https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozbierają 140-letnie torowisko od Męciny do Mordarki. Drezyny nie pojadą "Galicyjska Koleją Transwersalną. Koniec marzeń i nadziei

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Marzenia o drezynach rowerowych na nieużytkowanej, historycznej linii kolejowej 104 czyli Galicyjskiej Kolei Transwersalnej przepadły. Trwa demontaż torowiska oraz pozostałości po tzw. Galicjance" na odcinku od Męciny przez Pisarzową do Mordarki. Nie pomogły petycje czy listy otwarte. Atrakcja turystyczna ze stosunkowo niewielkim nakładem finansowym już tam nie powstanie.

Fenomen Galicyjskiej Kolei Transwersalnej

Galicyjska Kolej Transwersalna została wybudowana w latach 1882 – 188. Łączna długość wybudowanej w dwa lata trasy wyniosła 577 km, co budzi uzasadniony podziw, biorąc pod uwagę poziom ówczesnej techniki. GKT przebiega przez tereny województwa Małopolskiego, a przede wszystkim tu wiedzie najpiękniejszy odcinek tej trasy między Chabówką i Nowym Sączem. Dzisiaj to linia nr 104, która biegnie przez niełatwy, górski teren Beskidu Wyspowego.

Zaskoczeniem może być to, że właśnie tu znajdowała się trzecia najwyżej położona nad poziomem morza stacja kolejowa w Polsce. To stacja w Skrzydlnej.

Po latach zaniedbań na tory mają powrócić tam pociągi, bo zapowiadane od lat połączenie zwane "Podłęże - Piekiełko" ruszyło na dobre. Trwa modernizacja linii 104 Chabówka -Nowy Sącz, która wchodzi w skład historycznego połączenia. To inwestycja warta 10 miliardów złotych, z wiaduktami, mostami i tunelami. Jeden z nich ma być najdłuższy w Polsce, biorąc pod uwagę także tunele drogowe. Całość powinna być gotowa do 2030 roku.

Rozbiórka "Galicjanki" trwa

Aktualnie trwają też prace rozbiórkowe części linii, która w tym roku obchodzi 140-lecie. Pamiątka cywilizacji technicznej znika na naszych oczach. Stowarzyszenie Kolejowo Historyczne "Galicjanka" poinformowało, że ich marzenia o utworzeniu drezyn rowerowych na nieczynnym odcinku linii między stacją Męcina a miejscowością Mordarka przepadły. Firma, która podpisała umowę na modernizację i budowę nowej linii nr 104 w kontrakcie miała też rozbiórkę. Czesław Szewczyk ze Stowarzyszenia wraz z wieloma miłośnikami kolei szukał sposobu na zachowanie choć fragmentu z przeznaczeniem na nietypową atrakcję turystyczną. Co istotne stara linia w żaden sposób nie kolidowała z nowopowstająca, która biegnie po nowym śladzie. Zorganizowali nawet roboczą drezynę, która cieszyła się zainteresowanie, Ich starania nie przyniosły jednak efektu

Tu będą jeździć pociągi retro

Jak przekazała nam Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odcinek torów Fornale – Kasina Wielka – Dobra – Mszana Dolna jest przewidziany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA do pozostawienia na potrzeby pociągów retro. Dalszy zakres działań przy nim uzależniony jest od zainteresowania przewoźników oraz lokalnych organizacji. Natomiast pomiędzy miejscowościami Mordarka i Męcina przewidziano prace polegające na rozbiórce istniejącej nawierzchni torowej i części obiektów inżynierskich.

- Po zakładanej rozbiórce infrastruktury kolejowej Zarząd Dróg Powiatowych w Limanowej planuje modernizację układu drogowego - informuje Hamarnik.

Rzecznik dodaje, że możliwe jest przeznaczenie pozostałych elementów starotorza na potrzeby turystycznej trasy rowerowej, jednak decyzje w tej sprawie muszą podjęte być przez władze lokalne. Być może postanie tam ścieżka rowerowa.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska