Tunelem do Mistrzejowic
Nowa linia tramwajowa będzie wiodła od Al. Jana Pawła II ulicą Meissnera do ronda Młyńskiego, dalej do ronda Polsadu, a następnie Lublańską w kierunku pętli w Mistrzejowicach. Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku „Rondo Młyńskie”, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek „Rondo Polsadu”. Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.
Najniższy punkt inwestycji znajduje się ok. 20 metrów pod ziemią. Układana jest już tam płyta denna czyli na poziomie -2. Na wyższym poziomach już pojawiły się betonowe konstrukcje. W okolicy wakacji tunel ma być w takim stanie by można było nim chodzi, a to pozwoli rozpocząć układanie torowiska.
Marzec stał pod znakiem intensywnych prac przy murach oporowych. Przy pierwszym z nich, zlokalizowanym w południowej części inwestycji, kontynuowane było zbrojenie i betonowanie konstrukcji. Rozpoczęto również wykonywanie izolacji tego muru oraz prace związane z zasypką, co stanowi jeden z finalnych etapów jego realizacji.
Przy parku wodnym rozpoczęto prace ziemne pod kolejny mur oporowy – rozpoczęto wykopy, wykonywanie wymiany gruntu oraz ław fundamentowych, na których będzie ustawiona docelowa konstrukcja muru oporowego.
W rejonie ronda Barei zakończono układanie prefabrykatów na murze oporowym oraz wykonano zasypki prefabrykatów, co oznacza finalizację głównych prac konstrukcyjnych w tej lokalizacji. Równolegle prowadzono prace przygotowawcze pod oczep muru oporowego w rejonie tunelu.
Na obszarze podstacji Bohomolca wykonano attyki oraz wymurowano ścianki działowe, co przybliża ten obiekt do stanu gotowości na przyjęcie specjalistycznych instalacji elektrycznych.
Tramwaj do Mistrzejowic - założenia
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku, ale raczej przeciągnie się na początek 2026.
