https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowy wiadukt w Kleczy Dolnej za niski dla TIR-ów. Przez uszkodzenia cierpią pasażerowie pociągów. Czy da się rozwiązać ten problem?

Małgorzata Gleń
TIR przejeżdżający pod wiaduktem w Kleczy Dolnej
TIR przejeżdżający pod wiaduktem w Kleczy Dolnej Bogumił Storch
Od tygodnia nieprzejezdny jest wiadukt w Kleczy Dolnej. Podróżni jeżdżący pociągami na linii Kraków - Bielsko-Biała muszą więc na część trasy przesiadać się do autobusów. Tydzień temu pod wiaduktem próbowała przejechać ciężarówka wioząca na naczepie koparkę, ale nie zmieściła się i uszkodziła wiadukt - konstrukcja została mocno naruszona, a szyny ułożyły się w zygzak. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał zakaz jego użytkowania. Do takich sytuacji dochodzi tam już kolejny raz. Czy da się rozwiązać ten problem?

Wiadukt w Kleczy Dolnej znajduje się między stacjami Barwałd Średni i Wadowice na linii kolejowej nr 117. Pod nim przebiega ruchliwa droga krajowa 52 (Głogoczów - Bielsko-Biała). TIRy i inne wysokie pojazdy jednak się tam nie mieszczą. Oznakowanie wskazuje, że mogą pod nim przejechać pojazdy do 3,5 m, co nie przeszkadza ryzykantom. Zdarza się, jak prawdopodobnie w przypadku kierowcy ciężarówki z koparką, że nie zauważył oznaczeń, choć ich na drodze dojazdowej jest wiele - znaków i bramownic. Ale wielu innych kierowców świadomie łamie przepisy. Światło wiaduktu to 400 cm i kierowcy nagminnie "przepychają" tamtędy pojazdy wyższe niż te 3,5 m. Nie ma chyba tygodnia, by jakiś TIR nie utknął pod konstrukcją lub o nią zahaczył, ale jednak przejechał. Nieraz blokują ruch na kilka, kilkanaście minut, spuszczają powietrze z kół, by obniżyć pojazdy.

- PKP stać na wielomilionowe inwestycje na linii 117 żeby przyspieszyć pociągi z garstką pasażerów o 30 sekund, a nie stać na przebudowę tej konstrukcyjnej pomyłki zwanej wiaduktem, pamiętającej czasy Austro-Węgier, która utrudnia tranzyt na krajówce od dziesięcioleci? - pyta jeden z kierowców.

PKP planuje przywrócić ruch na wiadukcie

Prace naprawcze kończą się. Jutro (5 listopada) ma zostać nasuniętą konstrukcja przy użyciu dźwigu kolejowego. Następnie dokonana zostanie zabudowa nawierzchni torowej w obrębie wiaduktu.

- Prace realizowane są w oparciu o przeprowadzoną ekspertyzę budowlaną. Po ich zakończeniu wykonany zostanie przegląd techniczny obiektu - zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jeszcze w tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planuje złożyć wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zgodę na przywrócenie wiaduktu w Kleczy Dolnej do eksploatacji i wznowienie ruchu kolejowego tak szybko, jak to będzie możliwe.

Takie "duże" uszkodzenia wiaduktu zdarzą się co kilka lat. Mniejsze, gdy prace naprawcze wykonywane są bez wstrzymywania ruchu pociągów częściej - w ciągu ostatnich dwóch lat aż 14 razy. Do tego dochodzą ciężarówki blokujące przejazd pod wiaduktem innym kierowcom, które jednak "dają rady" przejechać.

"Ja nie dam rady?" Kierowca i tak pcha się pod wiadukt
"Ja nie dam rady?" Kierowca i tak pcha się pod wiadukt Bogumił Storch
Brakuje kilku centymetrów by TIR zablokował się
Brakuje kilku centymetrów by TIR zablokował się Bogumił Storch

PKP jednak nie planuje podwyższać konstrukcji wiaduktu

- Wiadukt był dotąd w dobrym stanie technicznym i nie wymagał przebudowy. Przebudowa drogi pod wiaduktem leży po stronie zarządcy drogi - odpowiada Dorota Szalacha.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad która jest zarządcą drogi także nie planuje tu zmian. - Nie da się podkopać pod wiaduktem, by obniżyć jezdnię - mówi Kacper Michna z GDDKiA, oddział w Krakowie. Ale jest pomysł, jak zaradzić sytuacji - trzeba wybudować nową drogę, czy Beskidzką Drogę Integracyjną.

Jeszcze niedawno mówiło się o niej, że to najdłużej planowana droga w Polsce.

- Niedługo ogłosimy przetargi na badania geologiczne, projekt budowy i pozwolenia na budowę. Ta droga więc będzie realizowana - zapewnia Kacper Michna.

Potem pozostanie ją "jedynie" zbudować, co zajmie kilka lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska