https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP Kraków Płaszów: Wielka przebudowa, ruch niewielki. Pasażerowie oczekują udogodnień ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Dworzec Kraków Płaszów po przebudowie daje nowe możliwości.
Dworzec Kraków Płaszów po przebudowie daje nowe możliwości. PKP PLK
Dworzec PKP Kraków Płaszów po przebudowie rozrósł się i wypiękniał. Nie jest jednak oblegany przez pasażerów. Osoby korzystające z tej stacji zwracają uwagę, że nowy peron nie jest skomunikowany z przystankiem tramwajowym, na którym nie ma też wyświetlaczy z informacją o kursach pociągów. W PKP wyjaśniają, że to wiążę się z kosztami, ale w przyszłości funkcjonalność dworca może zostać poprawiona.

- Dobrze jest rozpoczynać podróż na stacji w Płaszowie. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększyła dostęp do pociągu dla wszystkich pasażerów. Nowe perony, przejście podziemne i system informacji dla podróżnych ułatwiają przesiadki - zachęcają w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że Dworzec w Płaszowie przeszedł gruntowną przebudowę. To był jeden z kluczowych elementów największej kolejowej inwestycji w mieście, która została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za przeszło 1,2 mld zł. W jej ramach powstał też m.in. przystanek Kraków Grzegórzki, estakady kolejowe w centrum, czy nowe mosty kolejowe nad Wisłą.

W ramach prac na Dworcu PKP Kraków Płaszów wykonawcy wybudowali przejście podziemne i peron numer 2. Przebudowano peron numer 3, powstał nowy peron numer 4. Powstały dodatkowe tory i nowy system sterowania ruchem pociągów, aby ułatwić obsługę połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Wykonano także prace przy przejściu podziemnym. Podróżni korzystają już z całego powiększonego tunelu i nowej klatki schodowej, która prowadzi w kierunku ul. Prokocimskiej. Dzięki windom stacja dostępna jest dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

PKP zachęca do korzystania ze stacji w Płaszowie, tym bardziej, że przeciążony jest już Dworzec Główny PKP. W Płaszowie nie ma dużego natężenia ruchu. Część punktów gastronomicznych w okolicy płaszowskiego dworca zostało zamknięte.

- Kiedyś Płaszów to był dworzec numer dwa w Krakowie. Ruch był dużo większy niż teraz. Stąd w lecie odjeżdżały pociągi z kolonistami. Tu przyjeżdżali do pracy ludzie z okolicznych miejscowości. Może prace związane z przebudową stacji spowodowały, że pasażerowie stąd odeszli. Może teraz jak już skończono prace ruch zacznie się zwiększać - mówi osoba z jednego z ostatnich punktów gastronomicznych przy stacji.

Pasażerowie w interniecie umieszczają komentarze, wskazując, że powinno się jeszcze poprawić funkcjonalność dworca w Płaszowie. "A gdzie połączenie najnowszego peronu z estakadą i przystankami tramwajowymi, gdzie wyświetlacze pociągów na estakadzie?" - skomentował jeden z mieszkańców.

Dworzec Główny PKP w Krakowie

Pociągi na Dworcu Głównym mogą się już nie pomieścić. Czas n...

Co na to PKP? - Pierwotny projekt, uzgadniany przed 2015 rokiem, nie przewidywał stworzenia bezpośredniego połączenia peronu numer 4 z estakadą tramwajową - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK. - Wykonawca, działający w systemie projektuj i buduj, rozpoczął prace przy przygotowaniu dokumentacji dla takiego rozwiązania, ale po otrzymaniu wstępnych wyliczeń dodatkowych kosztów, które trzeba byłoby na ten cel ponieść, zdecydowano o ich wstrzymaniu. W razie potrzeb istnieje możliwość wykonania takiego połączenia w przyszłości, w ramach osobnego zadania. PKP PLK rozważą też instalację dodatkowych tablic dynamicznej informacji dla podróżnych w obrębie stacji Kraków Płaszów - dodaje.

Potrzebę bezpośredniego skomunikowania przystanków tramwajowych na estakadzie z peronem 4 dworca kolejowego Kraków Płaszów widzą w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. - Możemy zadeklarować pełną współpracę z PKP w celu realizacji tego zadania w przyszłości - informują w ZDMK. - Jeżeli chodzi o wyświetlacze informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów na przystankach tramwajowych na estakadzie to jest taka możliwość. W związku z tym że dane, jakie miały by tam być wyświetlane pochodzą z systemów informatycznych PKP, my jesteśmy gotowi udostępnić konieczne miejsce do montażu takich tablic. Samym montażem i transferem do nich danych musi się zająć PKP - dodają.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Straszów
Ich projekt nie przewidywał połączenia peronu z tramwajem bo zakładał że pasażerowie umieją fruwać. Ta stacja to bubel rodem z PRLu, który jest mentalną ojczyzną PKP.
G
Grzegorz
Kolejny MIŚ
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska