Czy to klasyczne planszówki, czy gry karciane, czy też zaawansowane produkcje cyfrowe – gry od lat fascynują ludzi. Są świetnym źródłem rozrywki i sposobem na relaks, ale nie tylko. Dlaczego tak nas wciągają?
Jak tłumaczy dr Maciej Nawrocki, kulturoznawca i koordynator kierunku Game Design na Wydziale Interdyscyplinarnym w Krakowie Uniwersytetu SWPS, gry – zarówno cyfrowe, jak i analogowe – mogą pełnić wiele ważnych funkcji. Mogą być cennym narzędziem edukacyjnym, sposobem na rozwój umiejętności społecznych czy metodą radzenia sobie ze stresem. Sięgamy po nie tak chętnie, ponieważ pozwalają nam one na chwilowe oderwanie się od rzeczywistości, a także stymulują intelektualnie i emocjonalnie.
– Większość gier przede wszystkim dostarcza przyjemności, która może być wzbogacona o innego rodzaju wrażenia. Na przykład gry analogowe są aktywnością budującą poczucie więzi między graczami zasiadającymi do wspólnego stołu. Nie należy jednak zapominać o tym, że w gry można i warto grać także dla rozrywki, niezbędnej wszakże do prawidłowego funkcjonowania człowieka często przytłoczonego obowiązkami – mówi dr Maciej Nawrocki.
Nie tylko rozrywka. Dobra gra może rozwijać i uczyć
Oczywiście gry mogą mieć także swoje ciemne strony – ich nadużywanie może prowadzić do uzależnienia, a niektóre z nich mogą utrwalać negatywne wzorce. – Od gier można się uzależnić tak samo jak od każdej innej formy obcowania z kulturą albo można wyciągać z nich złe wzorce. To samo może zrobić niedojrzały czytelnik lub widz. Natomiast warto pamiętać, że – zwłaszcza współcześnie – istnieje wiele gier cyfrowych ze złożoną fabułą dotykającą istotnych problemów czy budzącą rozmaite emocje. Dość wspomnieć o serii The Last of US, która posłużyła za pierwowzór dobrze przyjętego przez krytykę serialu – tłumaczy kulturoznawca.
Ostatecznie gry – zarówno cyfrowe, jak i analogowe – stanowią istotny element współczesnej kultury i rozrywki. Kluczowe jest jednak świadome podejście do ich użytkowania, aby czerpać z nich korzyści bez popadania w skrajności. Właściwie dobrane gry mogą rozwijać, uczyć i być źródłem bezcennych wrażeń, ale nie każda dostępna na rynku propozycja nam to zaoferuje. – Zawartość treściowa gier bywa różna – nie we wszystkie warto grać, jeżeli szukamy rozwoju emocjonalnego albo intelektualnego – zaznacza dr Maciej Nawrocki.
Niektóre gry pozwalają nam zanurzyć się w niezwykłych światach i przeżywać epickie przygody, dostarczając emocjonującej rozrywki. Inne rozwijają strategiczne myślenie i zdolności interpersonalne. Są też gry społecznie zaangażowane, które uczą empatii i poruszają ważne społecznie tematy.

Stwórz własną grę w cztery i pół godziny
Dr Maciej Nawrocki zwraca uwagę, że proces tworzenia gier jest bardzo złożony: – Projektowanie dobrych gier polega na tym, żeby stworzyć tekst kultury, który posiada jednocześnie walory rozrywkowe i artystyczne, a w niektórych przypadkach także narracyjne.
Jak wygląda proces projektowania gier w praktyce? Będzie można się tego dowiedzieć już w poniedziałek 10 marca podczas Dnia z Projektowaniem organizowanego na Wydziale Interdyscyplinarnym w Krakowie Uniwersytetu SWPS (al. Jana Pawła II 39A; w godz. 9.30–14). Pasjonaci gier i projektowania będą mogli stworzyć własną grę karcianą.
Wydarzenie odbędzie się w dynamicznej formule sprintu projektowego. Uczestnicy, podzieleni na kilkuosobowe zespoły, będą mieli cztery i pół godziny, by zaprojektować i opracować prototyp gry. Do ich dyspozycji będą eksperci – wykładowcy kierunków sztuka cyfrowa, grafika reklamowa i multimedia oraz Game Design. To doskonała okazja, by czerpać inspirację od profesjonalistów i poznać tajniki projektowania gier w praktyce.
Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie SWPS.
