https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa "sądeczanki". Wydanie decyzji środowiskowej pod koniec wakacji? Wybór przebiegu trasy budzi nadal wiele kontrowersji

Joanna Mrozek
Przebiegu wariantów nowej drogi krajowej nr 75 Brzesko-Nowy Sącz, czyli tzw. sądeczanki.
Przebiegu wariantów nowej drogi krajowej nr 75 Brzesko-Nowy Sącz, czyli tzw. sądeczanki. wiuzualizacje GDDKiA
Coraz bliżej budowy „sądeczanki", czyli drogi ekspresowej z Nowego Sącza do Krakowa. Najpewniej pod koniec wakacji zostanie wydana decyzja środowiskowa, co da zielone światło budowie najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje postępowania przetargowe na projekt i budowę drogi, która wedle zapowiedzi ma być gotowa do 2029 roku. Czy to się uda?

Decyzja środowiskowa dla "sądeczanki" w wakacje?

Zgodnie z optymistycznym założeniem „sądeczanka” czyli odcinek DK75 Brzesko – Nowy Sącz, ma być gotowa w 2028 roku, a początkiem 2029 droga ma być przejezdna. Rozliczenie inwestycji potrwa zaś do 2033. Na ten cel zabezpieczono 3,5 mld złotych. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono pod koniec września 2021 i jeszcze w lutym mówiono, że do końca marca zostanie wydana pozytywna opinia Sanepidu i Wód Polskich, tak się jednak nie stało.

- Sanepid wydał już swoją opinię, natomiast Wody Polskie jeszcze nie, ponieważ mieszkańcy trzech gmin ponownie poprosili o konsultacje, które odbyły się końcem kwietnia. Zatrzymano procedurę, żeby mieszkańcy mogli jeszcze uzyskać odpowiedzi od specjalistów na nurtujące pytania. Wody Polskie wezwały projektanta do pewnych uzupełnień i otrzymały już odpowiedź - mówi Patryk Wicher, poseł PiS z Sądecczyzny.

Jeżeli nie będzie przeszkód prawnych oraz kwestii bojkotowania tych decyzji drogą sądową to tak jak zapowiadano decyzja środowiskowa powinna zostać wydana do końca wakacji. Termin cały czas się oddal, bo jeszcze w lutym wskazywano, że może to być czerwiec.

- Ta decyzja musi się też uprawomocnić. Jeżeli zostanie zaskarżona przez mieszkańców gmin to grozi nam procedura sądowa, która na pewno nam to znowu przedłuży - mówi poseł.

Mieszkańcy trzech gmin protestują

Mieszkańcy gmin Gnojnik, Czchów o raz Łososina Dolna dopuszczają budowę wariantu A tzw. samorządowego, który uzyskał najwyższa ocenę. Przebiega z dala od domów i zakłada budowę tunelu. Mieszkańcy nie chcą zgodzić się na preferowany przez RDOŚ wariant C, który jest najtańszą wersją bez tunelu pod Justem i wiąże się z wyburzeniami.

Preferowany wariant (C) pod naciskiem mieszkańców został trochę zmodyfikowany. Nowy projekt zakłada przesunięcie m.in. oprotestowanego już fragmentu drogi w Gnojniku, który miał przebiegać przez środek hali, ale tworzy to nowe problemy. Do wyburzenia jest oczyszczalni ścieków i prawie 40 budynków, w tym również domów. RDOŚ nadal rozważa trzy warianty, C, F oraz A, ale decyzja środowiskowa ma być wydana tylko dla jednego z nich.

- To też nie oznacza, że fragmenty przebiegu nie mogą być modyfikowane. Dopuszczalna jest punktowa zmiana decyzji środowiskowej co jest dużo szybszym procesem - tłumaczy.

Wicher zaznacza, że "sądeczanka" jest już realizowana, mowa o budowie obwodnicy Brzeska z wylotem z autostrady przez rondo do Okocimia oraz moście w Kurowie, to jak zaznacza poseł także elementy wyczekiwanej inwestycji.

"Sądeczanka” będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od korytarza, długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km). Dostępność do drogi będzie zapewniona poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów.

Kiedyś sądecka „ulica wstydu”, dziś galeria sztuki. Na ulicy Wąskiej w Nowym Sączu pojawiły się nowe obrazy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Projekty ...warianty to taka gra na nerwach ludziom którzy marzą o tej drodze..ale czy sie jej doczekają ?To ewenement w skali całego kraju...urodziłem się blisko 60 lat temu i kiedyś Syrenką mój chrzestyny ojciec wiózł mnie tą samą drogą do Brzeska co teraz...trwało to krócej o 20 minut tyle wiem na pewno!
G
Gośc
Zanim powstanie ta droga to minie wiek.O tej drodze napisano już milion artykułow to takie fantasmagorie...typu "nie o to chodzi żeby złapać króliczka tylko żeby go gonić"...piszcie dalej kto naiwny to wierzy...
g
grzeg
Bardzo ważne! Mam tylko nadzieję, że niezliczone protesty nie utrudnią za bardzo tej kluczowej inwestycji. Bo, że jakieś będą, to oczywiste.
Z
Zbigniew Rusek
Byłbym za wariantem z tunelem, gdyż góra Just to stromy, kręty podjazd. Tunel by rozwiązał problem.
C
Ciekawe, nieprawdaż?
„Budowa "sądeczanki" w końcu ruszy z kopyta? Wielka inwestycja za 3,5 miliarda”

Proszę: tutaj „wielka inwestycja za 3,5 miliarda” — a w Krakowie głupi „tramwaj do Mistrzejowic” MUSI kosztować 2 miliardy, czyli ponad połowę tego, co „wielka inwestycja”.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska