- Dobrze jest rozpoczynać podróż na stacji w Płaszowie. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększyła dostęp do pociągu dla wszystkich pasażerów. Nowe perony, przejście podziemne i system informacji dla podróżnych ułatwiają przesiadki - zachęcają w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomnijmy, że Dworzec w Płaszowie przeszedł gruntowną przebudowę. To był jeden z kluczowych elementów największej kolejowej inwestycji w mieście, która została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za przeszło 1,2 mld zł. W jej ramach powstał też m.in. przystanek Kraków Grzegórzki, estakady kolejowe w centrum, czy nowe mosty kolejowe nad Wisłą.
W ramach prac na Dworcu PKP Kraków Płaszów wykonawcy wybudowali przejście podziemne i peron numer 2. Przebudowano peron numer 3, powstał nowy peron numer 4. Powstały dodatkowe tory i nowy system sterowania ruchem pociągów, aby ułatwić obsługę połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Wykonano także prace przy przejściu podziemnym. Podróżni korzystają już z całego powiększonego tunelu i nowej klatki schodowej, która prowadzi w kierunku ul. Prokocimskiej. Dzięki windom stacja dostępna jest dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
PKP zachęca do korzystania ze stacji w Płaszowie, tym bardziej, że przeciążony jest już Dworzec Główny PKP. W Płaszowie nie ma dużego natężenia ruchu. Część punktów gastronomicznych w okolicy płaszowskiego dworca zostało zamknięte.
- Kiedyś Płaszów to był dworzec numer dwa w Krakowie. Ruch był dużo większy niż teraz. Stąd w lecie odjeżdżały pociągi z kolonistami. Tu przyjeżdżali do pracy ludzie z okolicznych miejscowości. Może prace związane z przebudową stacji spowodowały, że pasażerowie stąd odeszli. Może teraz jak już skończono prace ruch zacznie się zwiększać - mówi osoba z jednego z ostatnich punktów gastronomicznych przy stacji.
Pasażerowie w interniecie umieszczają komentarze, wskazując, że powinno się jeszcze poprawić funkcjonalność dworca w Płaszowie. "A gdzie połączenie najnowszego peronu z estakadą i przystankami tramwajowymi, gdzie wyświetlacze pociągów na estakadzie?" - skomentował jeden z mieszkańców.
Pociągi na Dworcu Głównym mogą się już nie pomieścić. Czas n...
Co na to PKP? - Pierwotny projekt, uzgadniany przed 2015 rokiem, nie przewidywał stworzenia bezpośredniego połączenia peronu numer 4 z estakadą tramwajową - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK. - Wykonawca, działający w systemie projektuj i buduj, rozpoczął prace przy przygotowaniu dokumentacji dla takiego rozwiązania, ale po otrzymaniu wstępnych wyliczeń dodatkowych kosztów, które trzeba byłoby na ten cel ponieść, zdecydowano o ich wstrzymaniu. W razie potrzeb istnieje możliwość wykonania takiego połączenia w przyszłości, w ramach osobnego zadania. PKP PLK rozważą też instalację dodatkowych tablic dynamicznej informacji dla podróżnych w obrębie stacji Kraków Płaszów - dodaje.
Potrzebę bezpośredniego skomunikowania przystanków tramwajowych na estakadzie z peronem 4 dworca kolejowego Kraków Płaszów widzą w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. - Możemy zadeklarować pełną współpracę z PKP w celu realizacji tego zadania w przyszłości - informują w ZDMK. - Jeżeli chodzi o wyświetlacze informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów na przystankach tramwajowych na estakadzie to jest taka możliwość. W związku z tym że dane, jakie miały by tam być wyświetlane pochodzą z systemów informatycznych PKP, my jesteśmy gotowi udostępnić konieczne miejsce do montażu takich tablic. Samym montażem i transferem do nich danych musi się zająć PKP - dodają.
Nowe wagony w PKP Intercity
