Chrzanów. Nowy tunele przy ul. Fabrycznej mekką wandali. Kiedy pojawi się tam monitoring? Kolei ma inny plan
Stacja Chrzanów przy ul. Fabrycznej po modernizacji zyskała nowe oblicze. Inwestycję polegającą na budowie peronów, wymianie wiat, torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej poprzedziła rozbiórka starych elementów. Ze stacji Chrzanów zniknęła m.in. charakterystyczna metalowa kładka nad torami. Komunikację na perony oraz przejście na drugą stronę nasypu kolejowego umożliwia teraz przejście podziemne. Dostęp do pociągów podróżnym dodatkowo ułatwią windy.
Główne prace na stacji zakończyły się już kilka miesięcy temu. Do wykonania pozostały jeszcze drobne prace wykończeniowe i porządkowe. Odbiór robót planowany jest na trzeci kwartał bieżącego roku. Niestety już teraz podziemne przejście nadaje się do remontu. Całe zostało oszpecone napisami, bowiem bazgroły te nie mają nic wspólnego ze uliczną sztuką jaką jest graffiti. Problem dewastacji publicznego mienia mógłby ukrócić montaż systemu monitoringu. Kolei nie planuje jednak takiej inwestycji.
Obiekt to nadal plac budowy, zarządza nim PKP. Inwestycja nie została jeszcze oddana, a już nadaje się do remontu. Nie rozumiem, dlaczego PKP nie montuje przy takich obiektach kamer, to skuteczny sposób na walkę z wandalami - podkreśla Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Władze miasta docelowo chciałby, aby obiekt przy ul. Fabrycznej został objęty systemem miejskiego monitoringu, podobnie jak miało to miejsce w przypadku przejścia podziemnego przy ul. Zielonej. Tam montaż kamery skutecznie ograniczył liczbę aktów wandalizmu, choć i takie się zdarzają. Monitoring poprawił także bezpieczeństwo w tym miejscu.
Na pojawienie się kamer pod tunelem na ul. Fabrycznej przyjdzie nam zatem jeszcze trochę poczekać. Najpierw musi się zakończyć trwająca tam inwestycja. Kolei ma inny plan na zabezpieczenie obiektu.
Przed końcowym odbiorem robót na stacji wykonana zostanie ostatnia warstwa malarska z antygraffiti. Nakładanie antygraffiti, praktykuje się obecnie w wielu nowo otwartych obiektach – w tym przejściach podziemnych, naziemnych, na przystankach, na wiatach, czy witrynach. Warstwy ochronne pozwalają skutecznie zabezpieczyć budynki i obiekty instalacji przed trwałym, nieodwracalnym uszkodzeniem przez grafficiarzy - tłumaczy Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Oprócz stosowanych zabezpieczeń, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają również działania prewencyjne w rejonie torów kolejowych i obiektów, m.in. w Chrzanowie. Efektem, prowadzonych na szeroką skalę działań jest ujęcie przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, na gorącym uczynku sprawców wandalizmu.
W marcu br. w Tarnowskich Górach ujęto dwóch sprawców dewastacji przepustu kolejowego, malujących "graffiti". W ub. roku w Małopolsce, SOK ujęła mężczyzn malujących graffiti na ekranie dźwiękoochronnym, na szlaku kolejowym Kraków Mydlniki – Zabierzów.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Jak to kiedyś żyło się. Z albumu Marii Bogusz z Płazy pod Chrzanowem
- Skóra i kości. Kto doprowadził suczkę do takiego stanu?
- Na 100-lecie piłkarstwa w Trzebini, MKS dostał lanie od oldbojów Wisły Kraków
- Trzeba poprawić segregację odpadów. Gdzie wygląda to najgorzej?
- Zalew Chechło. Piękna plaża i miejsce do kąpieli
- Zapadliska w Trzebini. Jest nowa lokalizacja dla ogródków działkowych
