https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bliżej do przebudowy kluczowego torowiska w Nowej Hucie. Projekt w przyszłym roku

Jolanta Białek
Aleja Solidarności w Nowej Hucie, to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Krakowie. Dokumentacja projektowa dla gruntowanej przebudowy tam torowiska tramwajowego oraz jezdni ma być gotowa pod koniec 2025 roku
Aleja Solidarności w Nowej Hucie, to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Krakowie. Dokumentacja projektowa dla gruntowanej przebudowy tam torowiska tramwajowego oraz jezdni ma być gotowa pod koniec 2025 roku fot. Anna Kaczmarz
Dokumentacja dla gruntownej modernizacji jednego z najbardziej zniszczonych torowisk tramwajowych w Krakowie – na Alei Solidarności w Nowej Hucie, na odcinku od Placu Centralnego do drogi S7 ma być gotowa do końca 2025 roku. Procedury przetargowe związane z planowaną inwestycją zmierzają do finału. Prace projektowe powinny rozpocząć się jeszcze podczas wakacji.

Aleja Solidarności łączy okolice kombinatu z placem Centralnym w Nowej Hucie. Obsługuje osiedla: Centrum A, Centrum B, Szkolne i Stalowe, a także rejon Zalewu Nowohuckiego. To jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Krakowie, który od lat jest jednak w stanie wręcz katastrofalnym. Jego przebudowa to jedna z najpilniejszych miejskich inwestycji. Przedsięwzięcie jest ogromnie wyczekiwane także przez mieszkańców, którzy podczas konsultacji w 2023 roku zgłosili szereg propozycji odnośnie przyszłego kształtu infrastruktury drogowej w tym rejonie.

Chęć opracowania dokumentacji projektowej dla kompleksowej renowacji Alei Solidarności zgłosiło pięć firm. Dwie z nich proponują ceny mieszczące się w kwocie zabezpieczonej na to zadanie w budżecie Krakowa (1,961 mln zł), tym samym nie powinno być problemu z rozstrzygnięciem przetargu. Wyboru projektanta można spodziewać się w pierwszych dniach sierpnia.

Prace projektowe będą dotyczyć nie tylko przebudowy torowiska tramwajowego, ale również jezdni Alei Solidarności – na odcinku o długości ok. 1,5 km, począwszy od Placu Centralnego.

- Projekt obejmie swym zakresem wszystkie elementy składowe ulicy, czyli: sieci podziemne, chodniki, drogi dla rowerów, zieleńce, jezdnie, torowisko. Zakres zadania został poszerzony o odcinek między skrzyżowaniem z ulicą Bulwarową a budowanym obecnie wiaduktem nad powstającą trasą S7. Na tym fragmencie projektant będzie musiał zaplanować drogi dla rowerów oraz dodatkową zwrotkę na wysokości skrzyżowania z ul. Wańkowicza (tak, by możliwy był wjazd w tą ulicę jadąc od strony Placu Centralnego), a także zaproponować koncepcję przebudowy mostu nad Dłubnią oraz zaprojektować retencję wody opadowej dla Alei Solidarności tak, żeby rozwiązać problem zalewanych podczas nawalnych deszczów piwnic pobliskich budynków – informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa, zaznaczając przy tym, że „projektant będzie musiał wziąć pod uwagę wynik ubiegłorocznych konsultacji społecznych i zaproponować taki kształt przyszłej Alei Solidarności, który będzie satysfakcjonujący dla większości mieszkańców”.

Odcinkowy remont Alei Solidarności blisko finału

Obecnie, od marca 2024, trwa odcinkami - tzw. remont nakładkowy Alei Solidarności. W ramach przedsięwzięcia prowadzone są także najpilniejsze prace naprawcze (m.in. wymiana krawężników, remont parkingów). Jak podaje ZDMK, na początku lipca ekipy brukarskie pojawiły się na kolejnym fragmencie tej drogi – między skrzyżowaniem z ul. Bulwarową, a „krzyżówką” z ulicami Orkana i Struga.

Przewidywany termin zakończenia prac remontowych – wartych kilka milionów złotych – to 30 września 2024. Natomiast na planowaną, kompleksową modernizację Alei Solidarności potrzebnych będzie ok. 100 mln zł.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska