https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Informacyjna rewolucja w Krakowie

Arkadiusz Maciejowski
Tablice mają podawać dane m.in. o opóźnieniach tramwajów
Tablice mają podawać dane m.in. o opóźnieniach tramwajów Andrzej Banaś
Elektroniczne tablice wyświetlające rozkład jazdy na wszystkich przystankach tramwajowych. Więcej przydatnych informacji dla pasażerów - np. o awariach czy kolizjach, które powodują opóźnienia komunikacji miejskiej. Na te nowe rozwiązania Kraków chce wydać w ciągu najbliższych trzech lat ok. 45 mln zł, w większości ze środków unijnych.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił właśnie pierwszy przetarg na dostarczenie nowych urządzeń.

Już w przyszłym roku niemal wszystkie przystanki tramwajowe wyposażone zostaną w elektroniczne tablice wyświetlające rozkład jazdy. W sumie do Krakowa ma trafić 205 nowych urządzeń. Dodatkowo ZIKiT kupi komputery pokładowe, tak żeby wszystkie tramwaje w mieście były widoczne w systemie (obecnie jeszcze blisko 15 proc. pojazdów nie współdziała z tablicami).

W następnej kolejności takie tablice pojawią się także na przystankach autobusowych.

Bardzo przydatne dla pasażerów mają być też nowe funkcjonalności systemu. Jeżeli gdzieś w mieście wygnie się szyna, dojdzie do awarii prądu czy kolizji, która zatrzyma tramwaje bądź autobusy, informacja o tym również wyświetli się na tablicy na przystanku (obecnie takie incydenty nie są przez system rejestrowane).

- Dyspozytorzy będą mogli za pomocą systemu skierować tramwaje na trasy objazdowe, a informacja pasażerska, podawana na tablicach, automatycznie uwzględni te zmiany i dostosuje do nich wyświetlane czasy przejazdów - tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Firma, która wygra ogłoszony właśnie przetarg, będzie musiała przygotować m.in. aplikację do analiz danych statystycznych, współpracującą z systemem.

- Dzięki temu będzie można zbadać, w którym miejscu pojazdy komunikacji miejskiej mają najczęściej opóźnienia lub przyjeżdżają wcześniej, niż powinny - wyjaśnia Hamarnik. - To pozwoli nam korygować programy sygnalizacji świetlnej czy rozkłady jazdy.

Zdecydowanie rzadziej ma też dochodzić np. do awarii tablic. Obecnie łączność między urządzeniami a systemem prowadzona jest za pomocą sieci telefonicznej, która często zawodzi. Teraz miasto chce, aby informacje przesyłane były kablami światłowodowymi.

W ramach rozbudowy całego systemu rozwijany ma być także na kolejnych odcinkach priorytet przejazdu dla tramwajów, tak aby na skrzyżowaniach i rondach nie zatrzymywało ich czerwone światło. - Docelowo tramwaje będą miały pierwszeństwo m.in. na trasie od Bronowic do ul. Karmelickiej oraz na rondzie Grzegórzeckim i dalej w stronę al. Pokoju, a także na trasie do ul. Czerwone Maki na Ruczaju - informuje Piotr Hamarnik.

Miss Małopolski 2012! Zobacz zdjęcia ślicznych kandydatek i oddaj głos!

Trwa plebiscyt na Superkota! Zgłoś swojego zwierzaka i zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wiśka
Kiedy te tablice będą na Mistrzejowicach
m
mieszkaniec
Masz rację. Można dodać, że jest skandalem zamykanie wyjścia przez galerię gdy jest ona nieczynna. Po co tablice gdy jazda w tłoku, nie mają na co pieniędzy wydawać. Lepiej zwiększyli by częstotliwość.
T
Tiger
Zamiast wydawać min. nasze pieniądze na tablice świetlne, super fontanny i inne duperele zajmijcie się prawdziwymi problemami miasta:
1. szybki tramwaj to spóźniony projekt o lata - potrzebujemy METRA !!!
2. drogi w rozsypce - przestańcie łatać i zacznijcie kompleksowe remonty bo jazda w mieście przypomina - jadę dziurą a tutaj nagle asfalt !!!
3. Zamiast budować nam kolejne galerie z parkingami, zacznijcie stawiać same parkingi dbając o nasze rodzime małe i średnie firmy !!! Mamy dość wywożenia zysku zagranicę i płacenia groszy na umowy śmieciowe naszym rodakom przez właścicieli zachodnich sklepów w galeriach !!!
4. Przestańcie modernizować obiekty, które nadają się do rozbiórki i ponownego postawienia np Dworzec Główny PKP. Ludzie którzy są odpowiedzialni za takie usytuowanie Galerii Krakowskiej i zmuszanie nas do przechodzenia przez nią w celu dotarcia na dworzec powinni podziwiać świat za krat !!!
I na koniec, Krakowem rządzi banda skorumpowanych urzędasów. Czas z tym skończyć! Popatrzcie Krakowianie na Katowice, jak się rozwijają ile mają nowych sensownych inwestycji a zarobki zbliżone do tych w Warszawie i to nie jest ściema, to są fakty!
u
ula
Nie tylko gdy ktos nie ma przy sobie zegarka. Wyswietlacze podaja czas rzeczywisty czas przyjazdu tramwaju, nie rozkladowy...
P
Podpisem
jaka rewolucja?
wydawanie pieniędzy na gadżety :-/
po 1. klima w lecie
po 2. ogrzewanie w zimie
a nie... duperele :-/
!!!!!!!!!!!!!!!
nie maja na co kasy wydawać lepiej za te pieniądze zróbcie nowe miejsca pracy hu...... mnie obchodzi co i gdzie się dzieje Naród Polski właśnie tak się nauczył sensacja goni sensacje !!!!!!!!!!P................Y
p
podpis-srodpis
zagadka:
kto wygra przetarg i dlaczego będzie to kolega prezydĘta Macka Jajchrowskiego
C
Chl
Wymienili na inne, producenta tego samego co na Pl. Wszystkich Świętych.
Pierwotnie zamówionych nie dali rady przystosować i podejrzewam, że gdzieś rdzewieją teraz razem z przenośnymi wypasionymi toaletami, które miały stać na Plantach a nie zgodził się na nie konserwator.
Z
Zbyszek N.Amsterdam
Co tam u Smoka?zdechl z braku dziewic?
H
Henio
Oby te wyświetlacze informujące o kolizjach i opóźnieniach były wykorzystywane jak najrzadziej! Z drugiej strony, lepiej wiedzieć jak jest niż żyć w błogiej nieświadomości.

Zastanawiam się, czy któraś z odpowiedzialnych instytucji prowadzi statystykę opóźnień komunikacji. Czy przynajmniej 50% pojazdów jeździ zgodnie z rozkładem?
E
Ef
Do Małego Płaszowa tablice działają.
k
kokos
... który ładnie wygląda i trochę rzeczywiście pomaga, jeśli ktoś nie ma przy sobie zegarka czy komórki, ale wolałbym, żeby te 45 milionów przeznaczyć np. na zakup kolejnych nowych Bombardierów czy autobusów lub zmodernizować którąś z lini tramwajowych, coby pojazdy mogły szybciej jeździć.
h
hm
A jak tam sytuacja z tablicami na trasie do Małego Płaszowa, działają już?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska