24 czerwca 2022 roku pociągi po raz ostatni wjechały na starą stację PKP pod Giewontem. Od 25 czerwca rozpoczął się wielki remont tego miejsca. Na torowiska – zamiast pociągów – wjechały ciężkie maszyny budowlane. Przez następne miesiące stare torowisko i perony zupełnie zniknęły. Powstała wielka dziura. Robotnicy obniżyli teren o ponad metr.
W czasie remontu pociągi dojeżdżały do stacji tymczasowej na Spyrkówce. Składy z turystami wróciły na główną stację kolejową 22 grudnia 2023 roku. Wówczas otwarta została część peronów. Po zimowej przerwie roboty budowlane kontynuowano.
Na początku czerwca 2024 roku oddano do użytku peron nr 3. - W przyszłym tygodniu planujemy otworzyć peron nr 4 – zapowiada Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. To ostatecznie zakończy prace modernizacyjne na stacji kolejowego pod Giewontem.
Dzięki jednak robotom obraz stacji kolejowej w Zakopanem znacznie się zmienił. Obecnie – co zaznaczają sami podróżni – miasto pod Giewontem nie musi się już wstydzić tego miejsca.
Jak podkreśla Dorota Szalacha, dzięki obniżeniu torowiska o metr, wsiadanie i wysiadanie z pociągów stało się wygodniejsze. Dodatkowo na peronach pojawiły się ławeczki, wiaty przystankowe, tablice informacyjne, a chodniki dostały dostosowane dla osób niewidomych i niedowidzących. - Ponadto nowe perony są dłuższe od starych, dzięki czemu będą mogły do Zakopanego dojeżdżać dłuższe składy pociągów dalekobieżnych – mówi Dorota Szalacha.
W trakcie robót powstała nowa brama wejściowa na perony, nad którą zawisł słynny już neon „PKP Zakopane”, który wieczorami oświetla bramę wejściową.
- Na reszcie to miejsce wygląda normalnie, schludnie. Pamiętam stary dworzec i torowisko. Wtedy wyglądało to okropnie, było taką antyreklamą Zakopanego. Ale najpierw miasto wyremontowało budynek dworca, potem po sąsiedzku zrobiło ładny dworzec autobusowy, a teraz wyładniała stacja kolejowa - przyznaje pan Andrzej, zakopiański taksówkarz.
Modernizacja głównej stacji pod Giewontem jest częścią dużego projektu remontowego na tzw. kolejowej zakopiance. - Skrócenie czasu podróżowania, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa oraz dostępności do kolei, to najważniejsze cele kontynuowanych inwestycji PLK na liniach do Zakopanego. W efekcie skrócił się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin.
Modernizacja kolejowej „zakopianki”, realizowana jest w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”. Na inwestycję przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tak wygląda podziemne centrum przesiadkowe w zakopiańskich Kuźnicach
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
