FLESZ - Przedsiębiorcy mają poważny problem, żeby połapać się w przepisach

Minister przyjechał na teren budowy w piątek 18 lutego 2022 r. Na odcinku S7 Widoma – Kraków do 15 stycznia tego roku wykonawca miał czas na projektowanie, wprowadzenia zmian dotyczących technologii budowy drogi i mostów. W sprawie projektu węzła Mistrzejowice 1 i Mistrzejowice 2 decyzji jeszcze nie ma, bo trwa analiza przepustowości ruchu.
Odcinek S7 Widoma - Kraków
Mimo zimowego okresu (kończy się 15 marca) na odcinku drogowym S7 już w styczniu rozpoczęły się roboty przygotowawcze - usuwano drzewa i krzewy kolidujące z nową drogą, powstają drogi technologiczne, przekładane są sieci gazowa, teletechniczna, energetyczna. Trwają też przygotowania platformy, w miejscu budowy najdłuższej estakady, która ma mieć 1,6 km. Powstanie nad linią kolejową, rzeką Dłubnią i ul. Gustawa Morcinka. Natomiast w Zalesiu na terenie gminy Iwanowice są przygotowania do budowy przejść dla zwierząt.
Odcinek drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – węzeł Kraków Nowa Huta ma nowego wykonawcę, bo z poprzednim rozwiązano umowę. Obecną umowę na kontynuację robót podpisano z konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź 15 lipca 2021 r.
- W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi - Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów. Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna - informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach tej inwestycji podpisano porozumienie GDDKiA z miastem Kraków, które umożliwia przebudowę i udrożnienie ul. Kocmyrzowskiej na kilometrowym odcinku. Przebudowa rozpocznie się od zjazdu z węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Powiązanie inwestycji ze sobą zapewni prawidłowe skomunikowanie tego obszaru Krakowa i warunki ruchu w obszarze węzła.
Koszty przebudowy ul. Kocmyrzowskiej i wykupów gruntów poniesie Kraków. Szacuje się to na ponad 56,4 mln zł. Koszt wszystkich prac wyniesie 1 mld 545 mln zł.
Terminy realizacji poszczególnych odcinków zadania
Wszystkie prace z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie mają być ukończone w terminie (nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) nie dłuższym niż:
- odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
- odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
- odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa. Pasjonaci infrastruktury...
Północna Obwodnica Krakowa S52
Mimo okresu zimowego trwają także prace przy budowie wiaduktów i tuneli drogi S52, czyli północnej obwodnicy Krakowa.
Aktualnie wykonywane są roboty żelbetowe na obiektach mostowych. Wykonano fundamenty oraz słupy wiaduktu w ciągu ulicy Długiej, nad S52. Trwają prace przy wiadukcie nad linią kolejową nr 8 oraz nad linią kolejową nr 607. Powstają też ściany szczelinowe budowanego tunelu w Zielonkach, podobnie w budowanym tunelu w Batowicach trwa betonowanie płyty dennej.
Natomiast wstrzymano tymczasowo prace przy wykopie, które są uzależnione od warunków atmosferycznych. W rejonie węzła Modlnica powstają ściany budynków Obwodu Utrzymania Drogi: biurowego i warsztatowego. Zaawansowanie prac mostowych wynosi 46,9 proc., drogowych 17,4 proc, a przy budowie tuneli 34,1 proc.
Północna Obwodnica Krakowa powstaje od 13 listopada 2018 r. Wówczas podpisano umowę na projekt i budowę tej drogi S52. Wykonawcą jest turecka firma Gulermak i polska Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 mld 427 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu, wybudowanie drogi i uzyskanie pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, natomiast przy projektowaniu okresy zimowe były wliczane - informuje Iwona Mikrut.
Inwestycja obejmuje:
- zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą,
- uzyskanie wymaganych prawem wszelkich opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, w tym niezbędnych zmian wydanych wcześniej decyzji administracyjnych;
- wybudowanie drogi ekspresowej jw. wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej.
Każda jezdnia nowej drogi będzie miała po 3 pasy ruchu. Powstanie: 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych, tunele: w Zielonkach i Batowicach.
Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie droga S52 POK, powstanie w ramach budowy odcinka S7 w. Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). W ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa.
Powiaty krakowski i wielicki. Samorządowcy z czterech gmin w...
Gmina Zielonki. Przebudują drogę wojewódzką w okolicy szkoły...
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Amerykański Rajd kantYny w gminie Wielka Wieś. Kowboje i rumaki pod maskami aut
- Wielka Wieś. Nietypowe dożynki. Korowody, wieńce, przyśpiewki na Wielkowiejskim Targu
- Piknik Rodzinny w Ojcowskim Parku Narodowym. Atrakcji nie brakowało!
- Gminne święto plonów. Przybył korowód z 13 wieńcami i przyśpiewkami
- Z wizytą w kozim gospodarstwie, czyli tam, gdzie zbierają suchy chleb