Biecka stacja pod znakiem "eko"

Halina Gajda
Udostępnij:
Gmina Biecz przejęła od PKP Nieruchomości budynek dworca wraz z przyległymi terenami. Bobowa również stara się o podobną nieruchomość. Władze myślą o mieszkaniach i świetlicy.

- Przekazywanie dworców gminom w trybie nieodpłatnym odbywa się na podstawie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Dworce przekazane w takim trybie muszą zostać przeznaczone przez samorząd na cele związane z transportem - wyjaśnia nam Katarzyna Grzduk, specjalista z Biura Prasowego PKP.

Tory w Bieczu więc pozostaną, semafory zresztą też, jak i przejście nad torami. Burmistrz Mirosław Wędrychowicz ma nadzieję, że kiedyś, w przyszłości pociągi przez Biecz na nowo zaczną jeździć, a teraz chciałby, aby w tym miejscu powstało coś na kształt zintegrowanego dworca kolejowego i autobusowego, a na większej działce po stosownych zmianach w planie zagospodarowania przestrzennego, ma powstać... giełda rolno-towarowa pod znakiem "eko".

- W Bieczu nie mamy dobrze zorganizowanego targowiska. Do dzisiaj funkcjonującego są spore zastrzeżenia ze strony sanepidu. Giełda rolno-towarowa ma stworzyć możliwość zbytu produktów wytwarzanych przez gospodarstwa ekologiczne - mówi burmistrz Mirosław Wędrychowicz. - Wiem, że w minionym roku w powiecie było takich około 230, w naszej gminie - czternaście - dodaje.

Na giełdzie, którą planuje uruchomić, byłaby także możliwość handlu żywym inwentarzem. - Sam budynek natomiast może mieć wielorakie zastosowanie. Możemy go potraktować jako obiekt biznesowy, pod wynajem dla działalności gospodarczej, a z drugiej wykorzystać do zaspokojenia potrzeb bieżących gminy np. mieszkalnictwa - snuje plany burmistrz Wędrychowicz.

Chrapkę na przejęcie kolejowej nieruchomości ma Wacław Ligęza, burmistrz Bobowej. Plany na stację Bobowa Miasto kotłują mu się w głowie od co najmniej dwóch lat. - Na górze można by zrobić cztery mieszkania, dół zagospodarować dla ludzi, na przykład na świetlicę - opowiada o planach. - Budynek jest w niezłym stanie technicznym. Nie wymaga jakichś ogromnych nakładów - dodaje.

I tutaj dochodzi do ściany. Bo choć wydawało się, że przejęcie będzie kwestią formalną, to okazało się, że teren stacji ma nieuregulowany stan prawny, konkretnie nie należy do PKP, a do Skarbu Państwa. Brzmi niedorzecznie, ale wygląda na to, że przez lata stacja w części funkcjonowała na gruncie, który do kolei nie należał. Sprawa trafiła do sądu. - Dopóki ten nie wyprostuje zawiłości własnościowych, dopóty nasza sprawa jest zawieszona w próżni - tłumaczy.

Po cichu, bez rozgłosu, w minionym roku stacyjne budynki przejęła gmina Łużna. Chodzi o Szalową i Wolę Łużańską. W tym pierwszym przypadku, zagnieździli się harcerze. - Nie mieli się gdzie podziać. A tak, mają swój kawałek podłogi - mówi Kazimierz Krok, wójt gminy. - Nie ma tam tam wiele miejsca, ale młodym wystarcza - dodaje. Z kolei w Woli Łużańskiej miejsce dla siebie też znaleźli młodzi, tyle że w ramach świetlicy. Będą ćwiczyć bicepsy - chcą sobie tam zrobić bowiem małą siłownię.

- Oba budynki mają mieszkania, a w nich lokatorów. Ci są jakby gwarantem, że wokół nic się nie dzieje, nikt nie pląta podejrzany, nie próbuje niszczyć - chwali dalej. - Czynsz nie jest wielki. Za rok nie będzie z tego wielkiego worka pełnego pieniędzy, ale ziarnko do ziarnka i coś będzie na konieczność remontów, które penie pojawią się w w przyszłości - dodaje.

Zagospodarowywanie budynków dworcowych i stacyjnych to chyba jedyna metoda, by nie stały i nie niszczały. Szansa na powrót połączeń kolejowych w Gorlickie jest raczej niewielka. Wprawdzie posłanka Barbara Bartuś opowiadała ostatnio z mównicy sejmowej o wykluczeniu komunikacyjnym powiatu, również tym kolejowym, ale odpowiadający jej Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju nie pozostawił raczej złudzeń.

- Stan infrastruktury i uzyskiwane czasy przejazdu na modernizowanym odcinku Kraków - Tarnów - Rzeszów, w połączeniu z możliwymi do uzyskania czasami przejazdu również na dalszej trasie przebiegu pociągu, który obsługiwałby powiat gorlicki nie będą konkurencyjne w stosunku do innych środków transportu i z tego względu będzie niewielkie zainteresowanie takim połączeniem kolejowym - opisywał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł310,06 zł-44%
miejsce #3

Lotus

Festina Trend F16760_1

694,62 zł532,46 zł-23%
miejsce #4

Timex

Timex TW2U22100

348,00 zł289,00 zł-17%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 337,52 zł1 130,46 zł-15%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Studiowanie w Polsce jest coraz droższe. Ekspert wyjaśnia powody

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie