dybała
Strefa czystego transportu to narzędzie służące do ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, m. in. pyłów i tlenków azotu, zmniejszania natężenia ruchu samochodowego na obszarze silnie użytkowanym przez pieszych, a także podnoszące ich komfort poruszania się. Obejmuje swoim zasięgiem następujące drogi: ul. Miodowa na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała na odcinku od ul. św. Wawrzyńca do ul. Miodowej, ul. Beera Meiselsa na odcinku od placu Nowego do ślepego zakończenia za ul. Bożego Ciała, ul. Józefa, ul. Nowa, pl. Nowy, ul. Estery, ul. Warszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, ul. Bartosza, plac Bawół, ul. Szeroka, ul. Ciemna, ul. Lewkowa, ul. Na Przejściu.

Strefa czystego transportu obowiązuje od 5 stycznia 2019 r. przez sześć miesięcy. Została oznakowana odpowiednimi znakami: D-54 „Strefa czystego transportu” oraz D-55 „Koniec strefy czystego transportu”.

Do strefy czystego transportu mogą wjechać:

  • pojazdy elektryczne;
  • pojazdy napędzane wodorem;
  • pojazdy napędzane gazem CNG;
  • mieszkańcy (bez ograniczeń);
  • rowery;
  • pojazdy TAXI w okresie do 31 grudnia 2025 r.;
  • pojazdów przedsiębiorców mających siedzibę w obszarze strefy czystego transportu „Kazimierz” w dniu wejścia w życie uchwały ustanawiającej w Krakowie ww. strefę, którzy posiadają pojazd z tytułu: a) własności, b) współwłasności, c) umowy leasingu, d) umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, - w okresie do 31 grudnia 2025 roku;
  • pojazdy (oznaczone kartą parkingową), którymi kierują osoby niepełnosprawne, posiadające ważną kartę parkingową osoby niepełnosprawnej; pojazdy, które przewożą osobę niepełnosprawną legitymującą się kartą parkingową; pojazdy należące do placówek, o których mowa w art. 8 ust. 3a pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1990 ze zm.) przewożące osobę mającą znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, pozostającą pod opieką takiej placówki;
  • pojazdy konduktów pogrzebowych i orszaków ślubnych, po zgłoszeniu do zarządu drogi;
  • pojazdy służb miejskich;
  • pojazdy Straży Miejskiej;
  • pojazdy pozostające w dyspozycji podmiotów posiadających decyzje na wykorzystanie dróg w sposób szczególny na obszarze strefy czystego transportu „Kazimierz”;
  • pojazdy wykonujące czynności załadunkowe/wyładunkowe dla podmiotów posiadających zezwolenie na zajęcie pasa drogowego na obszarze strefy czystego transportu „Kazimierz”;
  • pojazdy zaopatrzenia w godzinach od 6:00 do 7:00, od 9:00 do 11:00, i od 17:00 do 19:00 od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, oraz w godzinach od 6:00 do 8:00, od 14:00 do 16:00 i od 18:00 do 20:00 w soboty i dni ustawowo wolne od pracy, na czas wykonywania czynności załadunku/wyładunku i obsługi technicznej;
  • pojazdy lekarzy, pielęgniarek, położnych;
  • pojazdy zarządcy drogi;
  • pojazdy operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 ze zm.);
  • pojazdy dojeżdżające do zastrzeżonego stanowiska postojowego (koperty);
  • pojazdy wolnobieżne z silnikiem elektrycznym.

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

45
Ponad 30 lat temu Kraków miał urzędników ,którzy wprowadzili takie rozwiązania w zakresie organizacji ruchu i parkowania ,które przetrwały do dziś . Nie podaję nazwiska dyrektora zespołu ,który zajmował się organizacją ruchu wówczas w Krakowie bo jest to osoba o tak wysokiej kulturze osobistej i etyce ,że by sobie tego raczej nie życzył . Tymczasem od tej pory Kraków nie doczekał się fachowców tego poziomu kompetencji i dlatego mamy to co mamy . Młodzi gniewni ciskają się i dużo mówią ale niewiele z tego wynika dla organizacji komunikacji w Krakowie .
B
Buuuu
A jestem ciekaw skąd się wziął i jakie uzasadnienie ma pomysł wprowadzenia na tym obszarze strefy czystej .
W mojej ocenie jest to czysto karierowiczostwo obecnych urzędników . To ci tzw. "młodzi gniewni" nie mogący doczekać się sławy i medialnej popularności (jakie to żałosne ) rwą się do zmian po to tylko ,żeby zaistnieć .
Moje zdanie oparte jest na faktach czyli regulacji tak ustawowej jak i lokalnego prawa ,które dopuszcza do wjazdu prawie...wszystkich .

O nieudolności ,delikatnie ujmując , urzędników i radnych mogliśmy się przekonać już wielokrotnie .
Radny to jak partyjny aktywista wie wszystko najlepiej i stanowi lokalne prawo.
Podobnie było ,gdy rozszerzano strefę płatnego parkowania.
Urzędnicy nawet nie wiedzieli ile jest miejsc , jakie jest napełnienie parkingów w kreślonych godzinach ,czy w ogóle występuje deficyt miejsc postojowych czyli ustawowa przesłanka pozwalająca na wprowadzenie strefy ( z pytań do ZIKIT w przetargu na obsługę strefy ).

Obawiam się ,że w tym przypadku może być podobnie .Po co wprowadzać strefę czystego transportu skoro ilość zezwoleń na jeżdżenie po tym obszarze i zwolnień ustawowych wyklucza realizację celu ustawy.
g
gniewko_syn_ryba
na identycznych zasadach. Wtedy ich mieszkańcy bez żadnych ograniczeń będą mogli jeździć po nich nawet dwusuwami ale nie będą mieli prawa nimi z nich wyjechać i dopiero będzie wesoło... ;)))
c
czvvc
Napisałem czytaj przepis ,czyli ustawę (zwolnienia z obowiązku stosowania się do zasad m.in. mieszkańcy ) i uchwałę,bo to są źródła prawa a nie dziennikarski tekst .
G
Gość
Gdzie Hybrid w Trybie EV?
G
Ghart
Jest tramwaj, sa autobusy, taksowki, rowery, niektorzy maja nawet konczyny dolne...Samochody zostawiamy pod swoimi domami. Bedzie zdrowiej dla wszystkich.
B
Buuuu
Warto zwrócić uwagę ,że można mieć wątpliwości ,czy zgodne z konstytucją jest przekazanie prawa do zwolnienia z obowiązku stosowania się do znaku drogowego także radzie gminy (zgodnie z konstytucją wszelkie zwolnienia lub ulgi z obowiązków wobec państwa muszą wynikać z ustawy i w tym wypadku ustawa zwalnia określone podmioty z obowiązku stosowania się do znaku drogowego strefa czystego transportu .Skoro z ustawy to nie z uchwały ,czyli ustawodawca nie może swoich uprawnień w tym zakresie przekazywać organowi stanowiącemu gminy .

Ale doświadczenie mówi ,że samorządowcy już tyle wątpliwych rozwiązań przepchnęli w parlamencie ,że i to nie spotka się jakiś czas z żadną reakcją .

Warto jednak zwrócić uwagę na regulacje ustawodawcy dotyczącą mieszkańców strefy czystego transportu . Przepis ustawy stanowi ( o czym nie ma tym razem w uchwale , pomimo że uchwale o płatnym parkowaniu wymieniono ustawowe zwolnienia z opłat co było ośmieszone na forum ,czyli urzędnicy i prawnicy urzędu biorą pod uwagę krytyczne głosy obywateli znających prawo ) ,że do strefa czystego transportu nie obowiązuje m.in. pojazdów mieszkańców o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, właścicieli, posiadaczy lub użytkowników pojazdów samochodowych .
To oznacza ,że każdy mieszkaniec ,czyli osoba zamieszkała i niekoniecznie zameldowana ,który włada pojazdem na jakiejkolwiek podstawie prawnej może do tej strefy wjechać.

Piszę o ty dlatego ,że krakowscy urzędnicy i radni ( w tym chyba też magistraccy prawnicy ) z uporem maniaka ustanawiają przepisy lokalne dotyczący strefy płatnego parkowania w których ograniczają prawo do ulgowych opłat abonamentowych do władania pojazdem tylko w niektórych przypadkach oraz zameldowania w strefie płatnej. Robią to uparcie pomimo wielokrotnych przegranych w sądach
Tym razem na przykładzie strefy czystego transportu widać wyraźnie w jaki sposób ustawodawca traktuje to zagadnienie.

Panie Piotrze ,redaktorze .
pomimo tylu podpowiedzi o bezprawnych regulacjach radnych i urzędników oraz sugestii ,żeby zamiast zdania urzędników zasięgnął pan zdania prawników nigdy pan tego nie zrobił ,czego absolutnie nie rozumiem ,bo pana ustawowym obowiązkiem jako dziennikarza ,jeżeli posiada pan ten status ,jest dążenie do prawdy rzeczywistej .Nie ulega wątpliwości ,że takim obowiązkiem jest wyjaśnienie wątpliwości prawnych ,skoro obowiązkiem konstytucyjnym władzy publicznej jest działanie na podstawie i w zakresie prawa .
d
d a
Urzędasy znów zagwarantowali sobie wjazd .
Strefa czysta nie dotyczy pojazdów zarządcy drogi
w świetle obowiązujących przepisów ustawy zarządcą dróg w Krakowie jest .....prezydent miasta ,czyli w tym wypadku wszystkie pojazdy prezydenta miasta jako organu czyli wszystkie pojazdy urzędu miasta mogą sobie wjeżdżać w ten rejon .
c
czvvc
Czytaj przepis ze zrozumieniem
aż tak głupi to urzędnicy nie są

".Pojazdów lekarzy, pielęgniarek, położnych posiadających uprawnienia do wykonywania zawodu w celu udzielania świadczeń zdrowotnych"
To oznacza ,że pojazdu nie musi prowadzić lekarz ,lecz musi się w nim znajdować i wykazać ,ze jedzie do pacjenta.

Masz prawo do udzielania takich świadczeń
B
Buuuu
Kolejna decyzja urzędników i radnych podjęta bezmyślnie .
Chodzi o czyste karierowiczostwo i pokazanie ,że jest jakiś sukces bo.......wprowadzili pierwsi w Polsce.
I co dalej ,skoro strefę czystego powietrza wprowadzono na okres .....6 miesięcy .
Tymczasem bezmyślni radni uchwalili niektóre rozwiązania do np. 2025r. To jest kompletna kompromitacja , kolejna !!!!
ograniczenie wg uchwały radnych nie dotyczy:
"§ 2. Strefę czystego transportu ustanawia się na okres 6 miesięcy. § 3. Obliguje się Prezydenta Miasta Krakowa o przedstawieniu analizy efektywności wprowadzonej strefy czystego transportu na początku 6 miesiąca. "
"Pojazdów przedsiębiorców mających siedzibę w obszarze strefy czystego transportu „Kazimierz” w dniu wejścia w życie uchwały ustanawiającej w Krakowie ww. strefę, którzy posiadają pojazd z tytułu: a) własności, b) współwłasności, c) umowy leasingu, d) umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, - w okresie do 31 grudnia 2025 roku " !!!!!!!!!

"Pojazdów TAXI w okresie do 31 grudnia 2025 roku"
Czy krakowscy radni za co się wezmą to wszystko spier..........
k
krakowianin
Kontrole tak jak do tej pory, straż miejska raz na tydzień przez 2h. Spokojnie będzie można wjeżdżać.
Jaka jest różnica pomiędzy obecną strefą, a tą która będzie obecnie ? Z punktu widzenia kontroli strefy żadna. Jeśli wcześniej straż miejska nie potrafiła tego zakazu wyegzekwować, to niby czemu teraz ma się im to udać ?
Podobnie jest z ulicami wokół rynku, jeździ po nich każdy cwaniak, spotkać tam straż miejską to cud.
Tylko system kamer uporządkuje sytuację
g
gniewko_syn_ryba
i będę jeździł aż się paliwo skończy... ;)))

A przy okazji, ile stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych jest w tej strefie ?... ;)))
g
gniewko_syn_ryba
Znaczy się, nie są ekologiczne w przeciwieństwie do 30-letnich diesli mieszkańców strefy... ;)))
Z
ZR
W skrócie: mogą wjechać prawie wszyscy. Jeśli jesteś totalnym życiowym przegrywem i nie pasujesz do żadnej z 19(!) wymienionych wyjątków, to nie martw się! Mam dla Ciebie pro-tipy jak jednak tam wjechać:

1) Wjeżdżasz niczym się nie przejmując. Kontrole SM to rzadkość, raz na rok cię chwycą. Teraz temat SCT jest na tapecie, wiec uważaj! Ale za dwa miechy strażnik z kulawą nogą tam się nie pojawi.

2) Gdy cię chwycą, mów, że się pomyliłeś i nie zauważyłeś znaków. Marek Anioł z krakowskiej SM sam doradzał na antenie TVP Kraków, by tak robić. Możesz w archiwach YT znaleźć tę wypowiedź: "Za pierwszym razem strażnicy zawsze są wyrozumiali i odstępują od karania".

3) Gdy znów cię chwycą, kłam, że to pierwszy raz. Może zadziała sposób z pkt. 2. A jeśli nie zadziała, to za kłamstwo nie ma żadnych konsekwencji.
n
na rowerze
tylko żeby ci jarmółki nie zwiało
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska