https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest zezwolenie na budowę ważnej obwodnicy na północ od Brzeska. Przyborów i Rudy-Rysie odetchną z ulgą

Paweł Michalczyk
Miejsce na terenie Bucza, w którym kierowcy muszą zjeżdżać z obwodnicy na stary odcinek DW 768
Miejsce na terenie Bucza, w którym kierowcy muszą zjeżdżać z obwodnicy na stary odcinek DW 768 Paweł Michalczyk
W najbliższych tygodniach powinna się rozpocząć długo oczekiwana budowa obwodnicy miejscowości Przyborów i Rudy-Rysie w powiecie brzeskim. Na odcinku drogi wojewódzkiej nr 768 zginęło już 9 osób. Wojewoda małopolski wydał właśnie ZRID, czyli dokument zezwalający na rozpoczęcie. Przetarg na budowę 6,5-kilometrowego odcinka jest już ogłoszony.

Droga wojewódzka nr 768 między Brzeskiej a Szczurową to ważny szlak komunikacyjny na północ od autostrady A4. Trasę tę wybiera wiele osób podróżujących od strony Warszawy i Kielc w stronę Nowego Sącza i Krynicy. Znaczącą część pojazdów stanowią ciężarówki dojeżdżające do okolicznych żwirowni. W 2021 roku policzono, że odcinkiem tym przejeżdża 5600 pojazdów na dobę, z czego 1050 stanowią tiry.

Niestety wciąż kilka kilometrów tej drogi wiedzie poprzez tereny zabudowane, co tragicznie odbija się w policyjnych statystykach. W ostatnich latach zginęło tam już dziewięć osób. - Jest tam wręcz szlak krzyży, po lewej stronie, jadąc od strony Brzeska – zwraca uwagę Krzysztof Przepiórka, społecznik, mieszkaniec wsi Rudy-Rysie.

Jak dotąd ruch tranzytowy między Brzeskiem a Szczurową wyprowadzono poza tereny zabudowane na dwóch fragmentach DW 768. W 2011 roku oddano do użytku zachodnią obwodnicę Szczurowej, Niedzielisk oraz Górki (ośmiokilometrowy odcinek kosztował wówczas 56 mln zł), a obwodnicę między Brzeskiem a Mokrzyskami przekazano kierowcom w roku 2015 (5,2 kilometra wybudowano wtedy za 39,6 mln zł). Wciąż brakuje środkowego odcinka o długości 6,5 kilometra na wysokości Przyborowa i Rudy-Rysia. W efekcie kierowcy na rondzie w Buczu muszą zjeżdżać na "starą" DW 768 i kontynuować podróż wśród gęstej zabudowy drogą w dużej mierze bez chodników.

Od kilku lat trwały przygotowania do wybudowania zachodniej obwodnicy Przyborowa i Rudy-Rysia. W 2023 roku pojawiła się promesa z rządowych funduszy w ramach Polskiego Ładu na 100 mln zł, a początkiem 2024 roku na biurko wojewody małopolskiego trafił wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID-u). 29 sierpnia kluczowy dla inwestycji dokument został wydany z rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor może od razu przystąpić do działania w terenie.

Przetarg na budowę "połączenia węzła A4 Brzesko z DW 768 – etap II", bo tak oficjalnie nazwano inwestycję, ogłoszono pod koniec czerwca. Termin składania ofert mija 23 września.

Nowa droga powstanie na terenie powiatu brzeskiego w gminach Brzesko (miejscowość Bucze), Borzęcin (Przyborów), Szczurowa (Rudy-Rysie, Strzelce Wielkie i Niedzieliska) oraz na terenie powiatu bocheńskiego w gminie Rzezawa (miejscowość Bratucice). W postępowaniu prowadzonym przez wojewodę w sprawie wydania decyzji ZRID było blisko 300 stron postępowania, a inwestycją objętych jest 200 działek.

Nowa droga zacznie się od wylotu ronda na skrzyżowaniu DW 768 i ul. Zagrodzkiej we wsi Bucze (gmina Brzesko) aż do obwodnicy Szczurowej w Niedzieliskach (gm. Szczurowa). Zaplanowano też budowę wzdłuż obwodnicy jezdni dodatkowych wraz z mijankami, rozbudowę dróg gminnych, przebudowę starodroża DW 768, budowę obiektów mostowych, przebudowę rowów melioracyjnych, budowę obiektów inżynierskich oraz chodników.

Wykonawca będzie miał na budowę 27 miesięcy, kierowcy mogliby z niej korzystać nie wcześniej niż na początku 2027 roku.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska