Głupie, głupsze i najgłupsze skargi klientów biur podróży

RedakcjaZaktualizowano 
arc.
Jeśli zajdziesz podczas wakacji w ciążę, nie zwalaj winy na plemniki w basenie. Taka skarga już była - pisze Beata Sypuła.

Było miło, ale się skończyło. Każdy wakacyjny turnus obfituje nie tylko w zmiany na arenie towarzyskiej i rodzinnej, ale i skargi. Docierają do biur podróży w takiej formie i treści, że trafiają na lata do żelaznego repertuaru anegdot branży turystycznej. Choćby taka: córka jednej z turystek zaszła w ciążę, bo podobno w basenie pływały... plemniki. Konsekwencją była skarga i żądanie wysokiej rekompensaty - nie mówiąc o zwrocie pieniędzy za aż tak nieplanowaną, hmm... podróż.

- Wczasowicz wykupił tygodniowy pobyt w domku letniskowym nad polskim morzem. Ponieważ przez cały tydzień lało, zażądał zwrotu kosztów, bo nie miał co ze sobą zrobić - opowiada Anna Kuś-Wiktorko, wiceprezes oddziału śląskiego Polskiej Izby Turystyki. To tam trafia najwięcej skarg od polskich turystów na nierzetelne, ich zdaniem, biura podróży.

Płakali ze śmiechu

Choć z mocy ustawy właściwym adresem dla skarg jest Urząd Marszałkowski, to na nieszczęście dla urzędników, mających duże poczucie humoru, trafiają tam nieliczne zażalenia, ale wśród nich są prawdziwe perełki.

- Mieliśmy w tym roku tylko jedną skargę, w ubiegłym 30. To niewiele w porównaniem z ubiegłymi latami - mówi Beata Kapuścik z z Wydziału Turystyki i Sportu Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
- Skargę napisała m.in. grupa podróżnych jadących do Hiszpanii. Na całej trasie co 15 minut mierzono temperaturę wewnątrz autokaru. Wiadomo, że jeśli kierowca zatrzyma się na obowiązkową co 4 godziny przerwę, wówczas przez otwarte drzwi zostanie wpuszczone ciepło. Jak ruszy i zadziała klimatyzacja, będzie odczuwany chłód. Cała skarga, łącznie ze szczegółami pomiaru temperatury, liczyła kilkanaście stron - dodaje.

Zwięźlej co prawda, ale za to bardziej kwieciście, wypowiedział się pasażer autokaru wycieczkowego, któremu obsługa nie zapewniła poduszki pod tylną część ciała. Po wielogodzinnej jeździe dotarł na miejsce z na tyle "zdrętwiałą pupą" - jak się wyraził - że domagał się odszkodowania za doznany uszczerbek. Wszak w znaczący sposób zniweczono jego wakacyjne plany.

- Skarżący się oczekują zwrotu poniesionych kosztów albo rekompensaty. Dowodzą, że agenci nie udzielili im pełnej informacji - mówi Beata Kapuścik.

Wiceszefowa PIT w Katowicach uczula biura podróży, by nawet na wyrost zastrzegały w rozmowach z klientami, iż arabskie pięć gwiazdek niekoniecznie musi oznaczać piątkę europejską, choć może. Branża turystyczna sama zaczęła nawet nadawać hotelom w katalogach "słoneczka". Niby ich liczba nie jest żadnym urzędowym miernikiem, ale jednak dla klientów jest wartościową informacją o rzeczywistym standardzie obiektu.

Poszukiwacze śmieci

Przekleństwem branży turystycznej są skargi wynikające z planu: jechać na wczasy, sfotografować wyimaginowane niedostatki i odebrać rekompensatę. Oczekiwania są różne: zniżka przy kolejnym wyjeździe, darmowa wycieczka, zwrot części poniesionych wydatków.

- Są tacy ludzie, którzy podczas pobytu w ośrodku klubowym w Tunezji penetrują cały teren, na którym stoi hotel i dziesiątki domków typu bungalow, no i znajdują to, czego szukali: jakieś śmieci, owady. Dokumentują wszystko i przywożą nam dziesiątki zdjęć na dowód panującego w danym miejscu brudu - mówi Anna Kuś-Wiktorko z PIT w Katowicach.

Do annałów branży trafiła także, udokumentowana zdjęciowo skarga turystów polskich, odpoczywających zimą na Słowacji. Doznali despektu ze strony obsługi w restauracji hotelowej. Polegał on na... braku sztućców przy nakryciu.

- Trzeba było szczegółowych wyjaśnień, by się okazało, że istotnie doszło na tym tle już na miejscu do awantury. Zgasła, gdy siedzący po sąsiedzku inny turysta przeprosił, iż skorzystał z drugiego kompletu sztućców leżących na stoliku obok. Obsługa nie zdążyła zauważyć braku - tłumaczy nam Piotr, właściciel jednego ze znanych katowickich biur podróży. Za to turysta zdążył po powrocie ze skargą i żądaniem rekompensaty.

Za dużo obcokrajowców

Pułap absurdu pomieszanego z cwaniactwem w skargach jest nieograniczony. Pani Jolanta wybrała się na wycieczkę do Tunezji. Wszystko było dobrze, dopóki jej doznania ograniczały się tylko do trójkąta: pokój-basen-drink bar. Sprawy przybrały nieoczekiwany obrót, gdy wybrała się na wycieczkę na Saharę. Tam zaaranżowano wieczór beduiński w namiotach, które - o zgrozo! - były pełne piasku. Skandal!

Niewyobrażalnych katuszy doznała także turystka wypoczywająca na Cyprze. Przez tydzień nie zmrużyła oka, bo "tak głośno cykały cykady!".

"Jesteśmy oburzeni z powodu naszych wczasów w Hiszpanii. Recepcjonistka mówiła po hiszpańsku, jedzenie było hiszpańskie. Wszędzie za dużo obcokrajowców".

"Nigdy więcej nie damy się namówić na wczasy we Włoszech. Musieliśmy stać w kolejce po lody na zewnątrz baru, co oburzające - bez żadnej klimatyzacji".

W portugalskim Algarve rodzina z Rudy Śląskiej wybrała się na wycieczkę do Zoomarine - parku wodnego i zoo w jednym. "To nie do pomyślenia - nikt nam nie powiedział, że mamy ze sobą zabrać kostiumy kąpielowe!".

"Na zdjęciu w katalogu piasek na plaży był żółty, a tak naprawdę był biały. Poniosłam określone koszty, by kupić pasujący do piasku strój kąpielowy. Przedstawiam paragon. Oczekuję zwrotu pieniędzy".
- Odwiedziła nas ostatnio awanturująca się turystka. Złożyła oświadczenie, że bezpodstawnie została oskarżona o kradzież ręczników i szlafroka. Ona przecież wykupiła wczasy w opcji "ol ekskluziw". Nie wiedziała, że to była opcja "all inclusive" - uśmiecha się Magda, pracownica jednego z biur podróży.

Nabieramy ogłady

Polacy już nie są nowicjuszami w wakacyjnych kurortach świata. Wiedzą, że opcja all inclusive oznacza zazwyczaj, iż mamy do dyspozycji napoje i możliwość korzystania z restauracji sąsiednich hoteli. Opcje rozpoznaje się za pomocą opasek na dłoniach turystów.

"To istna segregacja rasowa, potraktowano nas jak podludzi. Tylko dlatego, że nie mieliśmy niebieskiej opaski, ale czerwoną, wyproszono nas z restauracji, bo rzekomo dla nas nie było miejsc. Mnóstwo stolików było wolnych" - awanturował się ostro w tureckim mieście Antalya nasz ziom w klapkach i opłaconą tańszą wersją wczasów. Podczas wymiany słów z rezydentem wypomniał, że już wcześniej w restauracji hotelowej nie pozwolono mu zjeść kolacji w samych slipkach, a ogórki były krzywo pokrojone. Orzekł dosadnie, że już "w życiu nie pojedzie do tych brudnych Arabów".
- Z roku na rok skarg na biura podróży jest mniej, bo oferta turystyczna jest coraz lepsza, a świadomość Polaków coraz wyższa - ocenia Beata Kapuścik.

Jednak przyprawione niewiedzą i absurdem powakacyjne skargi to nie tylko polska norma. Brytyjska agencja turystyczna ABTA i Thomas Cook opublikowały anonimowe niedorzeczne skargi swoich klientów. "Zostałam pokąsana przez komara na plaży. Nikt z państwa nie powiedział, że mogą kąsać". Albo: "W czasie moich wakacji na Goa (Indie) byłam rozczarowana tym, że praktycznie każda potrawa jest z curry. Nie jadam pikantnych potraw."

Głupie, głupsze i najgłupsze skargi klientów biur podróży

Niewiedza czy cwaniactwo obliczone na uzyskanie rekompensaty? Doświadczenia branży turystycznej wskazują, że i jedno, i drugie stoi za skargami turystów. Oto najbardziej absurdalne:

* "Na trasie ze Śląska do Niemiec musiałem siedzieć w autokarze na niewygodnym fotelu. Nie zadbano o to, by dostarczyć mi poduszkę, wskutek tego zdrętwiała mi pupa. Domagam się rekompensaty za doznany uszczerbek oraz ukarania winnych".
* "Ja i mój narzeczony zamówiliśmy pokój z dwoma oddzielnymi łóżkami. Dostaliśmy jedno podwójne. Pociągam państwa do odpowiedzialności za ciążę, w którą zaszłam, a której by nie było, gdybyśmy otrzymali to, o co prosiliśmy".
* "Nikt nam nie powiedział, że w morzu są ryby. Dzieci były zaskoczone i przerażone. Żądam zadośćuczynienia za doznane straty moralne".
* "Na plaży okazało się, że dozwolone jest opalanie topless. Moje wakacje nie udały się, bo mąż całymi dniami oglądał się za innymi kobietami z gołymi cyckami".
* "Podczas wczasów w greckim hotelu Niemcy mieszkając obok zachowywali się niezwykle hałaśliwie. Mieliśmy zmarnowany urlop. Państwa obowiązkiem jeszcze przed wyjazdem było przestrzec nas przed głośnymi i niekulturalnymi gośćmi hotelowymi".
* "Lot z Jamajki zajął nam aż 9 godzin. Ciekawe, że Amerykanie mogli wrócić do domu już po trzech. Dlaczego wasze biuro nie ma takich szybkich samolotów?".
* "Greckie wakacje okazały się koszmarem. Miejscowi sprzedawcy byli leniwi. Zamykali sklepy po południu, kiedy akurat my schodziliśmy z plaży. Ich sjesta powinna być zabroniona! Przez brak olejku do opalania zostałam poparzona. Domagam się zadośćuczynienia".
* "Rezygnuję z jutrzejszej wycieczki na Majorkę, ponieważ wracający stamtąd znajomi poinformowali mnie, iż nikt tam nie mówi po polsku. Domagam się zwrotu całości zapłaty".
* "Zostałam przez was zagłodzona: w hotelu ani w żadnej odwiedzanej przeze mnie tureckiej restauracji nie ma naszego chleba, serwowano pszenny miejscowy, a ja nie jadam białego pieczywa".

Jeszcze więcej skarg...

- Plaża była zbyt piaszczysta, proszę o zwrot kosztów ponieważ w folderze było napisane o sztucznym zapiaszczeniu plaży.
- Od sprzedawcy na ulicy za 5 euro kupiliśmy okulary przeciwsłoneczne firmy "RAY-BAN". Zostaliśmy oszukani, bo okazało się że są podrobione.
- Nikt nam nie powiedział, że w morzu są ryby. Dzieci były zaskoczone.
- Opalanie topless powinno być zabronione. Moje wakacje nie udały się, bo mąż całymi dniami oglądał się za innymi, półnagimi kobietami.
- Lot z Jamajki zajął nam aż dziewięć godzin. Ciekawe że Amerykanie mogli wrócić do domu już po trzech. Dlaczego wasza agencja nie ma takich szybkich samolotów?
- Ja i mój narzeczony zabukowaliśmy pokój z dwoma oddzielnymi łóżkami. Tymczasem otrzymaliśmy jedno podwójne. Pociągam państwa do odpowiedzialności za ciążę, w którą zaszłam, a której by nie było, gdybyśmy otrzymali to, o co prosiliśmy.
- Porównałam rozmiar naszego dwupokojowego apartamentu z trzypokojowym, który przydzielili państwo naszym znajomym. Był znacząco mniejszy, domagam się zwrotu kosztów.
- W broszurze napisali państwo: "W hotelu nie ma fryzjerów". Jesteśmy stażystami tego zawodu. Czy możemy tam zamieszkać na stałe?
- Jesteśmy oburzeni z powodu naszych wczasów w Hiszpanii. recepcjonistka mówiła po hiszpańsku, jedzenie było hiszpańskie. Za dużo obcokrajowców.
- Musieliśmy stać w kolejce za lodami na zewnątrz, to oburzające, bez żadnej klimatyzacji.
- Państwa obowiązkiem jeszcze przed wyjazdem było przestrzec nas przed głośnymi i niekulturalnymi gośćmi hotelowymi.
- Lokalni sprzedawcy są leniwi. Zamykają sklepy popołudniu(sjesta).Bardzo często miałam ochotę coś kupić właśnie w trakcie tej ich sjesty, która powinna być zabroniona.
- W czasie moich wakacji na Goa (Indie) byłam rozczarowana tym, że praktycznie każda potrawa restauracyjna serwuje curry. Nie jadam pikantnych potraw.
- Jedna z rezydentek hotelu groziła, że zadzwoni na policję, twierdząc, że została zamknięta na klucz przez personel w pokoju. Tymczasem, okazało się, że omyłkowo wywiesiła kartkę "nie przeszkadzać".
- Zabukowaliśmy wycieczkę do parku wodnego, ale nikt nam nie powiedział, że mamy ze sobą zabrać kostiumy kąpielowe i ręczniki.
- Dopiero na miejscu okazało się, że piasek na plaży nie jest taki jak na ulotce. Na zdjęciu był żółty, a tak naprawdę był biały, to oburzające.
- Zostałam pokąsana przez komara na plaży. Nikt z państwa nie powiedział, że mogą kąsać.
- gość w hotelu Novotel w Australii narzekał, że zupa była zbyt gęsta i mocna, a pracownicy śmiali się, że jest turysta, który je sosy,

Turysta, który mieszkał w luksusowym African Lodge złożył skargę na to, że zobaczył słonia, który miał wzwód. Tłumaczył, że widok ten zepsuł mu miesiąc miodowy, ponieważ popadł w kompleksy,

Inna z turystek zażądała zwrotu pieniędzy, gdyż w jej hotelu oprócz hiszpańskiego jedzenia i recepcjonistki nie było żadnych Hiszpanów,

"Ci leniwi sklepikarze zamykają sklep w godzinach popołudniowych. Akurat wtedy, gdy mam do zakupu niezbędne rzeczy. Lenie".

elondyn.co.uk Brytyjska gazeta "Telegraph" opublikowała listę 10 najzabawniejszych skarg turystów kierowanych do organizatorów wycieczek. Badania zostały przeprowadzone przez Thomas Cook i ABTA.

Beata Sypuła

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Materiał oryginalny: Głupie, głupsze i najgłupsze skargi klientów biur podróży - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czupakabra

Chyba tego o zbyt piaszczystej plaży

P
Praworządny

Wielu turystów uważa się za tych ,że zawsze mają rację więc dlatego im się wszystko należy co zażądają bo zapłacili sami nie wiedzą za co tak sobie wyobrażają swoje ego.
Absolutnie nie znają prawa ale wszędzie im się należą pieniądze lub niezapłacone usługi.

p
polak emigrant

tylko madra sie wyg***** g***** jest po prostu g*****

s
sdfad

A może teraz dla porównania przedstawimy najbardziej absurdalne ale i realne oszustwa biur podróży i z nich się pośmiejemy ? Czytając ten artykuł mam wrażenie, że ludzie to głupcy a biura podróży to dobrze zorganizowane agencje. Niestety polskim biurom też mamy wiele do zarzucenia, daleko im do standardów Zachodu. Często wysyłają Polaków do innych hoteli niż te na zdjęciach, nie odpowiadają za opóźnienia itp...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3