https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

I bez igrzysk mamy prawo liczyć na wielkie inwestycje. Politycy muszą tego dopilnować

Piotr Rąpalski, Dawid Serafin
Marszałek Małopolski Marek Sowa uważa, że igrzyska byłyby pomocne w walce o pieniądze na inwestycje, ale nie są niezbędne
Marszałek Małopolski Marek Sowa uważa, że igrzyska byłyby pomocne w walce o pieniądze na inwestycje, ale nie są niezbędne Andrzej Banaś
Urzędnicy z prezydentem Jackiem Majchrowskim na czele straszą nas, że Kraków i Małopolska bez igrzysk straciły miliardy złotych na inwestycje.

Zamiast płakać nad igrzyskami - róbcie swoje [KOMENTARZ]

Okazuje się jednak, że np. na drogi już są pieniądze. Choćby wczoraj otwarto oferty przetargowe na budowę krakowskiego odcinka trasy S7. Z kolei inne inwestycje zgłoszone zostały do dofinansowania unijnego, a Małopolska dostanie więcej pieniędzy z Brukseli do roku 2020 niż w latach 2007-2014. Oczywiście wiele zależy od aktywności naszych polityków, którzy muszą przekonać rząd do lokowania środków w naszym regionie. Brak igrzysk nie może być dla nich alibi, że nie da się wywalczyć tych funduszy.

Te drogi będą na pewno

Trasa S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska ma być gotowa najpóźniej do wiosny 2017 roku. Koszt ok. 600 mln zł. Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty firm budowlanych (zgłosiło się 9), które chcą postawić drogę. Zwycięzca ma zostać wyłoniony do końca lipca br.

- Wygrana firma będzie miała dwa tygodnie na przystąpienie do prac - tłumaczy Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA.
- Spróbujemy powalczyć, by odcinek był przejezdny już na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie w roku 2016 - mówi Ireneusz Raś, poseł PO. Dodaje, że ŚDM mogą zamiast igrzysk pomóc w rozmowach z rządem, choćby w kwestii dofinansowania rozwoju sieci monitoringu w Krakowie, by poprawić bezpieczeństwo milionów pielgrzymów. Trzeba wydać na to co najmniej 40 mln zł.

- Igrzyska by się przydały, ale i tak będziemy dociskać rząd w kwestiach ważnych inwestycji - dodaje Raś. Na odcinek S7 z Krakowa do woj. świętokrzyskiego zbierana jest już dokumentacja. Ma być gotowa w tym roku. Trwają też prace archeologiczne na przebiegu trasy. Jej budowa ma się rozpocząć w 2017 r.

- Będę dalej pilnował realizacji tej inwestycji. Organizuję za tydzień spotkanie z samorządowcami z gmin na jej przebiegu, aby wykluczyć ewentualne protesty mieszkańców - zapewnia Józef Lassota, poseł PO. Mówi, że nie ma zagrożenia finansowania tego projektu.

-Czekamy tylko na dokumenty. Formalności to główne przeszkody, a nie brak igrzysk - dodaje. Przygotowana jest też przebudowa S7 na 17-kilometrowym odcinku Lubień - Rabka, warta 3,5 mld zł. Brakuje tylko pozwolenia na realizację inwestycji od wojewody, by ogłosić przetarg.

- Chcemy doprowadzić do tego, by go ogłoszono jeszcze w lipcu br. Wtedy prace ruszyłyby jesienią - zapowiada poseł Raś. W złożonym wniosku aplikacyjnym była także mowa o tym, że jeśli będą igrzyska, zostaną wyremontowane drogi wojewódzkie na Podhalu, m.in. trasa łącząca Poronin z Bukowiną czy Białkę k. Makowa Podhalańskiego z Zakopanem. Brak igrzysk wcale nie przekreśla szans na szybki remont tych dróg.

- Drogi będą remontowane i pieniądze na nie będą. O szczegółach będziemy mogli rozmawiać już pod koniec tygodnia - zdradza Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Wysokość kwot zależy od podziału unijnej dotacji
- Zrobimy część z tych dróg. Na przykład Chabówka - Kościelisko - Zakopane. Mamy już projekt - mówi Marek Sowa, marszałek Małopolski.

Zawalczą o duże projekty

Marszałek Małopolski przyznaje, że straciliśmy szansę na szybką realizację drogi od Rdzawki do Nowego Targu, bo była związana z organizacją igrzysk. Koszt 1,6 mld zł. Uważa, że rząd powinien dać pieniądze na inne projekty.

- Nasze działania przyczyniły się już do rychłej budowy S7. Teraz w pierwszej kolejności będziemy zabiegać o drogę z Brzeska do Nowego Sącza i północną obwodnicę Krakowa - mówi marszałek Sowa. Pierwsza inwestycja to koszt 2,5 mld zł, druga 1,8 mld.

- Doprowadzimy do tego, że do 2020 r. północna obwodnica będzie już na pewno w realizacji - mówi Grzegorz Lipiec, przewodniczący PO w Małopolsce. Dodaje, że w imieniu ludzi z województwa i z Platformy dociera do premiera Paweł Graś.
- Widzieliśmy się z Donaldem Tuskiem przed referendum, rozmawialiśmy o północnej obwodnicy i mamy sprawę dalej załatwić z wicepremier Elżbietą Bieńkowską. Brak igrzysk utrudnia sprawę, ale jej nie przekreśla - dodaje Lipiec. Poseł Raś uważa, że jest szansa, aby obwodnica w tym czasie przecięła gminę Zielonki i doszła do Węgrzc, gdzie połączy się z DK 7.
- To już będzie duże ułatwienie dla kierowców i niewiele zostanie do zrobienia - mówi Raś.

Pieniędzy przecież więcej

Według szacunków, Małopolska dostanie w latach 2014-2020 ok. 30 mld zł dotacji. Dużo więcej niż w latach 2007-2014. Kwota samego Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, gdzie pieniądze rozdziela zarząd województwa, podskoczy z 7,5 mld zł do 12 mld zł.

Ponadto pojawi się nowa, dodatkowa pula pieniędzy dla Krakowa. To tzw. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Tu już Kraków i jego ościenne gminy mają zapewniony 1 mld zł dotacji. W tym np. 210 mln zł na wymianę pieców węglowych (a gmina już pozyskała 32 mln zł z innych programów i może liczyć jeszcze na drugie tyle) oraz 252 mln zł na ścieżki rowerowe, ekologiczne autobusy, parkingi park&ride. We wniosku aplikacyjnym o igrzyska obiecywano wydać 1,2 mld zł na te cele.
Fakt, to więcej, ale jest i nowa pula pieniędzy. To aż 2 mld euro, czyli 8,4 mld zł do podziału między 18 dużych metropolii. Kraków stara się tu m.in. o sfinansowanie rozbudowy sieci ciepłowniczej za ok. 500 mln zł, budowę tramwaju do Mistrzejowic (142 mln zł) i Górki Narodowej (180 mln zł). Co ciekawe, Warszawa w tej puli pieniędzy nie będzie mogła upatrywać finansowania metra, na którego budowę dostała wcześniej 3 mld zł.

- Kraków powinien dostać sporo, jako drugie miasto co do wielkości w Polsce - przewiduje Janusz Moskwa, dyrektor biura funduszy unijnych UMK. Dodaje, że jest już wstępna akceptacja dla tych projektów.

To tylko niewielka część z ok. 80 mld euro, które w latach 2014-2020 ma otrzymać Polska z UE. Pieniądze na pozostałe inwestycje będą przekazywane przez rząd, np. w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Tu Kraków liczy m.in. na trasę Zwierzyniecką, Łagiewnicką z tramwajem, przebudowę linii na ul. Kocmyrzowskiej, metro. Tu projekty będą rywalizować w konkursach, liczyć powinno się ich przygotowanie, jakość.

- W przypadku podobnie ocenianych projektów igrzyska byłyby impulsem, by przechylić szalę na korzyść Małopolski - przyznaje Marek Sowa, marszałek. - Ale będziemy używać innych argumentów, obiektywnych i wyliczanych. I potrzeb mieszkańców - dodaje.

Warto pamiętać, że Kraków w poprzedniej perspektywie unijnej sam uzyskał niemal 2 mld zł dotacji. Buduje za to m.in. Centrum Kongresowe, spalarnię odpadów, linię tramwajową Lipska - Wielicka i przebudowuje trasę z ronda Mogilskiego do Nowej Huty. Bez igrzysk. Krakowscy urzędnicy już zmieniają zdanie w tej sprawie, mówiąc o olimpijskiej porażce w referendum.

- Zatriumfował zdrowy rozsądek. Krakowianie uważają, że Kraków jest ważny, że inwestycje nam się po prostu należą - powiedziała Magdalena Sroka, wiceprezydent miasta komentując wyniki referendum.

Kolej też sporo zyska

- Faktycznie w projekcie igrzysk zapisano modernizację linii kolejowej Kraków - Zakopane. Teraz o tym się nie mówi, ale w Małopolsce inwestycje na kolei i tak będą spore. Według marszałka Marka Sowy, mamy realną szansę na budowę drugiej pary torów z Krakowa Głównego do Płaszowa, co zwiększy przepustowość Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz na budowę trzech łącznic kolejowych w Krakowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. To może skrócić o godzinę przejazd z Krakowa do Zakopanego.
- Możliwa jest też warta 6 mld zł budowa nowej linii kolejowej Kraków-Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark i połączenie jej z modernizowaną linią kolejową nr 105 Chabówka - Nowy Sącz.
- Należy pamiętać także, że już realizowana jest przebudowa linii Kraków - Balice wraz z budową stacji przy lotnisku.

Zaskakująca wypowiedź Sroki: W referendum zatriumfował zdrowy rozsądek [WIDEO]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
slavekk
EURO tez mialo byc...
O
Ola
Wszyscy na PO psioczą ile wlezie a jak przychodzą wybory to Kraków jak oszalały głosuje na tych złodziei. To jakaś hipokryzja albo masochizm. Nie wiem jak to nazwać.
N
Nina
Precz z PO, partią prezydenta Przyjazny Kraków - nie wiadomo komu przyjazny, pewnie prezydentowi, bo zawsze tak głosują jak on chce. Nie wybierajmy też tych odwiecznych, 20 lat zasiadających w radzie kolesiów Majchrowskiego z PiSu, którzy tylko udają, że coś chcą dla ludzi zrobić. Pozorują działania i tyle. Za co Duda dostał tyle głosów naszym okręgu? Czy on coś dla nas zrobił? To zwykły karierowicz zwiewający do Brukseli, ponieważ wiedział, że nie ma szans na prezydenturę. Ludzie się na nim już w Krakowie poznali. Następny koleś Majchrowskiego.
M
Mati
Róża Grafin von Thun und...... bezprawnie, nielegalnie użyła tytułu - grafin to przecież nie nazwisko a tytuł hrabina co jest zabronione w prawie wyborczym gdyż mogło wpłynąć na liczbę głosów. Dlaczego jedna mogła a inni nie? Też mogli sobie dopisać hrabia albo margrabia albo profesor. Róża - bezprawnie wybrana! Skandal!
J
Janek
Ciągle obiecują i g...o z tego!!!
S
SS
Straszycie nas....poczekajcie do wyborów samorządowych. Wtedy to wy będziecie mieć strachy w gadziach.
g
grzaniec
C o ten S owa pierd@li? Przyczynili sie do rychlego zbudowania S7?!? No ja chyba snie, albo mowi o S7 w Jankach!?! Pogadaj pan z Fedorowiczem on tez sie przyczynil! Zbudowanie drogi o dlugosci 4km ktora ma gotowe papiery na budowe od 4lat to nie jest kjm zadne przyczynienie sie. Reszte bredni szkoda komentowac bo sprowadza sie do prostego ... jak wygramy wybory to pod koniec roku pogadamy... tzn juz za "dwa Rasie" (jednostka czasu = 2 miesiace) budowa ruszy... czyli za 4 lata. Pierd$%^ne zlodzieje.
T
Tusk Vision Network
Jak zwykle platfusy obiecanki cacanki a Krakusom głosującym na oszustów radość...hahaha tyle baranów znowu w Krakowie głosowało na złodziei z peło. A cóż to ta ... "und hohenstein" zrobiła dla Krakowa, gó..wno.
k
krakus
Akurat wczesniejsze artykuly mowily ze nic nie dostaniemy oprocz 4km obwodnicy ktora wczesniej miala byc a nie dostaniemy bo nas nie lubia w warszawie a TUSK obiecuje i Ras i inni bo sie wybory zblizaja, ciekawe jest to ze Gdansk dostal dwa razy wiecej kasy na inwestycje niz my a jest o wiele mniejszy a my drugie miasto w polsce nie mamy obwodnicy i s7, wylotka na warszawe to dramat i oni teraz to zobaczyli jak sie wybory zblizaja a my codziennie w korkach stoimy i klniemy i jezdzimy po drogach jak w dzungli: kocmyrzowska, biezanowska, cechowa i inne odwdzieczmy sie PLATFORMIE w wyborach samorzadowych na jesien
K
KR
Dalej nie wierzę w tą propagandową papkę którą piszę ta gazeta. Ludzie otrząśnijcie się! To samo słyszałem kilka lat temu, kilka lat temu mieliśmy już kończyć niektóre inwestycje! I co? Znowu to samo, kolejny artykuł z którego nic nie wynika, kolejna papka!
;alsdkjf;dslkj
ciągle będzie, jest planowane itd. A co zostało zrobione? wschodnia obwodnica miała być zgodnie z planami ukończona w 2012 a teraz mamy 2014 i dopiero przetarg jest rozstrzygany. Przez ponad 5 lat pomimo kompletnej dokumentacji budowa była blokowana. S7 w stronę Warszawy: Przez 7 lat prace projektowe zostały całkowicie wstrzymane. Zgodnie z planami jej budowa miała się rozpoczynać. Linia Kraków-Katowice to skandal na skalę europejską Inwestycja miała w tym roku być kończona a nie została rozpoczęta. Unijne środki w kwocie blisko miliarda zł na tę inwestycję zostały stracone. Wymieniać można wiele. I teraz te zapowiedzi - kompletnie nierealistyczne. Jak można mówic o planach skoro wcześniejsze w ogóle nie były realizowane. Sprawa jest jasna. Bez zmiany władzy nie ma szans na inwestycje. Obecna opcja miała dużo czasu - 2 kadencje aby realizować inwestycje. Małopolskę miała w d... więc jeśli nie straci władzy nadal będzie mieć. Porównując inwestycje centralne w Gdańsku lub Wrocławiu Kraków nie otrzymuje ani 1/5 tego co tam otrzymują. To żadna łaska. Pracujemy, płacimy podatki i powinniśmy być na równi traktowani, tamte miasta nie potrzebowały olimpiady aby otrzymywać olbrzymie pieniądze z budżetu centralnego. To skandal co się dzieje. Po ostatnim referendum Kraków zyskał duży szacunek. Jestem dumny z tego miasta.
k
krk
Zgadzam się, z wyjątkiem jednego- odcinek Lubień - Rabka jest niezbędny, jak również słusznie wspomniana droga do Bielska-Białej. Z resztą zgadzam się w 100 % -sam jestem zawiedziony PO...Teraz muszą się naprawdę wysilić, żebym na nich dalej stawiał (m.in. ściągnięciem więcej pieniędzy dla Krakowa na kolejne inwestycje)
m
marek popiela
Chcialem wzystkim przypomniec ze Sowa jest kuzynem Tuska i ze urodzil sie jako Marek Uhl czyli tlumaczas na polski Marek Sowa. Przed wyborami za rada Tuska przyjal polska wersja nazwiska aby miec szanse na wygranie wyborow.
m
marek popiela
Mysle ze inwestycje na miare miasta ktorego prezydentem jest niejaki Machlojski bylaby inwestycja w szyny aby sie nie wyginaly, zwalszcza te na Limanowskiego. I tutaj wlasnie potrzebna jest aktywnosc tak zwanych politykow czyli po prostu zlodzieji z przyzwoleniem (glejtem), byc moze Rozy uda sie cos ukrasc w Brukseli na te szyny?
ś
św.NH
Gang zawsze gotowy to trzepania naszej kasy.
Co by nie robić Majchi XIII posterunek robi z nas idiotów
i jeszcze nie raz zrobi.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska