https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie. Zajrzeliśmy do nowego tunelu 20 metrów pod rondem Polsadu!

Piotr Rąpalski
Zeszliśmy do tunelu powstającego w rejonie ronda Polsadu
Zeszliśmy do tunelu powstającego w rejonie ronda Polsadu Andrzej Banaś
Weszliśmy do nowej jaskini smoka w Krakowie. Z tym kojarzy się powstający tunel pod rondem Polsadu, który powstaje w ramach budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Potężna konstrukcja sprawi, że rondo/skrzyżowanie stanie się czteropoziomowe. Estakada, jezdnia, pod nią piesi i rowerzyści, a pod nimi jeżdżące tramwaje i przystanki. Weszliśmy z aparatem do tego podziemnego świata...

Tunelem do Mistrzejowic

Nowa linia tramwajowa będzie wiodła od Al. Jana Pawła II ulicą Meissnera do ronda Młyńskiego, dalej do ronda Polsadu, a następnie Lublańską w kierunku pętli w Mistrzejowicach. Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku „Rondo Młyńskie”, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek „Rondo Polsadu”. Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.

Najniższy punkt inwestycji znajduje się ok. 20 metrów pod ziemią. Układana jest już tam płyta denna czyli na poziomie -2. Na wyższym poziomach już pojawiły się betonowe konstrukcje. W okolicy wakacji tunel ma być w takim stanie by można było nim chodzi, a to pozwoli rozpocząć układanie torowiska.

Marzec stał pod znakiem intensywnych prac przy murach oporowych. Przy pierwszym z nich, zlokalizowanym w południowej części inwestycji, kontynuowane było zbrojenie i betonowanie konstrukcji. Rozpoczęto również wykonywanie izolacji tego muru oraz prace związane z zasypką, co stanowi jeden z finalnych etapów jego realizacji.

Przy parku wodnym rozpoczęto prace ziemne pod kolejny mur oporowy – rozpoczęto wykopy, wykonywanie wymiany gruntu oraz ław fundamentowych, na których będzie ustawiona docelowa konstrukcja muru oporowego.  

W rejonie ronda Barei  zakończono układanie prefabrykatów na murze oporowym oraz wykonano zasypki prefabrykatów, co oznacza finalizację głównych prac konstrukcyjnych w tej lokalizacji. Równolegle prowadzono prace przygotowawcze pod oczep muru oporowego w rejonie tunelu.

Na obszarze podstacji Bohomolca wykonano attyki oraz wymurowano ścianki działowe, co przybliża ten obiekt do stanu gotowości na przyjęcie specjalistycznych instalacji elektrycznych.

Tramwaj do Mistrzejowic - założenia

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku, ale raczej przeciągnie się na początek 2026.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska