https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa reaktora jądrowego w Nowej Hucie. "To dobry projekt, jednak trzeba go realizować w porozumieniu z mieszkańcami Krakowa"

Ewa Wacławowicz/https://nuclear.gepower.com/
Parlamentarzyści i miejscy radni są zgodni co do tego, że pomysł budowy elektrowni w Nowej Hucie jest dobry, ale co ważne, powinien być realizowany w porozumieniu z mieszkańcami. Samorządowcy uruchomili nawet dedykowany adres mailowy, na który można przysyłać opinie oraz uwagi. Także eksperci podkreślają, że ważnym warunkiem zrealizowania inwestycji jest poparcie społeczne dla niej i właściwa współpraca z władzami samorządowymi na każdym etapie. "Mieszkańcy muszą wiedzieć dokładnie co i gdzie ma powstać".

- W kwestii starań o energię atomową dla Polski jesteśmy zgodni, że to jest ciekawy i dobry projekt, ale trzeba go realizować w dobrej komunikacji z mieszkańcami - mówi poseł Koalicji Polskiej Ireneusz Raś, który zainicjował powstanie zespołu ds. budowy reaktora w Krakowie.

W poniedziałek 17 kwietnia prezes PKN Orlen Daniel Obajtek oraz premier Mateusz Morawiecki poinformowali o planach budowy małych reaktorów modułowych SMR w całej Polsce. Na liście znalazła się również krakowska Nowa Huta. Choć miasto Kraków nie jest stroną inwestycji, to jego prezydent Jacek Majchrowski już zapowiedział, że najważniejsze będzie dla niego bezpieczeństwo mieszkańców.

Póki co ani mieszkańcy Polski, ani Krakowa, nie poznali zbyt wielu szczegółów dotyczących inwestycji.

Dlatego też Ireneusz Raś wystosował do premiera Morawieckiego interpelację w jej sprawie. Parlamentarzysta zadał w niej 13 pytań, dotyczących budowy reaktora jądrowego w Krakowie. Chce wiedzieć m.in., jakie będą koszty inwestycji i kiedy zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne.

- Trzeba więcej komunikacji, zwłaszcza z krakowianami, których inwestycja może niepokoić. Trzeba pokazać, co przy tego typu realizacjach lokalne społeczności mogą zyskać. Tego będziemy chcieli się dowiedzieć oraz tego pilnować - mówił na piątkowej konferencji prasowej Ireneusz Raś.

Ogłosił też, że z myślą o mieszkańcach utworzony został specjalny adres e-mail [email protected], na który mogą oni przesyłać swoje uwagi, opinie i obawy, dotyczące budowy reaktora w Nowej Hucie. Zostaną one potem przeanalizowane i udostępnione władzom lokalnym i centralnym. Mając na względzie pozostałe lokalizacje reaktorów w Polsce, Raś zapowiedział też utworzenie zespołu parlamentarnego, który zajmie się interesem lokalnych społeczności.

- To nie może być tak, że mieszkańcy dopiero na samym końcu dowiadują się, że przed ich oknami ma powstać inwestycja, budząca uzasadnione obawy. Apelujemy o to, żeby upodmiotowić mieszkańców Nowej Huty w tej dyskusji. Ta dyskusja powinna wyjść od nich, to oni powinni pierwsi otrzymać informację o tej lokalizacji, technologii, zabezpieczeniach, a tu jest zupełnie odwrotna kolejność - komentuje z kolei niezależny radny miejski Wojciech Krzysztonek (niegdyś Platforma).

Krzysztof Bąk z rady dzielnicy XV Mistrzejowice cieszy się z tego, że w Nowej Hucie coś dzięki inwestycji drgnie. Jednak nie wszyscy mieszkańcy Mistrzejowic chcą budowy reaktora jądrowego.

- Opinie są skrajne. Od radości, bo energia atomowa w przyszłości sprawi, że ceny prądu będą niższe, po obawy. Ja jestem przychylnie do tego pomysłu nastawiony, ale muszą być zrobione konsultacje, w trakcie których mieszkańcy poznają plusy oraz minusy inwestycji - mówił radny Bąk.

Anna Moksa, przewodnicząca rady dzielnicy XIV Czyżyny zaznaczyła, że radni otrzymują dużo telefonów od bardzo zaniepokojonych mieszkańców, którzy nie zgadzają się na budowę reaktora.

Eksperci mówią, że ważnym warunkiem realizacji inwestycji jest poparcie społeczne. - Mieszkańcy muszą wiedzieć, co i gdzie ma powstać. Trzeba przedstawić im korzyści z budowy elektrowni: zarówno w postaci produkcji elektrycznej i ciepła dla miasta, ale też ekonomiczne, np. w postaci nowych miejsc pracy - mówi dr Paweł Gajda z Wydziału Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

- Najważniejsze jest jednak rozwiewanie wszystkich wątpliwości oraz organizacja spotkań dla zainteresowanych mieszkańców z ekspertami. W dużym mieście, takim jak Kraków, wymagać to będzie znacznego wysiłku ze strony inwestora, ale jest możliwe do zrobienia - reasumuje Gajda.

Z kolei Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl zapewnia, że energetyka jądrowa może pracować bezpiecznie. - Czarnobyl to skutek sowieckiego bałaganu, a Fukushima działania sił natury. Polska będzie budować atom w gorsecie regulacyjnym Unii Europejskiej, który jest najbardziej restrykcyjny na świecie i nie grożą jej prawdopodobnie fale tsunami, jak te znane z Japonii. Jest poza tym otoczona elektrowniami jądrowymi, bo prawie każdy jej sąsiad takie już posiada - kwituje Jakóbik.

Praca zdalna zdała egzamin na rynku pracy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ehh
21 kwietnia, 22:32, Jacek NH:

Co by tu jeszcze wp... do Nowej Huty? Spalarnia śmieci, jest. Lamusownia, jest. Atomu, nie ma. No to będzie

22 kwietnia, 0:23, Adam Szwed:

Jeszcze wysypiska śmieci będzie brakować, bo obecnie jest w Swoszowicach w okolicach uzdrowiska.

Proletariat! Chociaz jak widac stanowił fundament NH a teraz w świecie PRYWATNYCH inwestorów w reaktory Proletariat nowochucki tylko umacnia swoja role i...dole.

A
Adam Szwed
Nowa Huta mocarstem atomowym.. dokonało się.
A
Adam Szwed
21 kwietnia, 22:32, Jacek NH:

Co by tu jeszcze wp... do Nowej Huty? Spalarnia śmieci, jest. Lamusownia, jest. Atomu, nie ma. No to będzie

Jeszcze wysypiska śmieci będzie brakować, bo obecnie jest w Swoszowicach w okolicach uzdrowiska.

J
Jacek NH
Co by tu jeszcze wp... do Nowej Huty? Spalarnia śmieci, jest. Lamusownia, jest. Atomu, nie ma. No to będzie
L
Lolo
21 kwietnia, 17:52, podatnik:

Boją się referendum, złodzieje ....

Jakie Q referendum..prawa trzeba przestrzegać! Za chwilę będziecie robić referendum czy robić reaktor jadrowy zgodnie z prawem czy nie!

N
Nuum
21 kwietnia, 17:17, Yaro:

Trzeba mieć nieźle nawalone do łba, żeby nawet takie małe elektrownie lokować w pobliżu najbardziej zaludnionych miejsc. W razie jakichkolwiek komplikacji czy poważnych awarii, problemy niesamowite. Ale wieczny optymizm naszych włodarzy i 'byznesmenów' jest niesamowity, bo nie mieszkają obok takiego cuda. Wiele awarii można zamieść pod dywan, ale elektrownia atomowa nie pozwala na zamiatanie pod dywan i nie wybacza błędów. Wiadomo, że w Fukushimie problem wynikł z tsunami, co nam nie grozi, ale obecnie mają dalej problem, co zrobić z milionami litrów napromieniowanej wody i pomysłu dalej nikt nie ma...Pracuję w firmie, gdzie mocno przestrzega się procedur, a potrafią zdarzyć się poważne wpadki, jak to w Polsce, więc mocno jestem zaniepokojony brakiem przestrzegania procedur w takiej elektrowni.

21 kwietnia, 20:06, kkk:

No to dlaczego wybudowali nam w Krakowie taki paskudny łęg??? Nie można był gdzies dalej???

Przecie lepiej zburzyć to trujące paskudztwo i wybudowac dwa mini reaktorki.

A ty z urzędu miasta piszesz tak czule o tych reaktorkach?

J
Jesa
Reaktor jądrowy wśród ludzi? Wg strony rządowej tomistyki ma być minimum 3 km od bloków mieszkalnych. A co będzie z napromieniowaną wodą? Zrobili syf na Odrze, teraz planują w Krakowie. Który z radnych mieszka w Nowej Hucie?
k
kkk
21 kwietnia, 17:17, Yaro:

Trzeba mieć nieźle nawalone do łba, żeby nawet takie małe elektrownie lokować w pobliżu najbardziej zaludnionych miejsc. W razie jakichkolwiek komplikacji czy poważnych awarii, problemy niesamowite. Ale wieczny optymizm naszych włodarzy i 'byznesmenów' jest niesamowity, bo nie mieszkają obok takiego cuda. Wiele awarii można zamieść pod dywan, ale elektrownia atomowa nie pozwala na zamiatanie pod dywan i nie wybacza błędów. Wiadomo, że w Fukushimie problem wynikł z tsunami, co nam nie grozi, ale obecnie mają dalej problem, co zrobić z milionami litrów napromieniowanej wody i pomysłu dalej nikt nie ma...Pracuję w firmie, gdzie mocno przestrzega się procedur, a potrafią zdarzyć się poważne wpadki, jak to w Polsce, więc mocno jestem zaniepokojony brakiem przestrzegania procedur w takiej elektrowni.

No to dlaczego wybudowali nam w Krakowie taki paskudny łęg??? Nie można był gdzies dalej???

Przecie lepiej zburzyć to trujące paskudztwo i wybudowac dwa mini reaktorki.

J
Janush
Jako Nowohucianin,zgadzam się !!
p
podatnik
Boją się referendum, złodzieje ....
E
Ehh
Obszar huty jest dosyć spory to raz i pewnie i tak zanieczyszczony i przemysłowy to dwa a Kraków jest największym odbiorcą prądu to trzy. Ludzie maja prawo zadawać pytania i to nawet oczywiste i oczekiwane ale tez warto posłuchać merytorycznych odpowiedzi .Można spotkać sie z tezami, że,,zli komuniści tak umiejscowili Hutę, żeby zniszczyć inteligencki Kraków ",czytałem opracowania w innych językach jakoby zakazywali badac dzieci w Krakowie, bo takie chorobska,że kwaśne deszcze niszczą zabytki Krakowa..A teraz mamy to ,tylko,,złych komunistów "juz nie ma....a szkoda bo było by na kogo zrzucać wine...Poza tym ATOM to epicentrum życia.
Y
Yaro
Trzeba mieć nieźle nawalone do łba, żeby nawet takie małe elektrownie lokować w pobliżu najbardziej zaludnionych miejsc. W razie jakichkolwiek komplikacji czy poważnych awarii, problemy niesamowite. Ale wieczny optymizm naszych włodarzy i 'byznesmenów' jest niesamowity, bo nie mieszkają obok takiego cuda. Wiele awarii można zamieść pod dywan, ale elektrownia atomowa nie pozwala na zamiatanie pod dywan i nie wybacza błędów. Wiadomo, że w Fukushimie problem wynikł z tsunami, co nam nie grozi, ale obecnie mają dalej problem, co zrobić z milionami litrów napromieniowanej wody i pomysłu dalej nikt nie ma...Pracuję w firmie, gdzie mocno przestrzega się procedur, a potrafią zdarzyć się poważne wpadki, jak to w Polsce, więc mocno jestem zaniepokojony brakiem przestrzegania procedur w takiej elektrowni.
W
Witold
Jako nowohucianin nie zgadzam się!!!

Wiele lat walczyliśmy z zanieczyszczeniem z kombinatu i zakładów z nim związanych. Zgodziliśmy się na spalarnie. I wystarczy.

Teraz kolej na resztę miasta.

Jeżeli to ma być małe i nieszkodliwe to proponuję Błonia albo okolice Lasu Wolskiego.

I jeszcze jedno. Jeżeli pan Raś lub inni radni zagłosują za utworzeniem na terenie Kombinatu strefy przemysłowej na obradach w maju to będzie to ich ostatnia kadencja.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska