https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy stoją w korku, bo deweloper buduje

Arkadiusz Maciejowski
Kierowcy tkwią w gigantycznych zatorach na ul. Marii Konopnickiej. A urzędnicy nie mogą nakładać kar na wykonawcę prac. Taką podpisali umowę

Coraz większe utrudnienia powoduje budowa nowego, kontrowersyjnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ul. Konopnickiej. Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu po raz kolejny poszli na rękę deweloperowi i pozwolili mu zwęzić tę jedną z najważniejszych krakowskich ulic. I doprowadzili na niej do gigantycznych korków. A będzie jeszcze gorzej, bo pod Wawel wracają tysiące studentów i ruch w mieście znacząco się zwiększy.

Najbardziej kuriozalne jest jednak to, że wczoraj około południa na placu budowy pracowało... zaledwie dwóch robotników. Urzędnicy miejscy nie mogą jednak nałożyć na wykonawcę inwestycji kar. Zwężenia mają zniknąć w połowie października.

Przypomnijmy, że skrzyżowanie ma być elementem... drogi wyjazdowej z nowego osiedla powstającego między Wilgą a ul. Wadowicką, na budowę którego zgodzili się urzędnicy. Kierowcy będą mogli wyjeżdżać z niego zarówno w stronę ronda Matecznego, jak i ronda Grun­waldzkiego. Największe kontrowersje budzi to, że na skrzyżowaniu pojawi się sygnalizacja świetlna, która może jeszcze bardziej spowolnić ruch na ul. Konopnickiej. Choć urzędnicy oczywiście przekonują, że zostanie skorelowana z światłami na rondzie Matecznego i auta nie będą zatrzymywać się dwa razy na czerwonym świetle na krótkim odcinku.

Budowa skrzyżowania – którą finansują dweloperzy – rozpoczęła się w czerwcu, lecz teraz trwa najbardziej uciążliwy etap. Kierowcy i pasażerowie MPK są oburzeni zarówno terminem, jak i tempem prowadzenia robót. – To absurd, że ul. Konopnickiej jest zwężona do jednego pasa w kierunku ronda Matecznego właśnie teraz, gdy zaczyna się rok akademicki a ruch na ulicach jest coraz większy. Te prace powinny zostać wcześniej wykonane. W piątek stałem w korku kilkadziesiąt minut – mówi Ryszard Dębowski, kierowca z Kur­dwa­nowa.

W ZIKiT mają jednak swoje argumenty. – Wykonawca musi przebudować infrastrukturę podziemną. Odbywa się to teraz, bo w wakacje modernizowany był tunel pod rondem Grun­waldzkim i nie chcieliśmy kumulować utrudnień – przekonuje Michał Pyclik z biura prasowego ZIKiT. I podkreśla, że przedstawiciele firmy RDM Śródmieście, prowadzący prace na zlecenie deweloperów, mają odblokować zamknięty obecnie pas najpóźniej za trzy tygodnie (całe skrzyżowanie ma być gotowe w listopadzie).

Kuriozalne jest jednak to, że jeśli tego nie zrobią, ZIKiT nie będzie mógł nałożyć kar ani na dewelopera, ani na wynajętą przez niego firmę. Bo tak absurdalnie są skonstruowane umowy. – Deweloper jest traktowany jako tzw. inwestor zastępczy i to on w imieniu gminy – w zamian za pozwolenie na budowę bloków – ma zbudować nowe skrzyżowanie. Możemy go dyscyplinować, ale działamy na zasadzie partnerstwa – mówi Michał Pyclik. A to oznacza, że deweloper może przeciągać prace bez żadnych konsekwencji.
Kary groziłyby mu dopiero wtedy, gdybyby chciał oddać swoje bloki do użytku a nie otworzyłby drogi, do budowy której został zobligowany. – Zdajemy sobie sprawę, że formy tych umów należy zmienić i nad tym pracujemy, by w przyszłości wyglądały inaczej – podkreśla Michał Pyclik z ZIKiT.

WIDEO: Mówimy po krakosku

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obywatel RP
Ty może i nie jesteś ze wsi, ale brak ci kultury z pewnością!
K
Krakus
Codziennie tędy przejeżdzam w drodze z pracy i stoje w korku (w przepełnionym autobusie komunikacji miejskiej na lini 164 lub 179), ludzi szlag trafia. Miało być 2 tyg, jest już miesiąć. Na placu budowy nie widać żadnych postępów ani robotników. To jest jakiś cyrk, za który ktoś powinien odpowiedzieć karnie.
P
Paweł
Temat wpływu dodatkowego skrzyżowania na korki był podniesiony podczas konsultacji społecznych (audyt rowerowy). Urząd Miasta nie może powiedzieć że "przeoczył" problem. Miasto świadomie problem korków ZIGNOROWAŁO.
G
Gość
kupi sobie taki wsiok starego rupla, w którego fotele szkopy pierdziały przez 15 lat i myśli , że wszędzie będzie szybko i bezkolizyjnie jechał, wszystkie drogi i skrzyżowania dla niego!Nikt ,wsioku,ci tego nie gwarantował, stój w korkach razem z takimi samymi durniami jak ty! Szybko to możesz zrobić kupę w toalecie! Drogi są dla wszystkich nie tylko dla ciebie i twojego starego gruchota!
g
gjhd
Aleś głupi

dodaj litery do wykropkowania i wyjdzie ,żeby wyznaczyć prokuratora ,to oczywiste
w
whr
Uderz w stół a nożyce się odezwą

na czerwono odezwał się pewnie ten co wziął i ten co dał
???
Ciebie?
a
asdf
Jaśnie pan nie stoi w korkach. Ma swoje kochane łagiewnik i szanowaną na całym świecie Akademiję. Niech plebs gnije w swoich strupiałych samochodach w korkach
p
pinokio
Swoją drogą to może dość już tych beznadziejnych świateł w mieście?Już dawno nastał czas budowy, tam gdzie się da skrzyżowań bezkolizyjnych, dwupoziomowych itp...Ja wiem, że dla ZIKITu to kosmos, dla tzw. radnych również , o skostniałym magistracie nie wspomnę ; ale jak się nikt nie obudzi , to za kilkanaście lat Kraków się udusi.Po prostu...Potrzeba myślenia nie na dziś byle taniej i za dwa lata asfalt pęka i koleiny/ patrz: Rondo Czyżyńskie choćby/ ; lecz dłgofalowego.Wydać może i dużo drożej, ale skutecznie.
G
Gość
a nawet jak za komuny ,,czapa,,
G
Gość
Nawet, gdyby światła być skorelowane z Matecznym, to autobusy jadące z Matecznego w kier. Mostu Dębnickiego mają pomiędzy tymi sygnalizacjami przystanek, ktory je całkowicie wybije z koordynacji i to one będą zatrzymywać się 3-krotnie (światła, przystanek, światła). Oby tych urzędników potrącił autobus na pasach. A deweloperów ... wyrzucić na zbity pysk z Krakowa. Każdy deweloper powinien w Krakowie dostać wilczy bilet.
p
papa
Chyba jakoś muszą zbudować skrzyżowanie. Co to kogo obchodzi jak budują. Przecież mają terminy
K
KRK
ZIKIT funduje nam kolejny paraliż na ulicach. Należy uznać tę instytucję za szkodliwą dla miasta i wyznaczyć...kuratora.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska