Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4. Zarządca chwali się zyskami, a na kierowców spadły dwie podwyżki

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Pierwszy kwartał 2023 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, która zarządza autostradą A4 Kraków-Katowice zamknęła odnotowując wzrost przychodów. Skąd taki skok w kryzysie? W I kwartale 2023 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków wzrosło o 0,9 proc. w stosunku do I kwartału 2022 roku i wyniosło 43,9 tys. pojazdów na dobę. Więcej pieniędzy w kieszeni spółki, a mniej w portfelach kierowców to też efekt podwyżki opłat z lipca 2022. A przypomnijmy, że w kwietniu 2023 była kolejna podwyżka, więc zapewne Stalexeport po II kwartale 2023 również pochwali się rosnącymi zyskami.

Większy ruch na A4

Tak, mimo kryzysu i wysokich cen paliw autostradą A4 jeździ nas co raz więcej. Co zrobić? Jeździć trzeba, a Stalexport na tym zarabia. W przypadku samochodów osobowych wzrost natężenia ruchu ukształtował się na poziomie 0,7 proc., z kolei ciężarowych – na poziomie 1,5 proc. Przypomnijmy tutaj jednak, że koncesja na zarządzanie autostradą A4 od Państwa powinna wygasnąć w roku 2027, została zawarta na 30 lat. Wtedy ten odcinek autostrady wróci w ręce państwa.

Przychody Stalexport z autostrady A4

Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale bieżącego roku ok. 103,3 mln zł, co stanowi przyrost o blisko 13,3 proc. w stosunku do poziomu ubiegłorocznego. Na wynik ten wpłynęły: wzrost natężenia ruchu oraz zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzona od 4 lipca 2022 r. dla wszystkich kategorii pojazdów.

EBIDTA Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosła 60,7 mln zł, czyli o ok. 5,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z kolei zysk netto ukształtował się na poziomie ok. 37,3 mln zł tj. o ok. 15,4 proc. wyższym niż osiągnięty w I kwartale ubiegłego roku.

Na wynik EBIDTA I kwartału 2023 r., poza przychodami osiągniętymi z tytułu poboru opłat, wpływ miały także wyższe koszty własne sprzedaży, które wyniosły ok. 49,5 mln zł tj. o 29,4 proc. więcej niż w I kwartale 2022 r. W kosztach tych ujęto koszty utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ponad 20 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 10,5 mln zł w I kw. 2022 r.).

Z kolei na zysk netto, poza wymienionymi powyżej czynnikami, wpłynęły także znacząco wyższe przychody finansowe netto – w badanym okresie wyniosły one dodatnio blisko 7 mln zł (w I kw. 2022 r. odnotowano w tej pozycji wartość ujemną tj. – 2 mln zł), a główną pozycję stanowiły przychody z tytułu odsetek od długoterminowych lokat bankowych.

Kolejne wyliczenia spółki zapewne znów będą dla niej korzystne, bo w kwietniu 2023 wprowadzono kolejną podwyżkę. Mimo trwającego kryzusu i wysokich cen paliw.

Jak chronić dziecko w sieci? Posłuchaj rad eksperta w programie 3 sposoby NA

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska