Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie unieważnienie strefy czystego transportu w Krakowie? Kolejny krok Komitetu Społecznego "Kraków dla kierowców"

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Będzie unieważnienie strefy czystego transportu w Krakowie? Kolejny krok Komitetu Społecznego "Kraków dla kierowców"
Będzie unieważnienie strefy czystego transportu w Krakowie? Kolejny krok Komitetu Społecznego "Kraków dla kierowców" Komitet Społeczny "Kraków dla kierowców"
Czyżby komitet społeczny "Kraków dla kierowców" poruszył skały? Wszystko na to wskazuje. We wrześniu br. komitet przygotował inicjatywę, której efektem ma być uchylenie na terenie Krakowa strefy czystego transportu. Przedstawiciele komitetu przygotowali obywatelski projekt uchwały ws. unieważnienia SCT i zabiegają, by go wprowadzić pod obrady Rady Miasta Krakowa. By jednak do tego doszło, konieczne było zebranie 300 podpisów. Jak w piątek, 10 listopada przedstawiciele komitetu poinformowali na konferencji prasowej, podpisało się pod nim ponad 7 tys. osób (440 papierowych i 6753 elektronicznych). Następnie w magistracie złożono karty z odręcznymi podpisami popierającymi inicjatywę.

Przed złożeniem projektu pod Urzędem Miasta Krakowa odbyła się konferencja prasowa przeciwników Strefy Czystego Transportu. Przewodniczący komitetu "Kraków dla Kierowców" Piotr Bartosz zarzucał władzom Krakowa wprowadzanie w błąd opinii publicznej, między innymi poprzez nazywanie inicjatywy "petycją" i sugerowanie, że mieszkańcy nie mogą zmienić zapisów w strefie czystego transportu.

- Zbiórka podpisów była torpedowana przez krakowskich urzędników kłamstwami i manipulacjami. Miesiąc temu w jednym z wywiadów Pan Andrzej Kulig nazwał naszą inicjatywę uchwałodawczą petycją co w zdecydowanym stopniu umniejsza jej znaczeniu dodając, że Miasto Kraków wprowadza strefę czystego transportu bo krakowianie umierają na raka płuc, a dzieci chorują na astmę, gdzie kilka dni temu Pan Łukasz Franek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w przypływie szczerości w jednym z wywiadów przyznał, że jak nie wprowadzimy SCT to nie dostaniemy pieniążków z Krajowego Planu Odbudowy, ponieważ właśnie KPO obliguje wszystkie miasta powyżej 100 000 mieszkańców do wprowadzenia SCT - mówił Piotr Bartosz.

Jak mówili przedstawiciele komitetu podczas konferencji: - W rzeczywistości inicjatywa nie przewiduje zmian, a całkowite uchylenie uchwały wprowadzającej strefę czystego transportu w Krakowie, która została wprowadzona w listopadzie 2022, a ma obowiązywać od 1 lipca 2023. W przypadku uzyskania większości głosów radnych Krakowa dla obywatelskiej inicjatywy, uchwała SCT straci moc, a prezydent miasta będzie mógł wyjść z inicjatywą nowej wersji strefy czystego transportu.

Bartłomiej Krzych, jeden z pełnomocników komitetu mieszkający w Wieliczce, zwrócił uwagę, że ustanowienie strefy czystego transportu w granicach administracyjnych Krakowa utrudnia mieszkańcom całej Małopolski dojazd węzłów autostradowych, parkingów park & ride czy szpitali: - Zgodnie z zapisami krakowskiej uchwały wszystkie auta spalinowe i motocykle wjeżdżające do Krakowa będą musiały uzyskać nalepkę, bez względu na normę emisji spalin, a więc także nowe auta - wyjaśniał.

Zgodnie ogólnopolskimi przepisami obywatelski projekt uchwały, poparty przynajmniej 300 podpisami, powinien być rozpatrzony przez radę miasta na najbliższej sesji po złożeniu projektu, a ta w Krakowie ma się odbyć 22 listopada. Przeciwnicy strefy czystego transportu już zapowiedzieli protest pod magistratem w tym dniu.

Podpisy pod obywatelską inicjatywą zbierane były drogą elektroniczną na stronie Urzędu Miasta Krakowa poprzez serwis ePUAP oraz drogą papierową. Zdecydowana większość bo aż 6,5 tys. osób poparło inicjatywę elektronicznie. Łącznie swój podpis złożyło ponad 7 tys. osób.

- To absolutnie rekord w Polsce i w Krakowie. Dotychczas w Krakowie największą popularnością cieszyła się Obywatelska inicjatywa dotycząca likwidacji spółki Kraków 5020 (poparło ją ok 1300 osób), która wiosną br. została pozytywnie przegłosowana przez Rady Miasta Krakowa - mówił Piotr Bartosz.

Strefa czystego transportu w Krakowie została również zaskarżona do sądu administracyjnego, gdzie rozpatrzenie czeka kilka skarg, m. in Wojewody Małopolskiego oraz Bartłomieja Krzycha z obywatelskiego komitetu Kraków dla kierowców, do której dołączył też prokurator rejonowy Kraków Śródmieście.

Pod koniec września br. Maciej Piotrowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie jasno odpowiadał: - Nie bierzemy pod uwagę wycofania się z wprowadzonych przepisów w sprawie strefy. Argumentacja, że taka zmiana jest powszechnie nieakceptowana nie jest przekonująca, bowiem naszym zdaniem jest wręcz przeciwnie. Ponad 75 proc. krakowian jest za poprawą jakości powietrza, a strefa czystego transportu jest jednym z elementów, które mogą to spowodować – mówił.

W Krakowie SCT zacznie obowiązywać 1 lipca 2024 roku

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Stosunkowo niedawno taką samą decyzję zaczęto podejmować w miastach Europy Środkowej i Wschodniej. W Krakowie uchwałę w tej sprawie radni podjęli w listopadzie zeszłego roku. Początkowy, jeszcze bardzo łagodny etap SCT, wejdzie w życie za niecały rok - 1 lipca 2024 r..

- Wówczas wjazd do miasta będzie ograniczony dla aut około trzydziestoletnich. Kolejny etap ma zostać uruchomiony dwa lata później, tj. od 1 lipca 2026 r. Wtedy ograniczenia będą dotyczyć aut wyprodukowanych przed rokiem 2000 w przypadku benzyny oraz przed rokiem 2008 lub 2010 w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla (w zależności od tonażu) - wyliczają krakowscy urzędnicy.

Obszar SCT ma się mniej więcej pokrywać z granicami Krakowa. Nie obejmie jednak autostrad i dróg ekspresowych biegnących przez miasto (A4, S7, S52). Planowane jest też wyznaczenie ulic dojazdowych do tych tras od gmin okalających.

W ślad za Krakowem chcą iść kolejne miasta, jednak wprowadzając ograniczenia mniej restrykcyjne niż te, które będą obowiązywały w stolicy Małopolski. W Warszawie SCT objęłaby jedynie Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic. Z kolei we Wrocławiu osiem osiedli, które zajmują 6 proc. powierzchni miasta. Kraków poszedł najdalej, bo strefa obejmie cały jego obszar.

- SCT, jak pokazują doświadczenia innych europejskich miast, jest skutecznym narzędziem w walce o lepszą jakość powietrza. Wszędzie tam, gdzie strefy wprowadzono zaobserwowano wyraźną poprawę jakości powietrza. Poziom pyłów w miastach Europy, gdzie działają strefy (Bruksela, Antwerpia, Rotterdam, Londyn) obniżał się po ich wprowadzeniu aż o kilkadziesiąt procent. W Krakowie po wprowadzeniu SCT ma być to około 80 proc. w 2026 roku, w porównaniu z rokiem 2019. Z kolei spadek średniego stężenia tlenków azotu ma wynieść około 50 proc. - wylicza krakowski magistrat.

Rozmowa w cztery oczy najlepsza dla mózgu

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska