https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 od Oświęcimia w stronę Śląska nabrała tempa. Trasa ważna dla Małopolski

Bogusław Kwiecień
Węzeł Oświęcim, gdzie do S1 będzie dochodzić obwodnica oświęcimska. Stąd trasa prowadzić będzie w kierunku Śląska lub Podbeskidzia
Węzeł Oświęcim, gdzie do S1 będzie dochodzić obwodnica oświęcimska. Stąd trasa prowadzić będzie w kierunku Śląska lub Podbeskidzia GDDKiA
Budowa S1 od węzła Oświęcim do Bierunia nabrała tempa. Inwestycja rozpoczęła się z opóźnieniem w połowie sierpnia tego roku.

Spis treści

Od węzła Oświęcim do Bierunia to trzecia część brakującego fragmentu S1

Brakujący 40-kilometrowy fragment ekspresowej "jedynki" od węzła Mysłowice - Kosztowy do Bielska przebiega w części na pograniczu Śląska z Małopolską. Kierowcom z Małopolski ułatwi podróżowanie właśnie na Śląsk i w drugą stronę w Beskidy.

Odcinek między między węzłem Oświęcim a Bieruniem jest trzecim, którego realizacja trwa, chociaż w związku z przedłużającymi się uzgodnieniami administracyjnymi i środowiskowymi rozpoczęła się z opóźnieniem. Prace ruszyły w połowie sierpnia tego roku po wydaniu przez wojewodę śląskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej tzw. ZRID-u.

Droga przez Bieruń stanowi obecnie jedno z kluczowych połączeń na Śląsk. Krajowa 44 na tym odcinku jest często zakorkowana. S1 zdecydowanie poprawi podróżowanie. Stąd tak wielu pytało z częścią S1 w kierunku Śląska. Cieszy fakt, że prace w końcu ruszyły - mówi Kamil Zieliński, kierowca z Oświęcimia.

Jego zdaniem, jest to istotna trasa nie tylko dla kierowców z powiatu oświęcimskiego, ale także wadowickiego czy chrzanowskiego.

Ta część trasy S1 ma blisko 2,9 km. Ponadto inwestycja wykonanie obwodnicy Bierunia o długości 2,7 km oraz 1,4-kilometrowego odcinka drogi stanowiącej połączeniem z układem komunikacyjnym Bierunia. Koszt tej części szacowany jest prawie 173 mln zł.

Mysłowice-Kosztowy - Bieruń w oczekiwaniu na decyzję

Z kolei od Bierunia do Mysłowic-Kosztowy nie było jeszcze nawet symbolicznego wbicia łopaty. W tym przypadku chodzi odcinek ok. 10 km z dwoma węzłami Lędziny i właśnie Kosztowy.

Trwają jeszcze uzgodnienia administracyjne i oczekiwanie na ZRID. Decyzja spodziewana jest pod koniec roku.

Od Oświęcimia do Bielska prace trwają ponad dwa lata

Inwestycja od Oświęcimia do węzła Suchy Potok pod Bielskiem-Białą rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy to odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic.

- Zakończenie realizacji tego blisko 15-kilometrowego etapu S1 przewidywane jest w drugiej połowie 2025 r. - szacuje GDDKiA.

Pierwotnie zakończenie inwestycji wartej ponad 900 mln zł miało nastąpić pod koniec lipca tego roku, ale w związku z odkryciami archeologicznymi w rejonie Jawiszowic (gmina Brzeszcze), prace na tej części zostały prawie na rok zawieszone.

Postępy prac widać także na części od Bielska do Dankowic. Ten odcinek ma długość 12 km, a jego koszt to prawie 500 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i wspomniany Suchy Potok.

Czytaj także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska