Nowa zakopianka budowa jest w nowym śladzie. Liczy nieco ponad 16 kilometrów. Inwestycja ta połączy Kraków z Nowym Targiem dwujezdniową drogą na całym przebiegu. W ramach prac przebudowywane są drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. W ramach inwestycji powstają cztery węzły drogowe - Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Do tego budowanych jest 22 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów, estakad. Wartość kontraktu brutto wynosi 972 mln 395 tys. 739,72 zł.
Choć nowe wiadukty i węzły już widać, do zakończenia prac jeszcze ponad rok. I ten czas niestety wydłuży się. Już wiadomo, że nie uda się zakończyć prac do lipca 2024 roku.
- Termin zakończenia inwestycji i oddania do użytku drogi wydłużył się. Teraz to 5 września 2024 roku – mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem nowej drogi.
Jak wyjaśnia rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, opóźnienie wynika z warunków atmosferycznych. - Chodzi o deszczową pogodę z ubiegłego roku, która powodowała, że wykonawca prac nie mógł wykonać wszystkich działań w terminie – mówi Kacper Michna.
Obecnie GDDKiA informuje, że zaawansowanie robót budowlanych jest na poziomie 79 proc.
To oznacza, że nie ma co liczyć, że na wakacje 2024 turyści zmierzający w góry przejadą nową drogą.
Co ciekawe, to już drugie przesunięciu terminu zakończenia budowy nowej drogi. Gdy pod koniec czerwca 2020 roku wbijano w Nowym Targu pierwszą łopatę na budowie odcinka pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem, wówczas padały zapowiedzi, że nową drogą kierowcy przejadą pod koniec 2023 roku. W lipcu 2022 roku okazało się, że nie uda się pierwotnego terminu dotrzymać. Przesunięto go na lipiec 2024. Teraz najnowszy termin zakończenia prac to wrzesień 2024.
Równolegle z pracami na odcinku Rdzawka - Nowy Targ, GDDKiA pracuje nad tym, jak upłynnić ruch na kolejnych odcinkach zakopianki – z Nowego Targu do Szaflar i z Szaflar do wjazdy do Zakopanego. Wiadomo, że modernizacja tych odcinków będzie prowadzona w starym śladzie drogi. W grę wchodzą ewentualne dodatkowe pasy ruchu, dodatkowe pasy do skrętów, przebudowa skrzyżowań. Co dokładnie powstanie na tym odcinku drogi – na to pytanie mają odpowiedzieć projektanci tworzący koncepcję modernizacji zakopianki. W przypadku odcinka Szaflary – Zakopane projektanci już nad tym pracują. Z kolei jeśli chodzi o odcinek Nowy Targ – Szaflary to GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na firmę, która zajmie się stworzeniem koncepcji.
Nowy Targ. Będzie spotkanie z projektantami południowej obwo...

- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]