Każdy chce się przejechać drezyną. Przyjeżdżają tu turyści z...

    Każdy chce się przejechać drezyną. Przyjeżdżają tu turyści z całej Polski

    Zdjęcie autora materiału
    Sławomir Bromboszcz

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Każdy chce się przejechać drezyną. Przyjeżdżają tu turyści z całej Polski
    1/5
    przejdź do galerii
    Niewielka wieś Regulice koło Alwerni za sprawą pasjonatów stała się ewenementem na skalę kraju. To właśnie tam można wybrać się w wyjątkową podróż drezyną po zamkniętej linii kolejowej 103.
    Niewielkie, żółte maszyny poruszające się codziennie popołudniami po torach w okolicy Regulic od początku lipca przyciągają wzrok mieszkańców i przejeżdżających tamtędy kierowców.

    - Ludzie się zatrzymują, uśmiechają, dzieci nam machają. Mają dużo radości, bo pierwszy raz w życiu widzą taki pojazd - mówi Michał Ściana, jeden z pomysłodawców uruchomienia lokalnej kolei drezynowej. Kultywuje on rodzinne tradycje, bo jego dziadkowie i rodzice pracowali na kolei.


    Jeszcze większą frajdę sprawia sama jazda drezyną. Podróż płaskimi odcinkami nie wymaga praktycznie od pedałujących wysiłku. Można skupić się na pięknym krajobrazie, otaczających lasach i zieleni.

    Spontaniczny pomysł

    Pomysł, by po zamkniętej linii kolejowej 103 jeździły drezyny narodził się spontanicznie. Z taką inicjatywą wyszedł Grzegorz Pater, lokalny społecznik.

    - Nie chciałem, by złomiarze rozkradli pozostałości po linii. Postanowiliśmy zrobić z niej użytek, atrakcje turystyczną - mówi Grzegorz Pater. Od pojawienia się pomysłu do realizacji planu minęły dwa lata. Konieczne było wydzierżawienie torów od Polskich Linii Kolejowych. Nie było z tym większych problemów.

    Najwięcej pracy kosztowała odbudowa częściowo zdewastowanej linii. Niektóre jej elementy został rozkradzione. Kolejarze podzielili się z pasjonatami wiedzą nt. naprawy torów. Z pomocą przyjaciół i rodzin od stycznia br. w wolnym czasie mozolnie naprawiali fragmenty sześciokilometrowego odcinka.

    Zobacz galerię

    Później z własnych oszczędności zakupili trzy drezyny. Każda waży po ok. 100 kg i można nimi bezpiecznie jeździć 15 - 20 km na godz. Po dotarciu, do celu jedna osoba jest w stanie ją obrócić. Gdy pojazd przecina drogę, wówczas osoba kierująca ruchem wysiada i zatrzymuje samochody.

    Są dwie trasy

    Turyści mogą wybrać się w podróż jedną z dwóch tras. Krótsza do Alwerni i z powrotem ma 5 km, podróż nią trwa 45 minut. To płaski, łatwy odcinek. Bardziej wymagająca jest 11,2 km trasa przez Nieporaz do Alwerni. Tam do pokonania jest podjazd, jednak jest więcej atrakcji m.in. Ekomuzeum Garncarstwa i lokalna winnica. Taka wycieczka trwa 2 godz. Bilet na krótszą trasę kosztuje 10 zł, na dłużą 15 zł.

    Pomysłodawcy nie wykluczają, że w przyszłym roku dokupią kolejne drezyny z myślą o wycieczkach szkolnych. W Małopolsce i na Śląsku nie ma nigdzie podobnej atrakcji.





    Autor: Sławomir Bromboszcz, Gazeta Krakowska

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Żałosne i trzeba płakać

    a nie podniecać sie jak dzieci (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    linia kolejowa łącząca Trzebinię z Wadowicami, zelektryfikowana! został ZRUJNOWANA i ZNIWECZONA przez ówczesną reformę niszczycielską z 2000 roku kiedy jednego dnia w Polsce zlikwidowano 1000 km...rozwiń całość

    linia kolejowa łącząca Trzebinię z Wadowicami, zelektryfikowana! został ZRUJNOWANA i ZNIWECZONA przez ówczesną reformę niszczycielską z 2000 roku kiedy jednego dnia w Polsce zlikwidowano 1000 km linii kolejowych!!! Linia która mogła stanowić niezły obwód w sytuacji dzisiejszego zatłoczenia samochodami, korkami i wypadkami! Majątek narodowy został bezkarnie zrujnowany ,resztę rozkradli złodzieje. W Czechach sytuacja taka byłaby nie do pomyslenia i skutkowałaby skandalem na skalę całego kraju!zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    NAUCZYCIEL ROKU | Trwa głosowanie

    NAUCZYCIEL ROKU | Trwa głosowanie

    Tak budowano dawną zakopiankę! [ZDJĘCIA]

    Tak budowano dawną zakopiankę! [ZDJĘCIA]

    Niesamowite zdjęcia Krakowa z lat 70!

    Niesamowite zdjęcia Krakowa z lat 70!